Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken storlek på FW och segellinje???

• Vilken storlek på FW och segellinje???

Publicerad av slim_jim på 22 april, 2008 vid 13:19

Hej

Behöver lite input från mina surfande bröder och systrar…

Bor i Sthlm och kör mest söder om stan. Åker till Haga ett par gånger per år och tänkte försöka ta mig till Apelviken några gånger i år också. Väger 69 kg. Jobbar fortfarande med att få gipparna att sitta (svårt att lära gamla hundar sitta). Skulle vilja börja prova på lite B & J / småvågor

Har idag en Fanatic Skate 100l -03 och linjen 5.0 NP Search -02, 5.8 NP Search -03 (favoriten) och 6.6 Challenger Morpho (som jag nästan aldrig använder då det bara känns stort och inte ger någon direkt tidigare planing än 5.8)

Kommer behålla Skaten för Sthlms-segling men vill ha en mindre bräda också samt lite fräschare segel

Funderar på en beggad freestylewave typ RRD FW 80/ Goya One 77 och fjolårs Simmer Icon 4.4, 5,0 och 5.9 (eller XD 6.0) alt Crossover 4.5, 5.0 och 5.7 (eller 6.2)

Vad säger ni om den kombon för den typen av segling? Ska jag välja en bräda som är snäppet större/bredare då jag inte är så duktig? Funkar seglen med de två brädorna? Vad behöver man för segelstorlekar i Varberg? Hur är nya segel kontra mina?

Jag vet, mycket frågor och kanske lite rörigt upplägg men all input motttages tacksamt.

/Johan

slim_jim svarade 16 år, 12 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-masse

Medlem
    22 april, 2008 vid 13:56

Det ser ju bra ut, det där!

Spontant:

– 5.7 är en härlig storlek på en 77-80 liters fsw. Ofta vill man inte ha större i vågor. Men visst, upp mot 6.0/6.2 lär funka det med!

Jag tror nog att du är tillräckligt duktig. Faktum är att det är lättare med en lite mindre bräda när det blåser mer, bättre kontroll och allmänt mer kul.

Eftersom du har en Fanatic så passar jag på att slå ett slag för Fanatic FreeWave 77/78 (beroende på årsmodell) som är en väldigt kul sak i den typ av bräda du söker.

Ett alternativ, om du vill ha lillbrädan lite mer vågorienterad, kan ju vara att kolla på Fanatic Allwave, RRD Cultwave (som på sätt och vis har en del freestylewave egenskaper i sig), JP Real World Wave, Starboard Evo och liknande saker.

• slim_jim

Medlem
    22 april, 2008 vid 15:13

Tackar för responsen…

Vad det gäller brädan er det storleken jag funderar mest på, om jag ska satsa på ovan nämd 77-80l/ca 56cm eller gå upp ett snäpp i storlek till typ 85l / ca 58 cm vad gör de futtiga cm för skillnad och framförallt gör det någon skillnad för mig??

Anledningen till att jag vill peta in ett segel runt 6.0-6.2 är för att komma igång tidigft här hemma i stan..

/ Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken storlek på FW och segellinje???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.