Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken typ av vågbräda
Taggad: våg, våg freestyle, freestyle
-
Vilken typ av vågbräda
Publicerad av bohm på 28 maj, 2009 vid 11:57Jag har haft ett 7-8 år långt uppehåll med vindsurfingen till förmån för kitesurfing, men börjar bli mer och mer sugen på att börja igen. Jag har försökt uppdatera mig på vad det finns för olika kategorier av brädor men blir inte riktigt klok på vad jag ska ha.
Tidigare har jag kört på slalombrädor, men det intresserar mig inte alls längre utan det kommer bli en bräda som funkar i vågor.
Frågan är vilken typ av vågbräda som skulle passa mig.
Jag väger 65kg. Gippen och vattenstarten sitter fortfarande i ryggmärgen. De flesta dagarna kommer att vara små vågor i choppigt onshore, men jag har inte speciellt långt till Gislövshammar, Dalen etc. så lite då och då kommer jag även segla i skapliga vågor.
dr Masse skrev ett inlägg om olika kategorier, där nämner han
1 Freestyle-våg
1.5 Allround-onshore-våg
2. Sideshore-våg
3. Stubbies (aka ”evo-klassen”)Vilken kategori skulle funka bäst? Vilken bräda rekomenderas?
Nu har ni chansen att omvända en förlorad son 🙂
dr-masse svarade 15 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Du glömde alternativet Twinzer. Är det vågridning som lockar dig så kan det vara värt att prova.
-
Oj, sådana här frågor måste ju tas på allra, allra största allvar.
Omvändelse.
Så, vi börjar med en diagnos.
Vilken typ av segling är du ute efter? Vad är viktigast – hopp, vågridning, eller lite av alltihopa? Tänkta segelstorlekar?
Du bor ju i Skåne, och har därmed fina förhållanden runt husknuten.
Små vågor i choppig onshore talar ganska mycket för en liten freestyle-wave med mycket våg i… kan vara ett bra steg “tillbaka” om du kört slalom tidigare, dessutom. Men – du är ganska lätt vilket innebär att du får bra fart på en mer dedikerad vågbräda även på plattare vatten.
-
Det är ingen större skillnad på att segla en twinser jämfört med en vanlig vågis (de två jag testat, i alla fall). Dock – i vågridningen är det skillnad, och jag skulle faktiskt drista mig till att hävda att det är enklare att rida vågor med en twinser. Men -de har såklart vissa nackdelar oxå.
Generellt sett skall man nog först och främst spana vilken typ av bräda man vill ha. Först därefter se efter hur många fenor som råkar sitta på undersidan…
-
Segelstorlekar som jag tidigare kört med är 6.4-5.0-3.9. De finns kvar i mitt förråd men kommer att behöva uppdateras… gissningsvis kommer det vara ungefär de storlekarna som jag köper.
Vågridning är det som jag föredrar, men det är klart… hopp är ganska kul också… så en blandning.
Man skulle kunna säga att jag kommer köra i choppigt, stökiga onshore-vågor därför att jag måste, och i feta cleana vågor därför jag vill. (alltså, jag tänker inte stå på standen bara för att förhållandena är relativt kassa, som de vanligen är i sverige. Men när tillfälle ges kommer jag köra till de bättre spotsen).
dr Masse;549287 wrote:Oj, sådana här frågor måste ju tas på allra, allra största allvar.Omvändelse.
Så, vi börjar med en diagnos.
Vilken typ av segling är du ute efter? Vad är viktigast – hopp, vågridning, eller lite av alltihopa? Tänkta segelstorlekar?
Du bor ju i Skåne, och har därmed fina förhållanden runt husknuten.
Små vågor i choppig onshore talar ganska mycket för en liten freestyle-wave med mycket våg i… kan vara ett bra steg “tillbaka” om du kört slalom tidigare, dessutom. Men – du är ganska lätt vilket innebär att du får bra fart på en mer dedikerad vågbräda även på plattare vatten.
-
Det är ju lite vanskligt att rekommendera utrustning, men se det som tips som du kan leta vidare utifrån (så att du inte skyller på mig när brädan du köpt är ett riktigt sänke, ah!).
Jag skulle nog prioritera en bräda som är bra för de bra dagarna. Det är ju då man vill att det stämmer. De där onshore-dagarna är väl mer för att hålla igång och ha formen på plats när Gislövs väl levererar, typ.
Så – jag tror att du ska ha en riktig vågis. Dels för att du är lätt, men även för att du verkar vara ute efter just vågsegling i “feta cleana vågor”.
Vill du ha en bräda som kommer att klara hög fart, lite större svängar och ofta bjuder på väldigt bra kontroll så är en mer “klassiskt” orienterad bräda rätt. Nackdelen är att de ofta kräver lite mer av seglaren, och kanske även lite bättre förhållanden, för att få ut kapaciteten i plankan.
En typ av bräda som jag själv aldrig testat, men gärna skulle vilja, och misstänker kan passa dig riktigt fint är en mindre “stubby”. Brädor som Fanatic Allwave, JP RealWorldWave, Starboard EVO (brädan som mer eller mindre skapade klassen) är ju väldigt poppis på vågställen av en anledning, många kör dessa på västkusten.
Åsså freestylewave, väldigt populära brädor, men kanske vanligast att ha för “allround” segling i lite lättare vindar/större segel (5.0/5.3 upp till sexnoll ungefär).
Sedan finns ju twinsers, som är nymodigheten på vågfronten.
Faktiskt så tror jag såhär – försök att hitta en “lättåkt” vågis i rätt storlek och ut och kör! De allra, allra flesta moderna vågbrädor är bra, så du
Jag tror att om du skall ha en bräda till att börja med så är den mellan 54 och 56 bred och har en volym på mellan 70 å 75-76-77 liter (volymen är inte så viktig, men är ju ett väldigt vanlig mått när man söker bräda). En fördel du har med din vikt är att du ganska lätt kan gå ner mot 70 liter och ändå köra 5.3 på en sådan här bräda.
Med din vikt tror jag inte du behöver större segel än 5.3-5.5 för den segling du är ute efter. Tre segel, typ 5.5, 4.7 och 4.0 täcker nästan allt utom de allra blåsigaste dagarna. Men då kan du ju komplettera med mindre framöver.
Med lite tur får du tips från de som väger ungefär som dig här på konfen och deras tankar om det här.
-
Jag var i din sits för inte så många år sedan. Kul med återfallssurfare!
Det ÄR svårare att vågrida med en freestylewave när man gör comeback. Jag blev pålurad en sådan och bytte in den efter en vecka mot en riktig vågbräda. Mycket roligare. Ska du prioritera vågridning så skit i FSW!
Som medioker vågseglare har jag mycket roligare sen jag köpte twinfin, men den är faktiskt lite grann teknisk att komma igång med. Lite mindre motstånd över fenorna innan man kommit upp i planing. Kanske smart att testa och inte köpa blint.Jag skulle börja med att köpa en begagnad stubbie eller allroundvågis, typ Evo, RRD wavecult, Fanatic Allwave eller liknande. Ganska förlåtande, lätt att komma upp i planing mellan vågorna och bra avstamp i hoppen med den lite bredare aktern. Vi har ju fler sunkiga onshoredagar än feta down the line så det gäller att anpassa sig efter det du mest seglar till en början tror jag. Testa sedan lite olika brädor när du kommit igång igen o blivit lite varm i kläderna o lägg inte pengar på en nyare bräda innan du vet vad du vill ha.
-
Tycker det är en jäkla skillnad på twinser och vanlig. Bättre på alla sätt. Rekommenderas. Däremot kanske det inte är det bästa alternativet i rak pålandsvind. Då är kanske en stubbie att föredra, typ JP Real World Wave el motsvarande. En freestylewave är väl ännu bättre i det fallet, men du får ju komprimissa lite om du vill köra sideshore också…
-
65 kg, om jag var du så skulle jag kita i lättvind och sen ha en liten vågis på ca 65-70 liter för 5.0 och neråt. Skulle nog satsa på typ 3.5 4.2 5.0 till detta och se till att satsa på rätt master. Gör underverk att köra kort mast på små segel.
-
Oscar;549682 wrote:65 kg, om jag var du så skulle jag kita i lättvind och sen ha en liten vågis på ca 65-70 liter för 5.0 och neråt. Skulle nog satsa på typ 3.5 4.2 5.0 till detta och se till att satsa på rätt master. Gör underverk att köra kort mast på små segel.
Fan va tur att man inte väger 65 kg och måste kita!
C
-
ok.. tack för svaren.. jag har blivit lite klokare.
Hur gammal kan brädan få vara, utan att vara omodern? Jag har tänkt att lägga ca 4000 kr. Är det rimligt pris?
-
4000 låter klart vettigt. Du borde kunna hitta en 70-liters planka i fint skick för de pengarna som inte är äldre än 3 max 4 år. De är fortfarande alldeles utmärkt bra!
En liten spaning på köpåsälj…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22126/cat/12
Visst, dyrare. Och lite större. Men den där 78an är nog “liten” för sin volym, och lär smaka smaskens i vågorna…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22046/cat/12
Jag har en sådan här. Grymt allround för att vara en “klassiker”, men kanske, kanske ett liiiitet snäpp över optimal size för dig. Lite över din budget oxå…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22090/cat/12
Du bor ju i Skåne, och den däringa 70-liters proofen, oj, den skulle jag nästan vilja lägga vantarna på själv…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20026/cat/12
Visar ju rätt väl att det kan finnas bra grejor för under 4000…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/18306/cat/12
Ytterligare ett exempel, lite gammal annons, säljaren är i din viktklass om jag inte missminner mig…
-
Jag har en Evo 74 till salu för 2200:- om det kan vara intressant.
-
Jag har en 2006 års Acid 73 liggande till ingen nytta. Lägg ett bud vetja. Samma outline som Evo 70, men pintail och lite spetsigare nos. Snabb och ändå svängig. Ett mellanting mellan en klassisk vågis och en stubbie. Funkar fint till onshore där den gått mest men kommer kanske allra bäst till sin rätt i Hanstholm och logohöga vågor.
-
Jag sitter på en 68 liters Goya i finfint skick, från 2007. Förhållandevis klassisk shape (dock ändå rätt kort). Vilket innebär, förutom att den är grym till riktigt fina dagar, att den är rätt rolig även i sunkiga förhållanden så länge man har tryck i seglet (blåser det för lite så står man ju bekvämare på en större bräda).
Den bär upp till ungefär 5.0 (jag seglar 4.7 som största), 5.3 är dock inte så meningsfullt jmfrt med en 5.0 på den.
Jag väger strax över 70, men brukade ligga i din viktklass. Med den vikten så hade jag svårt att tänka mig nått mycket större än så som vågbräda, om det skall funka bra de riktigt bra dagarna.
Droppa mig ett PM om du är intresserad.
Logga in för att svara.