Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken Vågbräda ???
-
Vilken Vågbräda ???
Publicerad av drakglenn på 10 mars, 2004 vid 09:12Nu behöver jag bra råd från er
Inser att jag måste komplettera min bräda med en riktig vågis.
Har halkat efter när det gäller tester o sånt, så därför ber jag er hjältar om rådJag selgar normalt på min Axxis 267 på 93 liter,en helt ok allruondbräda men vill komplettera den med en ren vågbräda, för de tillfällen jag tex seglar i Appel eller Stenudden.
Det är helt klart en vågbräda jag vill ha men
efter ha läst alla trådar om Sverige brädor känner jag mig lite vilsen på vilka brädor årsmodell 00-02 som bäst passar våra förhållande…Söker en vågbräda med prisläge 2000-4000:-, -00 el nyare,
väger 80-85 panner vilket borde motsvara 55cm i bred (eller?)
Vill ha en liten bräda som volymmässigt inte ligger för nära min andra bräda men heller inte på tok för liten, (runt 80 liter eller?), tanken är att jag ska segla 4.0 till 5.5(NR) på den.Så för att sammanfatta min fråga:
Vilka brädor årsmodell 00-02 (ca 80lit & 55 bred) passar bra här i våra förhållande ????
//Glenn – en som verkligen undrar…….
lars_k svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Köp min Fanatic Goya 255 ’02. 83 liter och 55 bred. Funkar skitbra i Apel, Ringenäs och Stenudden. Jag kör mkt på dessa spots =)
-
Nu har ju inte jag seglat där du tänker segla och är dessutom rätt risig på att segla… (öh, hur man sänker trovärdigheten i sitt svar innan man svarat, sid. 1 i den boken… ;-). Men det här kan ju bli en skoj tråd och jag vill ju skriva lite, så här kör jag glatt på.
Av några som jag testat runt en del skulle jag reka följande:
– RRD Cultwave. Har själv en 55a och gillar den. Kan nog hittas till bra pris. Allround, bra kontroll. Kanske inte perfekt med 4.0, dock. Men då finns Cult 50 istället. För mer “renodlade” vågisar inom RRD finns ju WaveOne-serien, de kändes klart moderna när de kom, har ej seglat själv med de har sina fans.
– Fanatic Goya PM 55 (2001). Den gillade jag verkligen.
– Fanatic Rip 53 och 58. Nog de jag seglat mest (fast “mest” betyder ju inte en massa timmar, men en månad i Guincho) och gillade skarpt. Fast kunde jag skulle det bli Goyan istället… 🙂
Andra brädor som i test fått väldigt fina omdömen är ju AHD Maui Force, F2 Maui Project (en personlig teoretisk favorit är ju 8’4” från 2002…), Naish-brädorna, the list goes on… Starboard Acid verkar ju väldigt allround, för att nämna en till kandidat. Lite “doldis” brädor finns ju oxå, som Bic KPR-brädorna (de verkar klart bra) och Exocet men är förmodligen svårare att hitta beggade.
För ärligt talat – det finns tokmånga fina vågisar runt 80 liter, 55 breda. De flesta är ju bra eller väldigt bra. Lite mer fokus på brädans skick och pris istället för att tokstirra sig blind på en viss eller ett par modeller kanske är rätt strategi!
Men jag “tror” på allround-betonade vågisar för svenska förhållanden, kanske till och med en liten freestylevåg faktiskt…
Men till syvende och sist är det ju vilken typ av segling du mest är ute efter som styr. Vill du verkligen kunna rida vågor när tillfälle bjuds, även om det blir sällan, så är ju vissa brädor bättre på det. Vill du ha en liten bräda som är kul även om det är ganska platt så är det lite annorlunda…
Ja, det här blev ju mest osorterat tyck å tänk, inte första gången här på konfen precis, men gav kanske nåt i alla fall.
Lycka till å Surfa På!
-
Jovisst. Allround i all ära, är kanske bäst för sverige. Men är man stenhårt inne på att rida vågor är det faktiskt motiverat med en riktig renodlad vågis också.
Förra säs hade jag 25-30 dagar med 1.5-3m vågor och oftast sideshore här på våra västkustspots. Jag red vågor för glatta livet. Jag vill ha en riktig vågis iaf…
Vill man mest hoppa och tricka i Apel kanske en freestyle-wave är bättre. -
Kanon , kul med svar så snabbt, ös gärna på med fler
Ang ditt inlägg masse
Svar till:
Vill du verkligen kunna rida vågor när tillfälle bjuds, även om det blir sällan, så är ju vissa brädor bättre på det
[/ QUOTE ]
JA!!!, vilka brädor?, Flämt drägel & stön!
Är det nån typ som passar bättre i våra vågförhållande?
(kommer bara segla här).Lars_K, hittar inte din annons, dra gärna över lite info & nån bild, intresserad, beroende på svaret i denna tråd
drakglenn@hotmail.com//Glenn
-
Har inte orkat sätta in en annons än. Ska sälja lite andra prylar också. Jag mailar lite bilder ikväll.
-
Det blir ju lätt så (öh, alltid så?) att jag skriver utifrån mitt eget skönt inskränkta perspektiv.
Jag råkar ju gilla allround-vågisar. Det kan, av en ren som Ramlösa brunn slump, bero på att jag är kass på att rida vågor. Helkass. Då blir ju vågisar som gör att jag kan pyssla med mina patetiska vågridningsförsök men som samtidigt är kul att bränna runt på och fina att hoppa med extra intressanta. Typ.
Håller med dig. Vill man rida vågor och siktar på det så är ju en bräda som är gjord för det bäst. Försökte “gardera” mig lite med det som citerats i den här tråden, hade i hög grad Ola H. i bakhuvudet när jag skrev de där raderna om att brädor som är riktigt bra för vågridning sällan är kul på exemepelvis plattvatten.
Av de få vågisar jag testat så tyckte jag att Goya 55 var bäst på själva vågen. Men jag är f-n knappt värd att bedöma det med min mycket ringa erfarenhet av vågsegling, helt klart.
Jag tror att om drakglenn läser lite om brädor som han är intresserad av så lär det vara hyggligt enkelt kunna identifera hur “vågridningsorienterade” de är. Eller fråga om specifika modeller här på konfen, finns ju redigt med många duktiga seglare på de ställena du frågar om.
Förresten, har sett en grymt snygg WaveOne S Clear Vision till salu, hade jag grus i pluskan och späjs i förrådet så hade jag fan slagit till! 🙂
Surfa På!
-
Jo, en allround är nog bäst som 1:a vågis. Men när man hoppat och bränt lite fram och tillbaka ett tag kommer man slutligen fram till att vågridning är störtskönt och då är det en riktig vågis som gäller.
Joina oss i Åsa nångång när det trycker på från VSV-V så ska du få rida vågor och knäcka fenor så det står härliga till. -
Lars K, du har svar på mailen…..
Oj då, den tråden dog vist snabbt, trodde det var fler som var nyfikna på detta svar, , hmm…..
Min fråga var kanske lite luddig & bred, jag är dock tacksam dr masses välskrivna rader. Tack!
Har heller inte kunnat undgå Ola H`s välskrivna rader genom åren, måste säga att jag verkligen köper det han säger
är själv mkt sugen på en Sverige vågis Ala Evo, Attitude,
men då dessa ligger på en nivå som inte är möjlig i år (Familj,Hus & 1000 andra räkningar )
vore det spännande att veta prisvärda alternativ.Tester säger en sak men det vore verkligen kul att läsa vad ni tycker passar på hemmaplan ……
Rubriken skulle kanske vara:
VILKEN VÅGIS TYCKER DU BÄST OM?
Svar = Glenn
-
Har själv en AHD powerwave 257 86L. Jag väger ungefär som du men har mindre erfarenhet av små brädor. Så den brädan passade mig bra tyckte jag. Den marknadsförs som en Eurowave/freewave bräda. Men du har ju kört omkring på en 93 liters ett tag så hade jag varit som du hade jag tagit något lite mer vågorienterat.
typ
M-forceeller
http://www.a-h-d.com/boards/index.wrd?s01|y02|r24|b72#båda finns på tyska surfkeppler för under 5000:-
smurfkeppler
De är snygga oxå tycker jag -
Nu har jag minskat ner listan till följande brädor… Vilka skulle ni rekommendera? (Bakgrund: Jag behöver en bräda för segling när det blåser mer och för segling i vågor när min Cross 110 (260×62 109l) blir för stor. Väger 73kg. Har aldrig rippat en våg, dock kört onshore i rejäla vågor! Kämpar med gippen för tillfället.)
499€
AHD Maui Force 8’3″ (2002)
– 251×54.8 79l 6.4kg
AHD Maui Force 8’4″ (2002)
– 255×55.5 83l 6.6kg
AHD M-Force 8’3″ (2003)
– 251×54.8 79l 6.4kg
AHD M-Force 8’4″ (2003)
– 254×56.3 84l 6.5kg
Fanatic Goya Pro Model 255 LW (2002)
– 255×57.0 89l 6.5kg399€
Mistral Heat 8’4″ (2002)
– 253×54.7 78l 7.1kg
Mistral Switch 87 (2002)
– 259×56.0 87l 6.9kg
Mistral Shift 8’2″ (2002)
– 248×56.4 90l 6.7kg(399€ känns så lågt att man kan skippa ett segel och köpa en bräda istället… Men kanske är det värt att lägga 100€ extra?)
-
Har inte testat den, men Mistral Heat på 78 l kan nog passa dej och din vikt. Är en mer onhore-betonad lättkörd vågis, bra att börja med. Riktigt billigt också. Test här:
http://www.surfstore.co.uk/page/tests/testmistral.html#heat84 -
Tackar. Som vanligt skiljer sig Boards och Windsurf’s tester en del. Windsurf skriver “with an appetite for power this board will appeal to intermediates that are looking for a wide ranging board with superior manners in all condtions”. Boards skriver “perhaps a bit too highly rockered for wave board first timers”…
-
Hehe. Så brukar det vara. Tester som spretar.
Kanske får du både och då…
Både en lättplanad onshore-vågis och en down-the-line bräda med mkt rocker… Nä, är nog svårt att få allt i en bräda. Det är bara att köpa och testa, ju =)
Men jag tror mer på onshore-inriktningen på Heaten, det verkar ju vara intentionen från Mistral-shapern iaf.
Logga in för att svara.