Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken vågbräda?

• styret

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 10:31

har träffat han, vad heter han nu igen ägarn, i Kapstaden en hel del. Jävla skön snubbe.

• rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 13:06

@Tim.Eriksson 512666 wrote:

Måste säga att Mistral RD 78 är riktigt fin! Designmässigt 🙂 Sväljer dock 5.3 sisådär som jag uppfattat det?…

Av brädans mått att döma så har jag svårt att tro att den inte skulle funka med 5.3.

• tim-eriksson

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 14:12
    styret;512667 wrote:
    har träffat han, vad heter han nu igen ägarn, i Kapstaden en hel del. Jävla skön snubbe.

Nja, jag har bara träffat chefen av oslo butiken och han började surfa själv nyss.

Rasmus_W;512695 wrote:
    Av brädans mått att döma så har jag svårt att tro att den inte skulle funka med 5.3.

Oj, kollade visst fel… Kollad på modell mindre 😉 Ser ut ut att vara ett alternativ också?

Så nu känns det som om jag är nere på

Mistral RD 76
    Fanatic NW 81
    Fanatic AW 85
    Alt mistral/fanatic twin? Men känns bara dyrt med fenor och tror inte jag kommer känna någon skillnad…

• rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 14:22

@Tim.Eriksson 512706 wrote:

Ne, tycker jag också. Är bara specad till 5.3 bl.a. medans allwave och freewave är specade mycket högre… Den ser i alla fall gosig ut !

Min personliga gissning är att övre gränsen borde ligga ungefär vid 5.7. Jag gissar i vart fall att min Newwave 75 tar 5.7 med ett nödrop, typ. Jag har i alla fall tänkt testa hur den funkar med 5.7 bara för att bekräfta att det är ungefär där det börjar kännas lite halvkasst. Iofs brukar för stort segel/liten bräda oftast funka bra om man bara har mycket drag men det är inte optimalt och så fort man vill svänga så brukar man märka att det inte matchar riktigt.

• dr-masse

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 14:52

@Tim.Eriksson 512364 wrote:

Jag kommer troligen få möjlighet att plocka ut en bräda som lön/ersättning för lite arbete via en butik. Då är min fråga vilken..?

Märket måste dock vara Fanatic eller Mistral..

Folk är väll vana vid att ge brädråd så här kommer lite hårddata…

Jag 186 cm lång, 77 kg och inte så värst duktig vindsurfare än. Bara vågseglat tre gånger iår och det var 2*rullsand och 1*gisslövhammar så jag är inte så rutinerad än… men ska f*n bli ! siktar på att vara 2-3 månader på ett vågigt ställe innom 1 år i alla fall..

Min seglinje ser ut just nu som 4.2 5.0 5.7 7.0 men den ska ändras om till 4.2 4.7 5.3 6.0 7.0 och bräda skan därför anpassas för den.
    Brädorna jag nu har är en Fanatic Freewave 98 2006.a och en trad vågis, rrd255 69 liters, som jag aldrig ens testat.

Jag seglar mestadels hemma på lokala spottet vid ekoln, uppsala och där är det platt… Men brädan kommer användas mycket vid rullsand, torö och närliggande spot. Det senare stället kommer nog dröja en stund…

Så.. Jag söker alltså en två bräders kombination. Vilken volym och brädtyp ska jag ta?

Några förslag..

Mistral RD 76 Liter – Sväljer 5.3 och och sen går jag på 6.0 och freewave
    Fanatic Allwave 72/82 – Vilken volym? Blir 85 för stort för stort för 4.2?..
    Fanatic Freewave 77. Inte renodlad vågbräda men behöver jag ha det?
    Fanatic newwave 75/81

Aja, om jag ska ha 1 (!) vågbräda, inte två. Vilken borde jag då hugga? Testade en Naish Global wave 78 liters i sommars på gisslövhammar som jag fick låna av fahlen helt gratis (STOR ELOGE!) och älskade den, dock så kan jag inte ta ut naish… Körde den med 4.2 och det var gosigt men kunde nog varit mindre ändå…

Alla svar uppskattas!

Jag har tagit mig friheten att fetmarkera den info som jag tycker är mest värdefull ovan. Jag är inte heller någon supervass vågseglare, men har av olika anledningar kunnat äga/testa rätt många vågbrädor de senaste åren. Och haft några Fanatic, japp! Och ett par Mistral, men det var lite längre sedan (en Beast 83 var min senaste).

Jag tycker faktiskt nog inte att du skall välja en “klassisk” bräda om du skall lära dig vågsegling, de är grymt belönande men ställer helt enkelt lite större krav på teknik. Dock har de en stor fördel, som man även som ny i vågorna nog kan uppskatta en hel del, och det är kontroll och att landa hopp. Mycket svårslagna på den fronten. Jag har tyvärr inte seglat senare modeller av Mistral, men skulle nog säga efter lite testläsande och prat med folk som har seglat de, att Mistral nog är lite lugnare än Fanatics NW (som är kända för att vara kvicka i respons och ha bra fart). Något får mig att tro att Mistral kan vara snäppet bättre pga lite mer lugn för en som är lite ny i vågorna om vi talar klassiska brädor. Men jag tror, som sagt, att det inte är rätt typ av bräda för dig. :crazy:

5.3 är storleken som blir perfekt som största på denna bräda, och minsta med FW98 (en grymt bra bräda i den storleken, topp-tre i min “best ever” bok). Det skall blåsa väldigt mycket för att en FW98 skall bli för stor på plattvatten, enligt min mening. Du kan lätt köra 4.7 med bra tryck med FW98 om det är platt, framförallt med en lite mindre fena (typ 22) i boxen.

Så – vad du bör söka efter är en allround vågis som tillåter lite mer “misstag” för segling mellan 5.3 och 4.2. Den kan, eftersom du har en FW98, dessutom tillåtas vara ganska rejält inriktad på vågsegling, eftersom den endast lär åka fram på plattvatten om det är en bra drag i 4.7 och 4.2.

Jag tycker det luktar Allwave 72 eller 82 lång väg här. AW 72 är att jämföra med en “klassisk” 75-liters i storlek, eftersom den har bredare häck. Den klarar dessutom både bak- å framfot, och är allmänt lite mer lättsvängd i vågorna. Jag tror inte man behöver vara så “oroad” över den till synes låga volymen, de brukar vara effektiva rackare, denna typ av vågbrädor.

Vill du ha lite mer marginal, och kanske komma ut genom vågorna lite lättare, samt få en bräda som bär 5.3 lite bättre så välj Allwave 82. Du kommer dessutom att ha mer användning av en AW 82 i Sverige (framförallt på östkusten), men den kommer att vara en gnutta stor när det fläskar i rejält i 4.2an. Skall du däremot ut å resa till ställen där det blåser mer (SA, Pozo eller liknande) så är nog 72an att föredra. Få saker är så trevliga i mycket vind som att ha en lite mindre bräda under fossingarna.

Fanatic FW77 är en grym bräda (jag har själv haft en FW78, som är nästan identisk med den nuvarande), men faktiskt nästan lite väl snabb för vågor, framförallt om man skall lära sig. Det är en j-a rulle på den brädan, och den är helt grym för hopp, men i vågor vill man (öh, jag i alla fall) ofta ha lite mer kontroll och rentav kunna “bromsa” lite för att fånga en våg och få runt bräda i sväng när man väl är på vågen.

Faktiskt så tror jag att du med fördel kan välja dessa i “standard” konstruktionen. Skillnaden mot “pro” är ändå inte något som vi vanliga dödliga har förmåga att märka, och du får den i en konstruktion som är välbeprövad och håller bra (jag har positiva erfarenheter av Fanatics “normala” konstruktion).

Twinsers då? Ja, jag körde några timmar på en RRD Twin 82 i Apelviken senast (och har en Twin 90 själv), och den var väldigt, ja överraskande, lättkörd och kontrollerad. Jag hade rejält tryck i 5.3, och inte var det brädan som begränsade seglingen för fem öre, snarare han bakom spakarna… :tongue: Det är nog den roligaste och bästa bräda jag seglat i den storleken, men jag tror inte att just “två fenor” är någe nödvändigt om man vill lära sig att åka vågor. Men de bjuder på en väldigt intressant mix av sväng och kontroll, som jag ännu inte upplevt i någon annan brädtyp, där verkar de här tvåfenade sakerna ha något i sin formgivning att erbjuda. Fast som sagt, jag är ju ingen vågfantom, men kanske lite intressant att reflektera över ändå. Både Fanatic och Mistral har twinsers i sina linjer som fått fina omdömen. Men jag tror att en twinser är något som man väljer när man vill utveckla sin vågsegling lite mer och kanske har lite mer erfarenhet av vågåkning. Även om man faktiskt, enligt det lilla jag hunnit köra på de, kan välja en twinser även som rätt färsk i vågorna. Såpass lättkörda är de jag kört, i alla fall.

• rrd

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 16:38

Tänk dig vilket segel som ska vara bästa storleken o välj efter det, 4.7 kanske? Det är bättre att ha en lite stor bräda än en för liten som blir svår att vågrida med då den tappat planing lite för tidigt o även i gippar. Du kan alltid kompensera en för liten bräda med att gå ner i segelstorlek o fena lite tidigare.

Nu är det stor skillnad på olika märkens klassiska våg o stubbies men dom har ofta närmat sig varandra dom senaste åren. Bredden o bottenformen känner jag är det viktiga o inte volymen, men visst det hänger ju ofta ihop.

55 cm bred o kring 80 l?

Om du väljer FreestyleWave så tycker jag att det är viktigt att inte ha en för stor bräda, för dig borde den vara max 90 l/ca 60 cm bred.

Rip it…

• doc

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 18:33

Du skriver att du planerar att åka till ett vågparadis i tre månader. Då ska du väl ha en riktig vågbräda och inte en FSW…eller?
    Om den sen har en eller två fenor spelar nog mindre roll. De enfenade påstås ha ett lite större segelregister än motsvarande twinfin. Jag höll jämna steg med Adde på hans GlobalWave i Apelviken när vi körde samma segelstorlek, så långsammare verkar inte twinfins vara, som vanligt spelar nog rockerkurva och outline större roll än fena/fenor. Och inte är det någon stor skillnad rakt fram i chop heller. Däremot klart lurigare att ligga med tryck i seglet på djup slör med twinfin, och möjligen lite sämre avstamp i hopp. Som nybörjare (vilket jag fortfarande ser mig själv som) kan det vara en fördel att twins tolererar några extra liter i volym. Möjligen är stubbies som Allwave t.ex. aningen snabbare att lära sig vågridning på.
    Jag har testat Sinkers Allwave och den är verkligen löjligt lättseglad och lättkontrollerad. Hans 75a motsvaras väl mest av de nya Allwave 82 i bredd/längd. 72 är en klart mindre bräda.

Ditt I-landsproblem är väl att det finns för många bra produkter att välja mellan 🙂

• surfmeister

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 19:51

Samtliga brädor som du nämner har olika svagheter/styrkor. Vill du ha en sverigebräda för vågridning är det AW82 som gäller av de tre du nämner (AW, NW, RD). Har seglat den en hel del (väger 74) och tycker verkligen om den. Påminner lite om Evo i svängen men även om Fanatic FW i rakt led (mkt krispig och lite “wild and crazy”). Brädan är mkt lätt att segla frontside och är en grym vågbräda för svensk 4.7-5.3 segling, kan ta 4.2 men blir nog lite mkt för din vikt. När det blåser mer kan du istället ta din minsting. Om du vill ha en allround bräda är det Mistral RD 76 som är bästa bett. En bra mix av kontroll, onshore/side shore egenskaper och användarvänlighet. Min bror har seglat den mkt och gillar den skarpt. Kan lätt ta 5.3 och förmodligen ner till 4.0. Dock känns den lite för nära din 69 litare.

Om du ska ha en bra 3-brädors setup skulle jag lätt ta AW82, ett mkt bra komplement till din fantastiska FW98 som jag själv ägt i 3 år (men som jag nu har sålt…snyft). AW82+FW98 kommer täcka 95% av din segling i sverige, framförallt om du har för avsikt att segla på östkusten. Själv seglar jag Evo och tycker att det inte finns en bättre vågis för svenska förhållanden! En Evo 80 hade varit super för dina behov…..

• tim-eriksson

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 13:21

Mjo… att ha en 3-brädors setup kommer nog inte ske, självfallet ska jag inte räkna bort 69 liters brädan men det känns som den är 4.2 och nedåt för vad folk här säger…

Som det ser ut nu lutar jag åt en Mistral RD 78, gillade ju global waven som var på 78 liters så.. Som många säger så kanske en allwave 82 vore det smartaste för mig, om jag ska hålla mig till sverige. Men planen är som sagt att åka 2-3 månader och lära mig vågsegla och jag räknar då att ha med den här brädan, därav att mistralen verkar klara sig bättre med 3.7 / 4.2.

Har inte bestämt var jag vill än med finns några på listan, jeri, sa, pozo, rhodos mfl.

Stort tack för era tankar om mitt brädval! Nu ska jag bara se till att få jobba ihop till brädan…

Edit: Ännu en anledning att inte köra på 3 brädors setup att det blir så sjukt mycket prylar!

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 13:38

Alltså, har du seglat 69:an? Jag skulle tro att den funkar med upp till 4.7-5.0 nånting.

• surfmeister

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 14:18

Den Mistral RD som du diskuterar är på 76 liter (Wave RD76). Du kommer bli mkt nöjd med den brädan! Kom ihåg att RD är mer trad och Global Wave mer stubbie. Har för mig att Global Wave 78 är 56 bred medan RD är 54cm; det ger en viss skillnad i kontroll och känsla.

• goose

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 21:41

@surfmeister 512774 wrote:

Samtliga brädor som du nämner har olika svagheter/styrkor. Vill du ha en sverigebräda för vågridning är det AW82 som gäller av de tre du nämner (AW, NW, RD). Har seglat den en hel del (väger 74) och tycker verkligen om den. Påminner lite om Evo i svängen men även om Fanatic FW i rakt led (mkt krispig och lite “wild and crazy”). Brädan är mkt lätt att segla frontside och är en grym vågbräda för svensk 4.7-5.3 segling, kan ta 4.2 men blir nog lite mkt för din vikt. När det blåser mer kan du istället ta din minsting. Om du vill ha en allround bräda är det Mistral RD 76 som är bästa bett. En bra mix av kontroll, onshore/side shore egenskaper och användarvänlighet. Min bror har seglat den mkt och gillar den skarpt. Kan lätt ta 5.3 och förmodligen ner till 4.0. Dock känns den lite för nära din 69 litare.

Om du ska ha en bra 3-brädors setup skulle jag lätt ta AW82, ett mkt bra komplement till din fantastiska FW98 som jag själv ägt i 3 år (men som jag nu har sålt…snyft). AW82+FW98 kommer täcka 95% av din segling i sverige, framförallt om du har för avsikt att segla på östkusten. Själv seglar jag Evo och tycker att det inte finns en bättre vågis för svenska förhållanden! En Evo 80 hade varit super för dina behov…..

Jag är brorsan…..

Om jag hade valet mellan AW82 och Mistral RD76……Mistral RD76! Jag har även kört RD86. RD-brädans egenskaper är en blandning mellan ren “trad” och “stubbie”. Den funkar kanon på cross-on förhållanden och är lätt att köra vertikal front-side med. Den kräver förvisso lite mer teknik men det är ingenting man behöver vara rädd för. RD86 planar betydligt snabbare än AW82 som jag oxå kört en del. Att landa efter högre hopp är väldigt nice, mjukt och lätt. Optimala segelstorlekar för RD76 är 4.0-5.3. Fördelen med RD76 är att det funkar även klockrent som en hårdvindsbräda “bump n jump” för östkusten! Vidare så har RD76 fått väldigt bra betyg i de flesta surf tidningar (BOARDS, Tyska SURF, mm) där man framhållit brädans bra allround egenskaper. Varför inte RD86 som ett komplement till dina 2 brädor?

Glöm tillsvidare det där med twin-brädor, personligen tror jag att twin-brädorna behöver några års utveckling innan man hittat den optimala designen. Single-fin vågisarna har utvecklats och förfinats intill perfektion de senaste åren, jag tror att de är oslagbara idag.

Om jag fick välja en 2-brädors set idag skulle jag nog satsa på en FW85-90 + RD76. Segel 4.0-6.0. Väger 74 kg.

• poppo

Medlem
    1 november, 2008 vid 08:37

@Tim.Eriksson 513161 wrote:

Mjo… att ha en 3-brädors setup kommer nog inte ske, självfallet ska jag inte räkna bort 69 liters brädan men det känns som den är 4.2 och nedåt för vad folk här säger…

Håller inte med, jag har kört upp till 5,4 på min gamla RRD Waveone XS (69liter). Skulle säga att sweetspot ligger runt 4,5 på den (för mig på 68kg), men den funkar finfint även med 5,0.

Men se den lilla som en bonusbräda för när det blåser apa, lägg krutet på en ny bra runt 80liter (kolla även bredden, kan avgöra mer än volymen) – den kommer funka nästan jämnt.

• tim-eriksson

Medlem
    4 november, 2008 vid 14:01

Äsh då… Kunde inte få några timmar före jul men däremot en heltidtjänst efter jul… Taskigt att jag tänkte åka hem vid jul :(…

Kanske ska ta och ge 69 litaren en chans innan jag köper ny, dock beg bräda nu, Kanske blir grymt att ha en 85 liters allwave / One eller sådant och lill brädan som krigsbräda de dagar det blåser f*n 🙂

För övrigt skiner solen i oslo och livet leker… Har dock SURFABSTINENS!

• bicless

Medlem
    8 november, 2008 vid 16:15

Oslofjorden borde väl funka att surfa på?

Bicless

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken vågbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.