Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vilken storlek?

• vilken storlek?

Publicerad av conne på 13 maj, 2006 vid 17:49

Efter att jag har gått en kitesurfingkurs på “hel” i Polen förra sommaren känner jag att det börjar bli dags att skaffa en egen kite inför sommaren.
    Har kikat runt här nu på konfen ett tag och tom skrivit ett liknande inlägg i höstas ang storleken/märket på kiten, trots detta har jag inte blivit mycket klokare.
    Jag vill dock inte ha något foil-mög, utan en LEI! Jag bor i malmö och hade tänkt mig att hålla igång här i trakterna, tex habo och ribban. Jag vill ha en kite som är en bra nybörjarkite men även en som man kan avancera med.
    Har även märkt att man helst skall ha två stycken så man har ett större vindregister.. men vilka storlekar skall man satsa på då? Vilken är bäst att prioritera vid köp från början? (rent storleksmässigt samt märke om jag tänkt hålla till här i trakterna?) Vilket vindregister gäller då för storlekarna?
    Jag väger ca 74 kg.

Samma sak gäller bräda..
    Tacksam om någon kunde ta och hjälpa mig med detta.

cheers

mrmille svarade 18 år, 5 månader sedan 22 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • walle

Medlem
    13 maj, 2006 vid 18:14
    Conne wrote:
    Efter att jag har gått en kitesurfingkurs på “hel” i Polen förra sommaren känner jag att det börjar bli dags att skaffa en egen kite inför sommaren….

..Jag vill dock inte ha något foil-mög, utan en LEI!

…Vilket vindregister gäller då för storlekarna?
    Jag väger ca 74 kg.

Samma sak gäller bräda..

cheers

Gött ingen foil 😉

Det verkar ju som om du verkligen vill satsa på kitesurfing och vill lägga ner lite slantar, eller?

Då måste jag rekomendera en ny flat kite! (BOW/SLE)

med en bow så har du mycket större vindregister och dessutom e den lättare/säkrare att hantera än en “C” kite

En bowkite täcker in minst lika stort vindregister som två vanliga “C”kites, visst kan det va mycket pengar att lägga ut på en ny kite men det blir inte billigare med två begagnade!

räkna med ca 12000:- för en kompl bow 12:a och bräda.
    Den klarar du från 6-7m/s och hur hård vind beror ju på skills…

köp en bräda som e runt 130×38!

one.jpg

• gurra_g

Medlem
    13 maj, 2006 vid 18:29

Jag har en 16 kvm Naish Raven från 2005 i mycket fint skick till salu.
    Det är en perfekt storlek för mig under sommaren och jag väger själv 75kg. Kör den från 5 – 9 ms.
    Stabil kite som du defenitivt kan utväklas med…
    Kan testas i Habo ljung.

Skicka ett medelande eller ring: 076-2219066 Gustav

• tobas

Medlem
    13 maj, 2006 vid 19:01
    Conne wrote:
    Efter att jag har gått en kitesurfingkurs på “hel” i Polen förra sommaren känner jag att det börjar bli dags att skaffa en egen kite inför sommaren.
    Har kikat runt här nu på konfen ett tag och tom skrivit ett liknande inlägg i höstas ang storleken/märket på kiten, trots detta har jag inte blivit mycket klokare.
    Jag vill dock inte ha något foil-mög, utan en LEI! Jag bor i malmö och hade tänkt mig att hålla igång här i trakterna, tex habo och ribban. Jag vill ha en kite som är en bra nybörjarkite men även en som man kan avancera med.
    Har även märkt att man helst skall ha två stycken så man har ett större vindregister.. men vilka storlekar skall man satsa på då? Vilken är bäst att prioritera vid köp från början? (rent storleksmässigt samt märke om jag tänkt hålla till här i trakterna?) Vilket vindregister gäller då för storlekarna?
    Jag väger ca 74 kg.

Samma sak gäller bräda..

cheers

Killen har inte ens börjat och har redan tappat fotfästet!!
    Plötsligt så har det oförstårliga som inträffade i Tyskland på 30-talet börjat te sig som något som skulle kunna inträffa även idag, vårt nya informationssamhälle till trots.

/ TOBAS

• walle

Medlem
    13 maj, 2006 vid 19:04
    tobas wrote:
    Conne wrote:
    Jag väger ca 74 kg.

Samma sak gäller bräda..

cheers

Plötsligt så har det oförstårliga som inträffade i Tyskland på 30-talet börjat te sig som något som skulle kunna inträffa även idag, vårt nya informationssamhälle till trots.

/ TOBAS
    allvarligt Tobas, så tror även jag att andelen fjoll surfare kommer att öka…
    Nu när alla ser fördelarna med bow’s och många av dom fördelarna har ju en del fjoilkites…

• nilsson

Medlem
    13 maj, 2006 vid 19:07
    tobas wrote:
    Conne wrote:
    Jag väger ca 74 kg.

Samma sak gäller bräda..

cheers

/ TOBAS
    ???????????, vad menar du Tobas ?
    Ang. drakar 1 bow 12:a, alt. 2 då en 14 och 10 med en bra bräda ung. med de mått som Walle anger.

• conne

Medlem
    14 maj, 2006 vid 06:48

Jag fastnade verkligen för kitesurfingen förra sommaren och vill satsa på det.
    Så alltså är en 12kvm BOW-kite det rätta valet för mig samt för vindförhållandena som råder här eller? Skulle gärna vilja se fler som gav tips/rekommendationer, känns lite si så där att grunda sitt första köp på bara en persons uttalande. (men jag tackar ändå!)

• walle

Medlem
    14 maj, 2006 vid 06:52
    Conne wrote:
    Jag fastnade verkligen för kitesurfingen förra sommaren och vill satsa på det.
    Så alltså är en 12kvm BOW-kite det rätta valet för mig samt för vindförhållandena som råder här eller? Skulle gärna vilja se fler som gav tips/rekommendationer, känns lite si så där att grunda sitt första köp på bara en persons uttalande. (men jag tackar ändå!)
    om en persons(mitt i det här fallet…) uttalande e det rätta, så e det väl helt ok att grunda ditt köp på det! 😉
  • gurra_g

Medlem
    14 maj, 2006 vid 07:31

Eller så väntar du med att lägga ut jätte mycket pengar på en ny kite tills du har fått lite koll på surfet. Tråkigt om du köpt en ny kite för 12-13000 kr och råkar sätta den i ett träd mm. Om du inte har gott om cash tycker jag du ska köpa en 2:hands kite från 04-05 först o lära dig på…

• skye10

Medlem
    14 maj, 2006 vid 09:07

Ja det är bättre om du köper en gammal lei med pyspunka, högt bomtryck och utan 5e lina. Grymt ju.

Oavsett om du kommer tillbringa mesta tiden, förbannad, och med LE i vattnet så är det ju ändå hardcore 🙂

• walle

Medlem
    14 maj, 2006 vid 09:27
    Skye10 wrote:
    Ja det är bättre om du köper en gammal lei med pyspunka, högt bomtryck och utan 5e lina. Grymt ju.

Oavsett om du kommer tillbringa mesta tiden, förbannad, och med LE i vattnet så är det ju ändå hardcore 🙂
    Håller faktiskt med dig!

om det funnits bowkites när jag lärde mig skulle jag sparat många timmars slit och elände på vattnet…

Det är en otrolig fördel att lära sig på en bowkite!

• walle

Medlem
    14 maj, 2006 vid 09:29
    Gurra_g wrote:
    Eller så väntar du med att lägga ut jätte mycket pengar på en ny kite tills du har fått lite koll på surfet. Tråkigt om du köpt en ny kite för 12-13000 kr och råkar sätta den i ett träd mm. Om du inte har gott om cash tycker jag du ska köpa en 2:hands kite från 04-05 först o lära dig på…
    Visst e det mycket pengar men en enda bowkite täcker ju upp samma register som minst två C kites… två begagnade C kites e ju minst samma pengar…

det e mindre risk att du sätter en bow i ett träd eftersom att den e betydligt lättare att hantera…

• nilsson

Medlem
    14 maj, 2006 vid 10:02
    walle wrote:
    Gurra_g wrote:
    Visst e det mycket pengar men en enda bowkite täcker ju upp samma register som minst två C kites… två begagnade C kites e ju minst samma pengar…

det e mindre risk att du sätter en bow i ett träd eftersom att den e betydligt lättare att hantera…
    Håller med! Finns ingen anledning att ha en “lärokite” Totalkostnaden över tid blir den samma!

• tobas

Medlem
    14 maj, 2006 vid 10:56

Det jag testat hitills av Bow har varit allt för bångstyrigt för att jag ens ska överväga att byta mina Venoms(Fjoilsmögs) mot nått sådant. Visst är det mer tryck per kvadratmeter men körningen är fortfarande ryckig och obekväm. Det är ju näst intill tjänstefel att använda något annat än Peter Lynn drakar vid utbildningar. Fast det förstås kan man få det att djävlas och ta litte längre tid så kan man ju alltid kräma ut lite extra cash.

OM JAG ÄNDÅ FÅTT ÅKA VENOM FRÅN FÖRSTA BÖRJAN SÅ MYCKET LÄTTARE LIVET SKULLE TETT SIG!!!

Må väl whatever you ride / TOBAS

PS! Walle ska bli sköj att prova ONE på Gotland om man får, djävligt skön låt OFFTOPIC DS!

• mrmille

Medlem
    14 maj, 2006 vid 13:05

Mja, vill du inte prova Conne så är det ju upp till dig. Men tänk på att det är foilarna som drivit fram utveckligen till de moderna tubekitsen idag! Men skall du nu köra uppblåsbart tycker jag Walle’s resonemang är det bästa.

Många har glömt bort lite i hettsen och hypen kring bows en av de bästa egenskaperna med dem. Dom är faktiskt mycket mycket säkrare att köra än en normal C kite.

Så go for it, men testa lite olika tillverkare innan du bestämmer dig!

• nilsson

Medlem
    14 maj, 2006 vid 14:52
    tobas wrote:
    Det jag testat hitills av Bow har varit allt för bångstyrigt för att jag ens ska överväga att byta mina Venoms(Fjoilsmögs) mot nått sådant. Visst är det mer tryck per kvadratmeter men körningen är fortfarande ryckig och obekväm. Det är ju näst intill tjänstefel att använda något annat än Peter Lynn drakar vid utbildningar. Fast det förstås kan man få det att djävlas och ta litte längre tid så kan man ju alltid kräma ut lite extra cash.

OM JAG ÄNDÅ FÅTT ÅKA VENOM FRÅN FÖRSTA BÖRJAN SÅ MYCKET LÄTTARE LIVET SKULLE TETT SIG!!!

Må väl whatever you ride / TOBAS

PS! Walle ska bli sköj att prova ONE på Gotland om man får, djävligt skön låt OFFTOPIC DS!
    Varför så arg? Förlåt om jag skrev något dumt!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vilken storlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.