Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken vågis?
-
Har inget flyt med uppkopplingar här nere så jag måste hålla mig kort. Jag ska låta Er vänta tills jag får tid att skriva ner några rader med erfarenheter jag har för den bräda jag valt, hur den svänger i korta och långa gippar, på vågen etc.
Hälsnignar från ett alltjämnt varmt och skönt Sydafrika,
Niklas
-
Tjenare tjenare!
Lite tid har man att sita vid datorn, om än att det inte är favoritsysselsättningen här i Sydafrika 😉
Brädan jag valt är Starboard PureAcid 74. För mina 74 kg verkar detta den ultimata vågisen för Sydafrikas vågor. Väl utanför bryten är vinden oftast håradre, lite hårdare än man skulle vilja och då är det skönt att göra en snäv gipp och det här funkar den utmärkt för, den svänger riktigt snävt och har inga tendenser att inte vilja gräva ner sig som andra “gunnigare” vågisar jag testat från t ex JP jag testat. Troligen är detta de mjuka “evokanternas” förtjänst 😉 Väl på vågen känns den så tunn och nära vattnet. Det är riktigt skönt att gräva ner kanterna och det är urskönt att initiera framkanten och avsluta med bakfoten. Nog om detta. Jag har bara kört den två “sessions”. Hoppas jag ser någon utav Er ute på vattnet snart.
Ha det bra!
Hälsnignar,
Niklas
-
Säkert ett bra val. Jag har kört PA 74:an både här hemma och på Maui och tycker den hanterar våra sega förhållanden bra också (med rätt teknik).
Om ni faller för Dudes och Arnies (och mina egna) lovprisningar – klicka på min “säljes” nedan…
-
Hej Ola!
Tack igen för hjälpen med info. Har du också erfarenhet av vilken storlek på fena och segelstorlek som passar PA74? Jag har kört med en original 21a vilken passar 4.7 bra och rider löst på vågen, men 5.3 verkar den vara för liten för. Egentligen är det bara för mig att skaffa en 23a för 5.3 generellt och kanske en 24a för när det är lätt drag i 5.3 och man mer seglar för att plana på vågen in, men jag tänkte att jag tar tillfället i akt och hör med dig också 🙂
/n
-
Igår var jag för övrigt ute och guppade ut och red in på Yzerfontain för första gången, först med 4.7, sen med 5.3 vilken eg inte gav så mycket mer på 21an. Gotta go. Tja!
-
Jag skulle säga att PA74:an i princip klarar sig med relativt små fenor (jäämfört med t ex en EVO). När vågen är riktigt snabb så tycker jag också att man tappar känsla i svängen om man kör dem med för stora fenor (också här jämfört med t ex EVO som klarar större fenor utan att tappa känslan). I mer nrlmala förhållanden (Sverige) kan man dock lughtn gå på med lite större fena.
Dock får man betänka att originalfenorna beter sig som betydligt mindre än vad djupet indikerar. 21:an är som en “vanlig” 19.5:a eller 20. 22:an är som en 20.5-21 osv. Drake Natural, som originalfenan heter, finns i 20-26 och en grym sak med dem är att de liksom känns väldigt lika genom hela storlektspektrat. Även de stora känns alltså som riktiga vågfenor. Det märks att Mark Nelson, som designat dem, jobbat mcyket med detta och man ser också att de inte bara är uppskalade varianter av mindre fenor utan lätt förändrade i outline och profil. Fenrona har också ett väldigt stora användningsområde, dvs de klarar för sin storlek väldigt mycket vind och små ssegel utan att bli “bångstyriga” – lite som ett modent segel som “spiller vind” och twistar och därmed får ett stort övre register.
Så, jag skulle först kompletttera med en 23:a Drake. Skall du inte köra över 5.3 kommer den nog räcka långt. Som du säker kan en 24:a säkert ge lite extra prestande för onshore och mer B&J-likandnde segling i tveksam 5.3. Rätt tänkt, alltså.
Jag vet att Mag, som har min gamla PA68:a, kör just kombon 21 och 23 och använder 23:an klart mest.
-
Hej,
för det första gillar jag små fenon, planar ganska tidigt och gillar brädor som inte hindras att svänga av stora fenor. Kör aldrig vågfenor större än 21 men med dessa fenor är det lite annorlunda. Drakefenorna är det bästa jag provat faktiskt både i fråga om sväng, spinout och planing!!! 🙂Jag körde till en början på 23an på Acid 68 i Sverige och Danmark som jag tyckte funkade bra till och med me 3,5kvm vilket förvånade mig. Men nu på Kap Verde satte jag 23an på min 78l Quatrocustom för 5,0 och 5,5 körning vilket gick kanon. Skulle nog till och med kunna ha 24an här hemma eftersom de känns så små i storlekarna.
Sedan satte jag Drake originalfenan som är 21 på Acid68 till 5,0 och 4,5. Och det kändes bättre i de snabbare vågorna. Brädan påverkades mindre av fenan än med 23an. Och faktum är att jag knappt märkte att den tog sämre höjd, kanske planade den något tidigare? Och den känns lika liten som mina gamla 19cm AB+ och MFC fenor.
Så för fina vågor ska du inte byta upp dig om du vill ha en riktigt skön vågbräda. Men för hemmasegling kan du skaffa en 24a och plana något tidigare o ta mer höjd. Fast någon jätteskillnad blir det inte. Antingen blåser det eller så blåser det inte liksom. Ska man guppa så kvittar det.
Lycka till i vågorna!
/Magnus
Logga in för att svara.