Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vilken vågbräda rekommenderas?
-
Hoho, ja Sourra låna mig den där draken så ska jag få Hindenburg att blekna i jämförelse. Ingen drake kan flyga någon längre tid på slacka linor. Pumpar du den med helium kanske?
-
@Yann 490912 wrote:
Hoho, ja Sourra låna mig den där draken så ska jag få Hindenburg att blekna i jämförelse. Ingen drake kan flyga någon längre tid på slacka linor. Pumpar du den med helium kanske?
Den flyger på ”rätt” sätt ända till den når vattenytan. Det är som att den flyter med i luften och sakta vandrar mot vattenytan med trailing edge först. Inget LE först alltså. Så du kan åka ett bra tag, sen är det bara att göra en bakåtsväng så du sträcker till linorna och sen kan du fortsätta slacka vidare. Det är ju klart som fanken att den inte hänger där som en Goodyear Blimp för all framtid utan någon som helst motprestation.
Jens, vi får ta och rigga upp en videokamera och jämföra lite olika modeller och dess förlåtandegrad. Jag tror inte det kommer bli nån film som du sätter igång och myser till efter att du nattat familjen.
-
@pap 490715 wrote:
Körde några sessioner i vågor hemma på gotland nu i början av augusti, blev helt såld. Men det känns som att jag måste ha en vågbräda (och mindre kite) för att kunna plocka vågorna bättre. Vilken vågbräda rekommenderas?
Tjena!
Helt ärligt så funkar nästan alla brädor och alla kites när du skall lära dig att rida lite i början.
Den stora frågan är hur du har tänkt att rida vågen. Här hemma kör nästan alla i pålandsvind och det är det lättaste och då funkar alla olika kites. Skall du köra med sidvind så skaffa dig en kite som svänger lätt och inte har massor med kraft. Vissa C-kites är ok men för att göra det lätt så skaffa dig en kite som har stort vindreg. och som du kan ha till annat med. Typ Ozone light från 2007. Vågor i Sverige blir det i mycket vind så en 7 och en 5 är ok. En annan kite som du har mera nytta av är Ozone sport II 7 …detta säger jag för det funkar för mig och jag är helt talanglös.
Lycka till! -
@sourra 490930 wrote:
Jens, vi får ta och rigga upp en videokamera och jämföra lite olika modeller och dess förlåtandegrad. Jag tror inte det kommer bli nån film som du sätter igång och myser till efter att du nattat familjen.
Ja om du orkar så ser jag till att det finns kiter. Precis som du beskriver det fungerar både Sport, SportII och EdgeII också. Kanske Lightarna med, har aldrig testat. Men jag tycker fler tub märken verkar vara rätt nära om inte framme, (och foilarna är överlägsna).
Lite utveckling i frågan (nördvarning): Det som får en kite att tippa frammåt är (mest viktigt) att kitens tyngdpunkt är längre fram än lyftcentrum när kiten ”hänger” själv i luften, alltså på slappa linor.
Jag tror det är detta du är ute efter med uttalandet om att det är Sigmaformen på LE som gör det när du säger att ”kites med ”normal” form ramlar ned med LE först i samma läge”?Det finns fler sätt att flytta tyngdpunkten bakåt i kiten än att att ändra form på LE. tex genom att göra LE lättare eller TE tyngre, eller genom att göra kiten svept – och säkert en massa andra sätt som jag inte kan.
Det finns som sagt många andra sätt som alla kan lösa just denna fråga bra. Andra sätt används och fungerar, men som Gimmick är de nog inte lika bra så det pratas inte om det. -
Ok, vi håller oss från diskussioner med nördvarning. Men kollar man t.ex. på Kiteforum där fördelarna (och nackdelarna) hos kites med lite ovanlig form kontra kites med ”vanliga” former diskuteras så är något som nämns av alla ”läger” just det jag beskriver. Jävlar vilken lång mening.
-
Shit vad ointressant det är att höra er promota samma kites som ni gör reklam för i er signatur.
Det blir inte särskilt trovärdigt. -
Det är ju de grejer man kör på som man känner bäst. Äh vad fan, köp en GK. Har aldrig kört dom men de är säkert bra.
-
Jag kör på en sånhär:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19326/cat/15
(inte min till salu)
Dom e inte så snygga men otroligt sköna att köra med kite… lätta att jippa (ganska breda) och svänger fint:laugh:
Verkar vara ganska tåliga åxå 😀 -
jag skulle kunan rekommendera en av våra custom byggda brädor , du får gärna prova en
-
Ive seen an ozone invert… and although my cult has never fallen LE first outta the sky, when its in the water, the bridles on the 08 are a bitch… cant wait to look at the 09…
Best kites are actually awesome, superfast, but now that they have spent a lot of money on this patent bow license thing.. they are more expensive this year and you start to ask.. ”what else can I get for the same money?” definately something with a nicer bar.. I guess thats why Falle sells his with the naish bar.
Flexifoil.. well I have still to try these in decent wind.. but at the end of the day a good rider can ride waves with anything, people have been doing it with Ckites for years, and it looks superawesome from the beach if you can do it.
As for the board.. do you want to ride the wave?, or ride the kite?.. from there on in – the choice becomes much easier.. thats why sourra asked if you had ridden waves before without a kite.
Please excuse all the bitching lol – someone coming in here asking about gear is like a hot chick walking into a party full of horny men looking for sex advice haha.
I think its awesome you are gonna ride waves man. Give me a call anytime and you can come tag along with me to anywhere but flatwater in Skåne.
-
skotten;491535 wrote:Ive seen an ozone invert… and although my cult has never fallen LE first outta the sky, when its in the water, the bridles on the 08 are a bitch… cant wait to look at the 09…
Best kites are actually awesome, superfast, but now that they have spent a lot of money on this patent bow license thing.. they are more expensive this year and you start to ask.. ”what else can I get for the same money?” definately something with a nicer bar.. I guess thats why Falle sells his with the naish bar.
Flexifoil.. well I have still to try these in decent wind.. but at the end of the day a good rider can ride waves with anything, people have been doing it with Ckites for years, and it looks superawesome from the beach if you can do it. …
Inverterad Ozone? I så fall är det den första som jag hört talas om å jag tittar på minst en ozone varje gång jag är ute i 3 år snart 😛 Måste ha varit riktigt speciellt. Anti-invert-linan är verkligen effektiv.
Jag tycker personligen att det suger lite att andra kitar fortfarande inverterar så ofta som de gör när Ozone löste problemet ganska snyggt för 3 år sedan nu. Naish, Cabrinha, Best, alla välkända namn, jag har sett alla invertera de senaste 2 veckorna.I övrigt håller jag med dig. Flexifoil verkar snygg å effektiv. Jag gillar att den inte har några bridels. Gissar att det gör den rapp å skön.
nic
-
yeah but they didnt solve the problem did they?? heheh… The kite inverted at borrby during one of our famous downwinder mellow wave sessions… If only I could remember who owned it.
Dont believe what the manufacturers put on the box.. its often just fancy talk for stuff that most kites have.
@nic 491608 wrote:
Inverterad Ozone? I så fall är det den första som jag hört talas om å jag tittar på minst en ozone varje gång jag är ute i 3 år snart 😛 Måste ha varit riktigt speciellt. Anti-invert-linan är verkligen effektiv.
Jag tycker personligen att det suger lite att andra kitar fortfarande inverterar så ofta som de gör när Ozone löste problemet ganska snyggt för 3 år sedan nu. Naish, Cabrinha, Best, alla välkända namn, jag har sett alla invertera de senaste 2 veckorna.I övrigt håller jag med dig. Flexifoil verkar snygg å effektiv. Jag gillar att den inte har några bridels. Gissar att det gör den rapp å skön.
nic
Logga in för att svara.