Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken strand i Sverige är den brutalaste?

• manno

Medlem
    23 februari, 2005 vid 22:13

Vet inte vad det kritiska djupet är för att påverka vågorna men jag tror inte det spelar nån roll om det är 470m eller 20m, nån som vet?

• rasmus_w

Medlem
    23 februari, 2005 vid 23:44

Kontinentalsocklarna påverar vågorna, och vid kanterna av dem är det i alla fall flera hundra meter djupt. Är det sen långgrunt börjar vågorna dräneras på energi väldigt långt ut och ju närmare land de kommer desto kraftlösare blir de.

En ytterligare anledning till att det blir kraftfulla vågor vid “hårda” stränder är att de inte eroderas i samma utsträckning. En sandbotten må stupa brant som ett hissschakt, men strömmar och vågor “rättar till” det på några årtionden. Är botten av sten tar samma process årtusenden. Summa summarum bör det finnas fler kraftfulla vågor över stenbottnar än över sandbottnar.

Ett extremfall är de ställen som har pallkanter. Har man sett Gotland vet man vad jag talar om. Långgrunt och sandigt några tiotals meter ut, sen är det lodrätt ner till 50 meters djup eller så. Enligt min logik borde det kunna uppstå vågor med Teahupoo-tryck nånstans där. Kanterna borde leda till att vågorna dumpar hela sin energi på en fruktansvärt kort sträcka.

En ytterligare detalj med pallkanterna är det ovanliga konvektionsfenomen de der upphov till, en slags sjöbris under vattnet. Så här funkar det om jag fattat saken rätt: Gotland är mest kalksten, och kalksten värms upp snabbt av vårsolen, dessutom långt ner. Sen värmer förstås den varma kalkstenen upp vattnet intill, som då stiger uppåt. När vattnet sen kommer till ytan kan det inte ta vägen nån annanstans än utåt, vilket leder till den fruktade pallkantsströmmen. I sedvanlig ordning när det gäller fruktade strömmar så tror allmänheten att folk sugs ner.

En tänkbar effekt som strömmen skulle kunna ha är att göra vågorna utanför pallkanten brantare.

Nu skulle jag vilja att nån gute eller gotlänning fyllde i och bekräftade eller dementerade mina Spekulationer. Eller så får vi skicka Ola H till Gotland ett tag och läsa avhandlingen när man är tillbaka. smile.gif

• safesurfer

Medlem
    24 februari, 2005 vid 00:52

Är inte medeldjupet i haven 4000meter

• jonasp

Medlem
    24 februari, 2005 vid 09:15

Blir inte ett av problemen att det ofta inte är varmt o soligt när det går vågor på östersjön eftersom vinden ofta kommer med regniga o kalla lågtryck.

• apelbapel

Medlem
    24 februari, 2005 vid 10:39

Visste inte att det var en kontinentalsockel vid Gotland?

• semivaken

Medlem
    24 februari, 2005 vid 18:08

Var skriver rasmus att det skulle finnas kontinentalsockel runt “kontinenten” wink.gif Gotland?
    Før øvrigt en intressant teori Rasmus! En Gotland roadtrip ska man nog kunna klæmma in i sommar…

• rasmus_w

Medlem
    24 februari, 2005 vid 20:34

Tack semivaken! Inte är det kontinentalsockel runt Gotland, på sin höjd pallkant, och som sagt skrev jag inget annat.

I övrigt: Visst är havens medeldjup runt 4-5000 meter, men inte där det är kontinentalsocklar, där är det max några hundra meter djupt. Kontinentalsocklarna slutar i en kant, som kallas kontinentalbranten, och där nedanför är det flera tusen meter djupt.

Hawaii och många andra öar i haven saknar helt kontinentalsockel, vilket är en anledning till att man åker just dit för att surfa. Irlands västkust har mycket lite kontinentalsockel utanför sig, där blir vågorna också väldigt kraftfulla.

Kallt vatten? NP 4000!

• melonen

Medlem
    24 februari, 2005 vid 22:16

Nu förstår jag bättre varför torö blir som det blir men på Maui verkar det inte spela någon roll med långa sandstränder, är det några andra socklar och djupfall där som fixar de fina surf möjligheterna eller är det bara grymt mycket vind och stort hav som trycker på…

• manno

Medlem
    24 februari, 2005 vid 22:27

Det dom har på maui och andra surfmeckan är ju framförallt ett groundswell! Inte vindpiskade vågor i (mer eller mindre) kaos. Om jag fattat det rätt så ordnar sig vågorna mycket mer när det övergår till ett groundswell, det blir färre vågor men med mer kraft i varje typ. Sen om det är socklar hit o dit med 4000m eller 400m spelar ingen roll (skulle va strömmar som pressar upp vågorna då). Man behöver inte komma särskilt djupt för att bli kvitt vågenergin har jag sett på discovery!!

• mag

Medlem
    25 februari, 2005 vid 09:32

På Maui bildas INTE de brytande vågorna av sanstranden utan av korallreven. Utanför är det flera tusen meter djupt, för att sedan snabbt grunda upp till mindre än 3 meter eller mindre. Stranden finns bara längst in och har inget med vågorna att göra. Sen gör självklart som någon nämnde den långväga, sorterade och rena swellen med långa vågperioder sitt till för att skapa höjd och kraft.

Det finns dock vågor som bryter över sand och är riktigt fina runt jorden men inte på Maui vad jag vet.Men då har de långväga stormar och rätt riktning på swellen som grundförutsättning.

På Västkusten har vi några mil öppet vatten för vågorna att bildas på, på oceanerna har de hundratals, ibland tusentals mil! Lite skillnad.
    /Magnus
    /Magnus

• s

Medlem
    25 februari, 2005 vid 14:14

west.jpg

Med tanke på vad jag kan se på sjökortet över Ringenäs så borde det vara brutalast i Sverige vid skjutövning wink.gif

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2005 vid 18:10

Men det måste väl ändå vara säkrare än att surfa bland Kitare? wink.gif

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

mvh Fet

• styret

Medlem
    25 februari, 2005 vid 18:19

Svar till:

Med tanke på vad jag kan se på sjökortet över Ringenäs så borde det vara brutalast i Sverige vid skjutövning wink.gif

/Staffan

[/ QUOTE ]

sliter lite fenor vid tabletops och sånt… haha

• safesurfer

Medlem
    25 februari, 2005 vid 18:25

Har hört att np combat seglen eller arrow warrior linjen är väldigt populära i området, och *board kombat eller f2 missile är ju ett lättval.
    Fattar inte varför de ska ha krigs rellaterde namn på all utrustning.

• surferic

Medlem
    25 februari, 2005 vid 20:20

Fick ett par-tre fina vågor innan jag var lite sen på läppen, Mag.

Rocky point är ganska secret pga accessen, Surfpunk, men det finns snällare/billigare spots i närheten Ta med dig prylarna när du kommer upp nästa gång.

Rocky point outer reef kan också vara ganska brutalt…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken strand i Sverige är den brutalaste?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.