Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken vågis?

• Vilken vågis?

Publicerad av dude på 8 januari, 2007 vid 19:04

Tjenare på Er!

Jag har den väldigt angenäma men viktiga uppgiften, att välja mellan nio olika vågisar före imorn!

Detta är de brädor jag har att välja mellan:

ACID 74 wood 07 Starboard (238×54,5)
    74 RadicalWave 07 JP (239×54)
    74 New Wave 07 Fanatic (242×54,5)
    73 DaCurve 07 Tabou (233×53,5)
    76 RealWorldWave 07 JP (230×56,5)
    Evo 70 dram 07 Starboard (229×55,5)
    Evo 75 wood 07 Starboard (233×56,5)
    AllWave 74 Fanatic prototype 08 (?x? 07=232×56,5)
    78 PocketWave 07 Tabou (227×56,5)

Till detta bör kanske nämnas att jag kör med seglena Hot SuperFreak 3.7 – 4.2 – 4.7 & Diva 5.3, alltså inte segel med mycket drag i liknande NP Search etc.

Vad har ni att säga om dessa brädor? Vet ni var jag kan hitta tester på dem?

Själv har jag gillat 73 DaCurve 05 Tabou som jag testat – den känns lätt att få ner hela kanten och svänga relativt snävt med. (238×52,5)

74 RadicalWave 06 och 05 från JP som jag också har testat känns för “gunny” i shapen.

80 Amigu 05 Angulo, vilket är en ren stubbie, har jag kört in mig på en del, men det är en rätt stor bräda som funkat bäst med 5.3, eller lite lättare drag i mindre segel för vågsegling. Då det tutar i är denna bräda för stor för mig att hoppa, flyga och göra feta landningar med. Det jag verkligen gillar med denna bräda dock är att den svänger så snävt vilket gett mig mer action på vågen och gör det lättare att svänga upp mot vågen i rätt ögonblick eftersom det tar mindre tid att göra det helt enkelt. (225×58)

Jag kommer att undersöka så mycket jag kan ikväll och så får jag se vad det blir. Jag är hemskt tacksam för alla tips, råd och information som jag kan få.

Hälsningar från Sydafrika och Kapstaden,

Niklas

mag svarade 17 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • gurra1978

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:09

74 New Wave 07 Fanatic

• ola-h

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:10

Vad väger du. Kommer du ha en större bräda också (hemma)?

• dude

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:18

Tack för frågorna Ola!

Jag väger 74 kg.

• dude

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:24

Jag siktar på att ha en 85-liters bräda ovanför, typ en JP FreestyleWave 85. Detta skulle vara min största bräda.

• dude

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:26

Om det skulle bli 78-litaren eller 76-litaren så skulle steget upp till en 85-litare bli litet.

Då skulle i stället den här brädajag väljer nu bli en allroundstorlek (som är bra för svenska förhållanden) för (5.8 -) 5.3 – 4.7 – 4.2 (- 3.7).

4.2 vet jag inte om det kommer att funka bra för de större av de nio brädorna jag har att välja mellan, än värre 3.7.

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:42

Jag funderar själv i precis samma banor även om jag väger lite mindre, 70. Min plan är en freewave runt 85 och en vågis runt 65-70 liter.

• ola-h

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:10

Jag kan, om du vill, ge rätt ingående beskrivningar av både EVO 70 och 75 samt PA 74 (har dem alla tre), men kan inte like ingående relatera dem till de andra (sånär som att jag nästan törs lova att EVO 70 är den stubbie som är bäst i bra förhållanden). Själv ser jag EVO 70 som det perfekta allroundvågbrädan och anledningen att den dels klarar vilka förhållanden som helst och dels att den är grym när det gäller att gå vertikalt och träffa läppen. Jag tror tom den skulle vara ännu bättre om jag vägde som du (nu är jag lättare).

EVO 75 tycker jag inte är lika allround, man skall nog vara tyngre för att ha den som minstabräda.

PA74 07 är också en lysande allroundvågis fast i “trad-style”. Det är en extremt lycket kombo av snabb rocker och bottenform som ligger stabilt i skäret och en lite rundare outline som gör den loose när det går långsammare. Det är en bräda som verkligen känns helrätt från första stund och en av de mest intuitiva brädor jag kört (inte många brädor som “klickar” direkt som den gjorde).

För en snabb “EVO kontra Acid”-update, se det jag skrev i den här tråden igår:http://www.star-board.com/forum/viewthread.php?forum_id=6&thread_id=22018 .

Annars är nog mitt enda råd att det säkraste kortet för dig är att köra Tabou Da-Curve eftersom det är en bräda du gillat tidigare. Har inte kört den själv dock.

• ola-h

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:16

Ett tillägg: Allwave proto 74 låter iofs superspännande, men den skulle jag definitivt testa först. Med lite otur är det en prototyp som inte gick så bra (eftersom den är till salu). Om man extrapolerar från mina EVO-erfarenheter kan också 74 vara lite stort som minstabräda för den typen av bräda, men en sådan extrapolering håller inte säkert (så återigen – testa den och känn efter själv).

• rasmus_w

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:29

@Ola H. 358294 wrote:

Annars är nog mitt enda råd att det säkraste kortet för dig är att köra Tabou Da-Curve eftersom det är en bräda du gillat tidigare. Har inte kört den själv dock.

Problemet med Tabou är väl att deras vågisar (både Da Curve och Pocket Wave) ska ha ändrat karaktär rätt kraftigt mellan olika årsmodeller enligt tidningarna, så att man gillade förra årets Da Curve är kanske ingen garanti för att man gillar årets, och vice versa.

• ola-h

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:34

Iofs sant. Jag vet det av egen erfarenhet när det gäller Pocket. Har dock fått för mig att DaCurve inte ändrats lika mycket i karaktären, men möjligen har jag drömt det…

• robin

Medlem
    8 januari, 2007 vid 20:46

Okej, trots att jag inte har seglat någon av dem och är en sämre seglare än du så kommer mina teorier:

ACID 74 wood 07 Starboard – skulle nog passa riktigt bra, framför allt i SA. Jag tror ändå att du vill ha en lite mer svängig bräda
    74 RadicalWave 07 JP – tror inte du trivs på JP. Du skriver ju själv också att den inte är klockren
    74 New Wave 07 Fanatic – Tror jag absolut på. Den brädan som jag tycker låter roligast! Fanatic gör ju riktigt bra brädor.
    73 DaCurve 07 Tabou – Tror jag också på. Men det blir ju lite som att du och Lollo har likadana husvagnsträningsjackor om ni kör samma märke på både segel och brädor;-) Skojade bara, du kommer att gilla den mycket om du satsar på den!
    76 RealWorldWave 07 JP – För stor, du vill väl kunna köra 3.7? Köp hellre en lite billigare stor bräda när du kommer hem och satsa på en liten nu.
    Evo 70 dram 07 Starboard – Säkert helt grym.
    Evo 75 wood 07 Starboard – För stor?
    AllWave 74 Fanatic prototype 08 – Coolt med proto, men man förlorar andrahandsvärde tror jag. Dessutom lite stor kanske, för den är väl bred?
    78 PocketWave 07 Tabou – Också lite stor

Jag tycker att du ska ha en liten bräda nu när du ändå är i SA. Den kommer ju funka i Sverige också rätt många dagar. Köp en lite billigare 85-liters när du kommer hem som stor bräda och köp med hjärtat nu! När det kommer till sportprylar ska ska man alltid köpa det som man är mest sugen på, annars slutar det bara med att man är lite, lite missnöjd och undrar hur det skulle ha varit med den andra brädan, skidorna eller cykeln eller vad det nu kan vara.

Hoppas att ni får det riktigt bra!
    Robin

• dude

Medlem
    9 januari, 2007 vid 08:06

Tack så mycket för info gurra1978, Ola H., Rasmus_W o Robin!

NewWaven som du rekommenderar gurra1978 har jag nu läst mig på och är för lite grepp för min smak. Det är troligtis greppet i DaCurven som jag testat som jag gillar.

Tack Ola H. för info! PureAcid 74 verkar intressant. Starboards sida säger att den har mer V i mitten av brädan för att övergå i mindre V längst bak. Betyder det att den har litet eller mycket grepp?
    Evo70 är intressant, men jag vet inte om jag kommer att gilla hur den hoppar.
    Evo75 är nog som du säger för stor.

Robin, du har några poänger, tack för perspektivet 🙂

• ola-h

Medlem
    9 januari, 2007 vid 10:47

Jag antar att då läste Boards. Jag är inte helt förtjust i hur de beskriver karaktär hos olika brädon i termer av “grip”. Jag har en viss aning om vilken känsla i brädan det är de försöker beskriva, men jag tycker då att grip/grepp är en mycket tokigt vald term. T.ex kan jag svårligen föreställa mig att en Fanatic NewWave inte skulle ha extremt bra grepp i svängen (och Boards menar ju att “grip” kommer in både rakt fram och i sväng). Även en EVO (som Boards menar är urtypen för en bräda med lite “grip”) har ju bra grepp när man ligger på sväng.

Jag har idag lite för lite tid för att ge mig på en mer djuplodande analys, men det jag tror de menar är en slags känsla av stabilitet i längsled som yttrar sig i att man direkt känner vart brädans “tryckpunkt” är och därmed enkelt kan belasta den i sidled och segla den effektivt. En sådan bräda ger en slags känsla av att greppa, så jag fattar hur uppfinneingen av termen grip kom till. OM man tar EVOn som (mot) exempel så har den ingen sådan väldefinierad tryckpunkt (i alla fall inte med lite tryck i seglet) och den får då liksom en mindre väldefinierad tryckpunkt och seglare får ligga och balansera och trimma brädan mer för att kunna segla den effektivt.

I sväng yttrar sig detta oftast genom att en bräda med “tydligt tryckpunkt” (vet inte om detta är en bra term heller…) får ett mer väldefinierat skär medan en bräda med som inte har så tydligt tryckpunkt blir mer loose och man kan varierar radien i sväng mer fritt.

Hur som helst, PA74 har enligt mig en mycket väldefinierar tryckpunkt och har just den här känslan att man direkt känner hur man skal belasta den. Den ligger också på ett mycket väldefinierat skär i svängen och ju mer man får i framkanten, desto mer sätter den sig, liksom. Fast i längre fart är den iofs mer loose pga den runda outlinen (jämfört med t ex en Tabou Pocket 06 som har en väldigt väldefinierat skär även i låg fart – på gott och ont).

• oscar

Medlem
    9 januari, 2007 vid 11:22

Mistral Beast ska tydligen vara en av favoriterna i Tyska surf.

• dr-masse

Medlem
    9 januari, 2007 vid 12:34

Att NewWave brädorna kanske upplevs som lite livligare och mer alerta än andra är en egenskap som jag gillar mycket, men det betyder ju inte att det är “grepp” som saknas. Jag tror, om vi pratar Boards, att de med “grip” snarare menar om brädan upplevs som lugn och trygg i gången, snarare än hur greppet är i svängar med tryck. Men jag håller helt med Ola H. om att begreppet “grip” som de fört in snarare förvirrar än förtydligar.

De Starboard brädor jag testat har jag upplevt som lugna och stabila i gången, och de verkar ofta klara mycket vind bra. Med tanke på din segling, var du är, tänkta segelstorlekar och andra inlägg du förgyllt vår vardag med här på konfen så står det väl mellan PA74, NW74 och 73 DaCurve… fina brädor allihop, tror jag!

Hoppas du får mycket skön segling på någon av godbitarna i SA!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.