Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vilken storlek?
-
ozone verkar helt klart va fin men hur menar du med att den inte kan invertera?
-
nic wrote:Slingshot TD är fin och finns i trakten vilket inte är fel.
Appropå invertera, många satte Ozone Instinct som sitt förstaval på demodagen (enda SLEn dessutom som inte kan invertera)Du kommer vara nöjd kund med vilket som.
nic
Många gör bra drakar. Viktigare är vem du köper av om nytt eftersom service och garanti som funkar i praktiken är sjukt skönt.
Anders på LaSurf är omtyckt eftersom han ger bra service och garanti och hjälper till så fort ngt krånglar. Säkert fler i Skåne som är bra att handla av, men köp inte nytt av ngn som inte finns nära dig.
/Magnus
-
pjoter wrote:ozone verkar helt klart va fin men hur menar du med att den inte kan invertera? Den inverterar inte helt enkelt 🙂 kika på bilder eller på någon kite vid tillfälle så ser du att bridles och linuppsättningen är helt annorlunda än på andra kiter. Bland annat är detta för att undvika “bridle-runt-vingspets-loopandet” och inverteringar. Testa, du kommer aldrig gå tillbaka 😉
-
om du ger mig en kite att köra hela sommaren och jag inte lyckas så tror jag dig. 🙂
-
Köp en 14 m2. Det är den storlek som passar våra vindar bäst.
Men…
Lägg pengarna på bräda iställtet för kites. Alla moderna kites är hyffsat bra men hela kiteupplevelen kan falla på en dålig bräda. Oftast tror man att kiten är det viktigaste men som sagt… brädan är viktigare.
Köp en modern bräda med mycket kant. Inte långre än 135 – helst 130 alt 125 så du får in den på brädden i bilen. En tablas eller nyare naish .
-
Milkman, alla kites kan invertera. Givetvis finns det kites som inverterar lättare än andra… och kites som man medvetet konstruerat för att de inte ska invertera så lätt.
Däremot är jag ganska säker på att Instincten är *svår* att invertera (i och med hur 5:e linan är infäst/fungerar), det kräver säkert en byig dag i Morga Hage kombinerat med en rejäl klotning samt lite otur för att lyckas. 🙂Flysurfer Pulse har en konstruktion på sin 5:e lina som påminner väldigt mycket om den som sitter på Instincten (och vem som var först med idén kan vi ju lämna därhän, jag har ingen aning och det känns som en helt meningslös diskussion ;-)).
Dvs den har bl.a en fästpunkt ganska nära TE på mitten av kiten som hjälper till att bromsa upp kiten om den börjar överflyga samt stabiliserar kiten om/när den börjar front-stall’a.En annan grej med att ha 5:e linan infäst på detta sätt är att *om* kiten trots allt inverterar så har man väldigt stor chans att få rätt på den genom att dra i femte linan/gå till safetyn.
Så personligen säger jag att Pulsen är väldigt svår att invertera, inte omöjlig. Annars är man lite inne på samma spår som de som hävdade att Titanic var osänkbar. 🙂
Jag kommer att ha med Pulse 10 och Pulse 7 för demo på Gotland över Kristiflygare. Så det är bara att komma dit och testa.
(Kommer för övrigt snart att finnas Pulse 10 nere i Malmö-trakten som man kan testköra också)BTW, jag ser fram emot att prova Instincten (den verkar ju klart skön) på Gotland nästa vecka. Och givetvis andra -06 kites som finns på plats.
/Kaj(Tech)
-
Venom o sånna kites inverterar gärna nång ibland, inte ofta men ibland… Men detta är nästan en feature för att relauncha dem ibland.
Skitsamma om kiten gör det egentligen, bara man kan rätta till det i vattnet. Jag klarar det i princip alltid utan hjälp. Kan man fixa det på samma smidiga sätt med en bow ser jag det inte som ett problem i alla fall.
Logga in för att svara.