Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken utrustning skall jag ha… Kurs…

• Vilken utrustning skall jag ha… Kurs…

Publicerad av dadde på 12 juni, 2010 vid 13:08

Jag har funderat länge på att prova på vindsurfing och denna sommaren tänkte jag ta tag i saken:smile:
    Men nu undrar jag vilken utrustning jag skall ha?

Erfarenhet:
    Provat på några gånger de stora kolosserna i början på 90-talet, det gick väl sådär.
    Tog en kitekurs på Hawaii förra året, kunde bara gå två dagar sedan ficka man ju svininfluensan:mad: Kom upp några gånger på brädan i alla fall.
    Så jag är väl helt enkelt nybörjare.

Längd:
    182cm

Vikt:
    89kg

Jag skulle inte vilja ha utrustning som man måste byta efter en sommar direkt när man lärt sig grunderna, utan utrustning som man kan ha ett tag.

Tänkte ta mig en vindsurfingkurs på på Wallens sport i Askim nybörjare + fortsättning så snart som möjligt.
    Är de kurserna bra eller rekommenderar ni Surfers Paradise i Varberg?

Vad har ni för råd?

Tack på förhand /Dadde

mahi svarade 14 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dadde

Medlem
    13 juni, 2010 vid 12:03

Någon som har lite tips?:smile:

MVH/Dadde

• linusa

Medlem
    13 juni, 2010 vid 12:16

Nu är du en del tyngre än mig, men jag började på en 120 liters freeride-bräda (väger 55 kg). Det tog lite tid att hitta balansen etc, men i gengäld kan jag köra den några år till jämfört med en ren nybörjarbräda. Om du går en kurs först tror jag att motsvarande kan fungera för dig om du lägger till några liter. Exakt hur mycket volym du ska ha kan jag inte svara på, men skulle gissa på runt 150 liter.

• staffomania

Medlem
    13 juni, 2010 vid 14:13

Det är ju en jäkla skillnad beroende på hur mycket du väger. Jag väger 95-100kg och började för några säsonger sen på en 145l och den kändes på gränsen till för liten i början men sen gick det. Jag körde på min senast igår och det funkade även om det blåste liite för mycket för en så pass stor bräda. Så 130-145 ska du nog ha iallafall sen kan du komplettera med en mindre för det riktigt blåsiga dagarna senare.

Köp hellre en lite för stor bräda än en för liten. Det kommer göra att du utvecklas snabbare sen kan du ju i värsta fall sälja av brädan om något år om du tycker den känns för stor.

Börja sen med ett segel runt 6.5.

• mahi

Medlem
    14 juni, 2010 vid 07:49

Mitt tips: gå en nybörjarkurs i Varberg hos surfers eller Wallén om du föredrar det.
    Vet inte hur Walléns kurser är men Varbergs vet jag är bra.
    Brukar vara 2 dagar 5 timmar per dag.

Hyr sedan sådana prylar som du använde på kursen alt ngt mindre. Hyr prylarna dagar då det blåser lite mer, vid kanske 2-3 tillfällen. Sedan kommer du att tycka att dessa prylar börjar bli lite tråkiga.

Köp sedan en bräda ca 120-150 liter beroende på hur du känner.
    Se bara till att brädan du köper är bra bräda som du vill ha kvar som lättvindsbräda för dagar med lite mindre vind.

Vid brädköp undvik tunga nybörjarmässiga brädor, ffa de med liggunderlagsliknande däck. Väger alldeles för mycket och kommer bli trista fort.

Gå för kända märken som: Fanatic (Shark, hawk etc), Starboard (Carve, Futura etc), Exocet (?), Tabou (Rocket, ?), JP (X-cite ride), Naish (freeride?) mm mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken utrustning skall jag ha… Kurs…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.