Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken strand i Sverige är den brutalaste?

• Vilken strand i Sverige är den brutalaste?

Publicerad av melonen på 22 februari, 2005 vid 20:31

`Tja, har nu läst konfen ett bra tag och det nämns hela tiden nya spots. Och offerplatser för fenor och annat. Men vilken strand är den brutalaste? Torö-stenstranden borde ligga topp 5 iallafall efter alla fina filmer man har sett…Även fiskebäck ryktas vara en het plats för en botten fyld med trasiga delar. Vart ska man hållas sig ifrån som fattig student som inte kan köpa nya fenor hela tiden grin.gif

hjn svarade 19 år, 8 månader sedan 22 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • dixon

Medlem
    23 februari, 2005 vid 10:37

Fiskebäck och torö är nog ungefär jämbördiga. Fast undra om inte fiskebäck är lite tyngre ändå. När det öser in set från sydväst då darrar fantomen wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    23 februari, 2005 vid 11:47

Kärsvik i GBG norra skärgård är klart brutalast!!
    Det har demolerats massor av brädor,segel,master där !!!

• boman

Medlem
    23 februari, 2005 vid 12:05

njaaa jag har seglat i Feskebäck en gång och då med en formula och 70 fena. For runt hit o dit i full spätta och såg och kännde inte en enda sten.
    Fick ett tips av speedjanne när jag kom upp att “där går det inte att segla” wink.gif

ps.
    Värsta stället är haga park och alla jäkla näbbgäddor på våren tongue.gif klart livsfarligt för materialet och kroppen. brännde in i en hel flock förra året då vi skulle slöra ner i 190 knutar från lilla frö till haga, resulterade i mycket otäcka kastfall wink.gif

• stewen

Medlem
    23 februari, 2005 vid 12:13

Sandreven är otäcka på haga när det är lågvatten… speciellt med slalom fena…
    Plötsligt är det 1.5 m grundare. Tvärstopp och man flyger all världens väg…

• surferic

Medlem
    23 februari, 2005 vid 12:36

Det brutalaste spotet jag seglat i Sverige är helt klart Rocky point utanför Gävle. Något av det tuffaste jag någonsin kört inklusive Hookipa, Esperance, Margaret river, Gnaraloo, Platboom, Hagkat, Elandsbay samt ett masthögt Torö i onshore.

Rocky är ett pointbreak som bryter mycket nära land, även när det är stort. En ihålig vänster bryter från djupt vatten direkt upp på en pallkant av stora stenar. Rocky tuggade i höstas sönder ett splirrans nytt “bulletproof” Neilpryde Combat till okännlighet på endast en spolning.

Mycket osäkert om jag seglar där igen.
    Som vågsurfspot funkar Rocky bättre, här är ett par bilder från i vintras:

• surferic

Medlem
    23 februari, 2005 vid 12:39

Ett annat vågsurfingspot som antagligen är minst lika brutalt som Rocky point är Frasse’s höger i Hälsingland. Jag har beskådat Frasse’s i klockren sideshore och drygt 3 meters vågor som dundrar rätt upp på land.

Skall definintivt utforskas med segel när det blir lite varmare.

Några bilder från en inte fullt lika stor dag på Frasse’s…

• surfpunk

Medlem
    23 februari, 2005 vid 12:55

Vilka grymma ställen ni verkar ha i trakterna kring Gävle,är dom secret eller?.Har en syster i Sandviken så det får nog bli att ta med surfprylarna nästa gång man hälsar på!.
    anders

• mag

Medlem
    23 februari, 2005 vid 14:12

Det där ser svårslaget ut vad gäller sten och vågstorlek! Inget man leker med i första taget. Fast den stora vågen på bilden ser otroligt inbjudande ut.

Fick du några vågor innan du blev spolad och trashade seglet?
    /Magnus

• melonen

Medlem
    23 februari, 2005 vid 17:16

Gävle hmm det kunde man inte tro. Trodde inte den östra sidan av vårt avlånga land hade några chanser att mäta sig med Västkusten. Men det verkar ju riktigt hårt på bilderna. Men det känns lite som alla “bra” (brutalaste) surf spots ska vara där klippor och stenar även små bitska fiskar finns, var är egentligen dom långa sandstränderna med parasollen??

• nordgren

Medlem
    23 februari, 2005 vid 18:01

“”Trodde inte den östra sidan av vårt avlånga land hade några chanser att mäta sig med Västkusten. “”

Du vet väll att även Torö ligger på ostkusten?

• manno

Medlem
    23 februari, 2005 vid 18:30

Östersjön är ju betydligt mycket större än skagerak och kattegat, dessutom är ostkusten full med sten och annat skit som uppenbarligen kan ge grymma bryt. Sveriges brutalaste strand borde ligga nånstans på ostkusten eller norra bohuslän. Med tanke på tråden innan om “sveriges bästa vågspot” så tycker jag man först borde definera ett “bra vågspot”. De största vågorna skulle ju kunna komma i haparanda om det blåst sydligt men är det sveriges bästa spot för det? Man får ju ta hänsyn till hur många vågor/år man får!

• melonen

Medlem
    23 februari, 2005 vid 19:37

okej torö är ett stort undantag det är egentligen konstigt att det kan bli så jäkla feta vågor dära. finns det någon bra anledning egentligen eller är det bara så¨pass öppet dära…

• fjant

Medlem
    23 februari, 2005 vid 20:04

Sist jag kollade på kartan så var det ganska mycket vatten söderut och österut från Torö. Gotland skymmer lite, annars ligger det på ända från Polen (!). Ta en titt på kartan, så förstår du varför det kan bli så stort på ostkusten.

/Fjant

• melonen

Medlem
    23 februari, 2005 vid 20:24

haha jo jag det var rätt självklart men jag vet ett het tips hur det kan bli ännu bättre beskåda denna lilla sida dom kan fixa mer vatten och då slutar nog gotland skymma grin.gif http://www.gravbortskane.tk/
    (Har själv inget emot skåningar)

• gurra1978

Medlem
    23 februari, 2005 vid 20:54

Torö har enligt mina kartor ett djup på 50 m väldigt nära stranden som ganska snabb blir grunt. Sen att det är ännu djupare utanför är självklart en bidragande orsak.

toro.jpg

Jag citerar Calle Nyberg om Torö från ett klipp jag såg på nätet om vågsegling:

“Jämfört med andra ställen i Sverige framförallt så är det väldigt djupt här utanför, 470 m djupt här utanför. Det innebär att det är mycket vatten i rörelse när det blåser sydliga vindar. Men sen så framför allt så i rev eller om man ska säga botten här, det är alltså fyllt med såna här stora stora stenar, ähh å det gör att för vågen blir det verkligen tvärnit så den ställer sig upp på ett helt annat sätt än tex en långgrund sandbotten gör. För där rullar det på och blir inte samma kraft i vågorna. Så därför är det ju väldigt mytomspunnet här, för här kan man få smörj ordentligt, hehe.”

Det stämmer säkert. Torös vågor är brutala men ibland blir man bara trött på dem (speciellt när allt pajar) och vill hellre ha sandstrand med längre vågor som kanske är lättare att rida.

Om man jämför med denna karta från bästkusten så ser man ju att det verkar vara grundare under en längre sträck vilket säkert gör att vågorna får en renare form men inte lika mycket kraft. Jag vet dock inte hur djup det är längre ut. Det vore intressant att få reda på.

west.jpg

Hur som helst så blåser det ju allmänt mer på västkusten så vågorna blir väl lika stora där som här ändå. Vågorna kan säkert vara brutalare där vid rätt förhållanden men jag blir hellre spolad på en sandstrand än stenstrand.

Förövrigt så låter det i denna tråd som om alla vill ha den brutalaste stranden där de själv bor/seglar grin.gif

Jag får återkomma med svar då jag provat fler spots i Sverige men hittills har jag råkat ut för mest skit på Torö Stenstrand. Jag tycker dock stället Surferic snackade om låter snäppet brutalare.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken strand i Sverige är den brutalaste?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.