Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vilken snökite för nybörjare?

• Vilken snökite för nybörjare?

Publicerad av magnil på 31 juli, 2011 vid 21:56

Har gått nybörjarkurs för kite på vatten men inser att jag inte kommer få till det ordentligt under sommarhalvåret. Under vintern är jag en del i Sälen och då finns det goda möjligheter att komma igång med snökite. Behöver lite hjälp med vad man skall satsa på.

1. Har kommit fram till att man skall ha foilkite, är Ozone Access XT ett bra val?
    2. Väger 85 kg och är inne på att jag skall ha 10m, är det rätt? (ser jag på wind charten http://downloads.flyozone.com/landkites/downloads/windchart_depower.pdf så blir jag kluven på om jag borde ha en mindre kite)
    3. Ser att det säljs Ozone Access XT 2011 nu, kommer 2012 till vintern eller är 2011 nya nu?

milkman svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • flare720

Medlem
    1 augusti, 2011 vid 19:53

Jo du det funkar ju lika bra med en kite för vatten.
    Beror på hur mycket du vill lägga ut en uppsättning med kiter eller två.
    Ozone Access är ju en open cell och funkar inte på vatten tex Flysurfers kiter är closed cell och funkar lika fint på vatten som snö. Men du kan även köra Leading Edge funkar kanon på vatten och bra på snö.
    Storleken beror på vilka vindar du tänker köra i en 10:a kräver mer vind på vatten än på snö med din vikt på snö så är du nog i gång vid 2-3 s/m men på vatten så är du nog närmre 10s/m för att starta.

• milkman

Medlem
    4 augusti, 2011 vid 20:12

Om du ska sässonga i sälen eller på annat sätt ofta kommer ut på snön så är en snö-specifik drake kanon. De är både lättare att packa upp och ner, och säkerhetssystemet tömmer kiten på luft. Men i luften så fungerar de som vilken kite som helst.
    Just sälen är dock intressant för att man ofta kan ta lift till toppen och kita där, då är det oftast inga problem att pumpa/släpa vatten kiter.
    Rörande Accessen så har vi inga 2011 hemma i Sverige längre, men det finns deals att göra på Frenzy och Manta. 2012 modellerna kommer senare i höst.

Storleksmässigt så skulle jag gärna rekommendera 10:an till dig. Du är igång vid 3 m/s, kanske tidigare i packad snö, något senare i puder. Men överallt där det blåser vindpinas snabbt snön och du kan åka tidigt. Som komplement blir en 6:a access kanon om du vill ut när det blåser småspik.

Lycka till.

• andersr

Medlem
    5 augusti, 2011 vid 12:50

Valet av kite skulle jag säga beror på vad du ska göra med den. Om ditt mål är att göra toppturer är det smidigt med en foil. Ska du däremot köra uppe på fjället och starta och landa på samma ställe funkar det lika bra med tubkite. Jag jobbade i Sälen i vintras och när vi körde kurser hade vi foils, men när jag körde själv så körde jag på mina tubkites. Det är lätt att starta och landa en tubkite själv. Ska du dessutom köra på vatten så är det smart att köpa en kite som funkar både sommar och vinter.

/ Anders

• milkman

Medlem
    5 augusti, 2011 vid 20:58

Vad körde ni för foils Anders?

• andersr

Medlem
    6 augusti, 2011 vid 07:34

Vi körde Access om jag inte minns fel.

• patbor

Medlem
    8 augusti, 2011 vid 18:10

Jag började köra med en Switchblade 10m 2009 på isen i vintras, det fungerade suveränt. Var några gånger vinden svek när vi var ganska långt ute, hade väskan på ryggen så det var bara att packa ihop den, hänga snowboarden på väskan och knalla tillbaka. Nu har jag inte kört någon foil, men jag tycker det funkar bra med en LE kite. Ska man dessutom köra på sommaren oxå så tycker jag det är bättre att kunna använda samma kite.

• pjoter

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 22:19

Du e la för söt jens. 🙂
    Måste vara heltrist att sponsra en skola och sen har instruktören därifrån mage att inte smygreklama in märket i ett steffoinlägg. 😉

Den mer spännande frågan är ju vad Anders körde för kites privat eftersom han uppenbarligen inte valde ozone access för det. 🙂

• pjoter

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 22:23

men till topic.

en tub funkar fint, men har man börjat köra foils på vintern så orkar man inte mecka med en tub på snö igen.
    Att pumpa en tub, gå ut linorna och launcha i meterdjup snö med sådär perfekt skare som man precis går igenom vartannat steg är något av det jobbigaste man kan göra. Iaf om man vet hur lätt det är att starta en foil istället.

Sen om det ska vara open eller closed cell handlar dels om du vill kunna köra samma kite på vattnet men också om känslan. För lite skillnad är det allt. När det gäller safety och riggning är det mycket lite som skiljer en open från closed cell.

• andersr

Medlem
    13 augusti, 2011 vid 18:39

Den mer spännande frågan är ju vad Anders körde för kites privat eftersom han uppenbarligen inte valde ozone access för det. 🙂

Svaret är Cab Switchblade!

• milkman

Medlem
    14 augusti, 2011 vid 23:40
    pjoter;665499 wrote:
    Du e la för söt jens. 🙂
    Måste vara heltrist att sponsra en skola och sen har instruktören därifrån mage att inte smygreklama in märket i ett steffoinlägg. 😉

Tja, alla märken erbjuder sina kiter till de stora snökiteskolorna. Många väljer Ozone. Det kan ju bero på att kiterna är bra? Men eftersom Sälenskolan har haft kiter fler än ett märke, och dessutom flera utav våra modeller så trodde jag det var ok att fråga. I övrig håller jag med dig dock 🙂

Men med det resonemanget, hur intressant är det att veta vad Anders kör privat? Jag menar, hans skola som han driver på sommaren på Öland är ju sponsrad utav Surfers och Cabs…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vilken snökite för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.