Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken typ av vågbräda
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Vilken typ av vågbräda
dr-masse svarade 15 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 28 Svar
-
Det blev en EVO 74.
Jag var ute igår med mitt gamla 5.0 med rosa epoxymast. Seglet kändes trögt och var otroligt framtungt… Som tur var fick jag ett kastfall och satte kroken igenom seglet, så nu måste jag köpa nytt 🙂
Det gick endel vågor och den korta stunden jag hann surfa kändes brädan fantastiskt bra.
-
Kul, det tror jag blir superbra! En riktig klassiker är ju det.
Rosa exoxymast… vill ju ogärna framstå som en prylhetsare (öh, rätt kört för min del), men en smärre uppgradering lär göra underverk… det blir nog lätt en ganska rejäl obalans med brädan och där mastskenan sitter med en såpass retro (ja, ja, jag skriver det rätt ut här – skitgammal) rigg.
Skaru handla nytt – satsa på RDM (smalare mast) direkt. Två segel, typ 5.3 och 4.5 på en 400 mast räcker väldigt långt för en man med din vikt och tänkt användningsområde.
-
Evo 74! En riktig klassiker som Masse skriver. Har seglat denna bräda i över tre år (årsmodel 2006) och den är en helt fantastisk vågbräda för svenska förhållanden! Med din vikt kommer sweetspot för brädan ligga omkring 4.7-5.0 och du kommer med rätt fenor kunna segla den med 4.2-5.5 utan problem (har själv seglat den med 5.7). Brädan har lite tvålkoppskänsla (framförallt med små fenor) vilket tar ett tag att bli van vid men samtidigt är detta en stor fördel i vågorna.
Lite tips på hur du ska få ut max ur brädan:
1. Skaffa ett gäng fenor typ 21,23, 25 cm alt 22 och 24cm. Själv seglar jag med Drake Natural 22 och 24 vilket för mig (74kg) täcker 4.0-5.3 segling (dessa fenor är dock rätt mjuka). Vill du få komma igång på ett bra sätt skulle jag rekommendera att köpa en lite styvare onshore fena runt 23-24 cm (t ex från MFC) vilket tar bort lite av tvålkoppskänslan och hjälper till med höjdtagning och planing. Dessa två egenskaper är väl de som är “sämst” med brädan.2. Stroppar
Vet inte hur lång du är men det är en fördel att stå ngt breddare i stansen med Evo´n. Jag seglar själv med främre stroppen i mittenposition och bakre längst bak (jag 180cm). Om du seglar årsmodell 2005 har du fler positioner att välja på och är du osäker kan du börja med mittenposition fram/bak.3. Mastposition
Börja i mitten av mastskenan, runt 132-133cm från änden. Detta är en mkt bra position för vågridning och vill du få en lite mer kursstabil känsla (=mindre tvålkopp) kan du flytta fram den ca 1-2 cm. Detta hjälper också till med höjdtagningen och även att bibehålla farten i vågridningen. Dock blir den lite mindre “svängig”. Jag brukar ha den ngt längre fram vid bra vinkel och ngt längre bak vid taskig vinkel.4. vågridning
Ahhh….denna bräda kommer definitivt hjälpa till dig att utvecklas snabbt. Brädan bibehåller farten mkt bra i bottensvängen och du kan variera svängradie kraftigt beroende på hur mkt du använder bakfoten. Brädan fungerar mkt bra både med framfot och bakfot och jag brukar intitiera bottensvängen med framfoten för att sedan gå över mer med bakfoten och använda den för att smacka läppen där jag vill. Den reagerar mkt kraftigt med bakfoten och svänger rejält om du vill vilket kan ta ett tag att bli van vid. Toppsvängen är ngt speciell med E74 då den har i princip obefintligt vee. Det gör den rätt teknikkänslig för toppsvängen (dvs kant till kant) och man måste “förbereda” toppsvängen på ett bra sätt. Ex är det en stor fördel om du positionerar kroppen in i svängen innan du trycker till brädan och får liksom brädan efter dig (öhh…hmm, fattar kanske?). Brädan trivs bäst som “slide&slash” i toppsvängen och det krävs hyffsad teknik för att få en ren, skärande toppsväng. Du kan utan problem attackera en våg precis hur du vill och du kommer få aerials relativt lätt.5. Segel
Brädan tycker om att ha ett segel med bra bottendrag och driv i onshore förhållanden, t ex Simmer Crossover, Naish Force etc. Eftersom du väger rätt lite kan du även använda segel med lite mindre tryck typ Simmer Icon. Dock ska du nog avstå från segel som är rena side shore segel. -
Tackar för den utförliga infon.
Vilken fena ska man välja och när? Jag antar att man väljer en längre fena när man har ett större segel.
Jag har 3 fenor som alla är 22cm. Den ena är en sjögräsfena och de andra två är wavefenor. Vad förlorar man med att köra med en sjögräsfena? (när det inte är sjögräs i vattnet) Wavefenorna har ungefär lika form men den ena är bredare.. Vad har bredden på fenan för betydelse?Idag har jag köpt en mast och mitt gamla segel blev otroligt mycket bättre… men fortfarande ganska kasst..
Det känns väääldigt trögt att komma upp i planing, jag hoppas det beror på seglet.Jag har tittat på nya Icon och crossover från -07 och -08 på Robbans surfshop i malmö, men jag tyckte dom var rätt dyra. Tror jag väntar till jag hittar begagnat.
På vilket sätt skiljer sig Icon och crossover?
-
Lägg fenorna bredvid varandra och jämför ytan istället. Jag skulle tro att gräsfenan har minst 50% mer yta en de andra, trots samma längd. Välj fenan med mest yta i lättare vind, minst yta i mer. Även fenans tjocklek spelar viss roll (mer kraft, normalt, i en fetare fena), men det bortser vi lite glatt ifrån här.
Det du förlorar, normalt sett, med en sjögräsfena är sväng, mer att häva runt. Ofta även lite höjd eftersom tryckpunkten hamnar lite längre bak. Däremot kan de faktiskt vara riktigt snabba. Moderna gräsfenor är bra, skillnaden är inte så stor. Var dock ett tag sedan jag åkte runt med gräsfena i boxen…
Icon är lite mjukare än crossover. Jag föredrar Icon, framförallt i vågor.
-
dr Masse;550807 wrote:Lägg fenorna bredvid varandra och jämför ytan istället. Jag skulle tro att gräsfenan har minst 50% mer yta en de andra, trots samma längd. Välj fenan med mest yta i lättare vind, minst yta i mer. Även fenans tjocklek spelar viss roll (mer kraft, normalt, i en fetare fena), men det bortser vi lite glatt ifrån här.
Det du förlorar, normalt sett, med en sjögräsfena är sväng, mer att häva runt. Ofta även lite höjd eftersom tryckpunkten hamnar lite längre bak. Däremot kan de faktiskt vara riktigt snabba. Moderna gräsfenor är bra, skillnaden är inte så stor. Var dock ett tag sedan jag åkte runt med gräsfena i boxen…
Icon är lite mjukare än crossover. Jag föredrar Icon, framförallt i vågor.
Tror inte det är så mycket svårare att ta höjd med gräsfena, kör mycket med avsågade gräsfenor och det har aldrig varit något problem. De är dock inte alls så snärtiga i svängen. Men tyvärr har man inte alltid något alternativ.
-
snaffe;550970 wrote:Tror inte det är så mycket svårare att ta höjd med gräsfena, kör mycket med avsågade gräsfenor och det har aldrig varit något problem. De är dock inte alls så snärtiga i svängen. Men tyvärr har man inte alltid något alternativ.
Näe, och därför skrev jag “lite höjd”. Allt är ju relativt. Men några problem är det absolut inte, framförallt inte med en modernare gräsfena (som jag inte testat på snart fyra-fem år, så jag är liiiite utanför mitt redan begränsade kunskapsområde, ahem, men jag har kompisar som gör gräsfenor mer än vad jag gör…).
Åh, jag kom just på en fördel med vindsurfing i Stockholm. En! Tjoho!!
Inget sjögräs.
-
dr Masse;550975 wrote:Näe, och därför skrev jag “lite höjd”. Allt är ju relativt. Men några problem är det absolut inte, framförallt inte med en modernare gräsfena (som jag inte testat på snart fyra-fem år, så jag är liiiite utanför mitt redan begränsade kunskapsområde, ahem, men jag har kompisar som gör gräsfenor mer än vad jag gör…).
Åh, jag kom just på en fördel med vindsurfing i Stockholm. En! Tjoho!!
Inget sjögräs.
Grattis!
-
bohm;550750 wrote:Vilken fena ska man välja och när? Jag antar att man väljer en längre fena när man har ett större segel.
mkt vind=fena med mindre yta vilket oftast motsvaras av en kortare fena. En onshore fena har relativt mkt yta (bred bas) vilket hjälper en hel del med höjdtagning, planing och driv i svängen. Tjockleken har också betydelse ex är mina Drake Natural mkt tunna vilket medför att jag kan ta en storlek större än normalt. Mitt bästa tips är att köpa 2 vågfenor av samma serie, då slipper du tänka på faktorer som tjocklek, bredd osv och det blir enklare att välja rätt.
bohm;550750 wrote:Idag har jag köpt en mast och mitt gamla segel blev otroligt mycket bättre… men fortfarande ganska kasst..
Det känns väääldigt trögt att komma upp i planing, jag hoppas det beror på seglet.Köp nytt modernt segel. En enorm skillnad!!
bohm;550750 wrote:Jag har tittat på nya Icon och crossover från -07 och -08 på Robbans surfshop i malmö, men jag tyckte dom var rätt dyra. Tror jag väntar till jag hittar begagnat. På vilket sätt skiljer sig Icon och crossover?CO har mkt mer bottendrag vilket hjälper till för tidig planing, höjdtagning och driv i bottensvängen. Dock tycker en del att seglet kan vara svårt att få neutralt vid vågridning och anses som “stötigt”. Icon har mindre bottendrag men är mer förlåtande och lättare att hantera i i vågorna tex lätt att bli av med kraften i seglet. Dock tycker jag att det är en märkbar skillnad i höjdtagningsförmåga jmf med CO. De nya Iron ska visst ha blivit ngr snäpp bättre, framförallt on-off. Personligen för våra svenska sega vågor föredrar jag CO för segling för 5.0 och större och Icon för mindre storlekar. Framförallt är Icon ett mkt bra segel för fullpung-dagar då det är lätt att hantera överriggat.
-
Now it’s my turn, I thought I’d continue in this thread as I think I’m after the same board, and all the work in the thread has already been done. We don’t have to ramble up all of the afore mentioned boards as I am sure an Evo, or equivalent is the go. It’s more a question of size.
I am in a similar situation as Bohm in that I am a lightweight under 70kg but I already have a 78L Naish WaveQuest from 2003 (which I will be keeping). I think this was a type of, or precursor to, a FSW type board – wave board with flat rocker. This makes it a great board for blasting in non-wave conditions, is super quick but I find it tricky to crank into a turn or gybe when powered up in messy conditions.
As I am now venturing into west coast waves I wonder what size would suite best? My guess is around 70L, but what would be the under limit and/or over limit?.
I will be keeping the 78L Naish for mid-windy days (and for my better half to use), but am after something to get into waves with, and super windy days when I use 4.7 – 3.7 on ‘flat’ water out the back. I have not ridden waves before, but by no means am I a beginner surfer – have been gybing and chop hopping for years.
I’m probably not going to become a hard core wave sailer – just want something that I’ll enjoy for some nice turns in west coast mush and get some nice floaty jumps… oh, and handle nuclear days with my 3.7 when my 78L feels way big. I hate standing on the beach watching others cutting it up.
Or am I just making excuses… that I should keep what I have and just get better at sailing it? 😕 (or in reality, is it a bit big for what I want it to do?)
Watchya reckon?
[svenska svar är välkomna]
-
Jag tror att du framförallt skall hitta en bräda som är lite lugnare i gången än din nuvarande. En liten EVO är nog inte så dumt, men faktum är att en modern klassiker med volym som din kroppsvikt, kanske lite strax över, kommer att vara bra mycket lugnare i mer vind än din nuvarande planka.
Kanske testa en twin, om du kan? De är inte så dumma när det blåser mycket, eftersom fenorna liksom inte lyfter brädan så mycket.
Men – jag tror inte att det spelar så stor roll, en något mindre och lugnare vågis kommer att göra stor skillnad. Smäll i en riktigt liten fena i mycket vind oxå, det gör underverk för kontrollen.
-
Thanks,
Now it’s just a matter of finding out what constitutes a ‘modern klassiker’. But that’s what these long dark autumn/winter evenings, and the internet are for, right? 😉
Cheers.
-
Ja, det är ju sant. En lite nyare “klassisk” vågbräda, med lite mer bredd och tidigare planing, är väl ett halvslarvigt sätt att uttrycka det.
Men bara att borra ned sig i Internet, ah!
Logga in för att svara.