Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken utrustning för Nya Zeeland??
-
Vilken utrustning för Nya Zeeland??
Publicerad av jkm75 på 26 november, 2004 vid 09:16Skall åka till Nya Zeeland nu i december och januari och har lite problem med vad som ska ner i boardbagen.
Är det någon som varit där och har koll på hur mkt det blåser, vatten temperatur etc.All info är välkommen!!
/Kristian
petter svarade 20 år sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Sök på webben efter WaveHaven i Oakura(Obs haven inte heaven). Detta är vågstället på nordön ligger vid foten av Mt Taranaki. Var där vintern 95-96 och givetvis var det reckord i dåligt med vind. Trevligt ändå. Bara att säga: Sweet As, No Worries mate och Yehyeh, i recko´n.
Jag skullle ta mitt vågkit på 4.2, 5.0, 5.8 (90kg), alltså snarlik vindstyrka som hemma. För övrigt mer sideshore än svedala givetvis. -
Ungerfär vad jag trodde då, stora vågprylar låter det som. Vilken dress-code e det som gäller (både våg och vindsurf)?? 3/2 dräkt utan ärm eller 4/3 lång ärm??
-
‘december january är ju mitt i sommaren. Ska du vara på norra ön bore shorte räcka gott. Tänk på att om du ska segla längre söderut nära wellington blåser det apa. Men ditt vågkitt med bred range borde ju funka bra. Taranaki är grymt. Vi var dock där i mars men oj vilka vågor. Lite kass med vind men de dagar man fick var världsklass. Akta dig för shorebreaket vass lavasten måste mer eller mindre surfa upp på den och springa upp för att inte bli tagen av shorebreake.t. Men det kan säkert variera.
-
Skall du åka till sydaön så finns det massor av vind uppe i sjöarna. *Det kan blåsa 5 m/s samtidigt som det är stormstyrka om man åker till rätt sjö. Där är briser i kombination med bergsdalar där vinden pressas emellan. Kan bli 1,5 metersvågor även där. Och sedan är ju sceneryt helt otroligt. Snö på topparna.
-
Glöm inte att åka förbi Rotorua och zorba lite, världens upplevelse! (viss ironi i detta inlägg /reds anm.)
-
Det är inget direkt varmt land du reser till vilket vi trodde. Kommer vindarna från antarktiskt finns inget land mellan så dessa vindar trots sommar kan vara 8-10 grader. Vi hade tex 12 grader på själva julafton 1995 och jag hörde inte Johno eller någon av de andra localsen klaga, helt normalt verkar det vara. Mao jag tror att det du har mitt i sommaren här funkar där.
Temperaturen kan nog dock skifta en hel del. Det jag skrev ovan gäller för området kring mt Taranaki. På östra sidan är det varmare och uppe vid bergssjöarna kanske lite kallare. Om vindarna kommer från NO är det varma och fuktiga och det kanske vore optimalt med shorty.Men hur som helst, lycka till det kommer nog att bli en rolig resa, lite avis faktiskt, förutom själva flyget då. Kan rekommendera öronproppar, nackkudde, ögonbindel eller vad det nu heter och en varm filt, sen är det bara till att drömma sig bort ett antal timmar.
By the way! Nå´n av er övriga som åkte the Lurge i Roturoa?
/H-J
-
samma kit som hemma fungerar ganska bra men du får segla oftare och i bättre
förhållanden. skulle säga 5.8-4.2 och lämplig vågbräda samt långdräkt/korta ärmar…
Logga in för att svara.