Senaste nytt › Forums › Vilken volym på en vågbräda är lämplig?
-
Vilken volym på en vågbräda är lämplig?
Publicerad av safesurfer på 28 september, 2003 vid 11:28Läste lite i Windsurf och de hade lite åsikter om vilken volym man bör ha på brädan eller mer exakt vilken bredd. Åsikten var om jag fattade det rätt, läste det som hastigast att 74l brädor är inte lämpade för de som väger 85kg och över. Istället skulle man satsa på lite större bräda även som minsta bräda om man vägde lite mer. Själv väger jag ca 86kg och sglar ofta 5.3 på 74l vilket kan kännas lite stort men 4.2 funkar rätt bra. Är det någon som läst om detta eller har en åsikt för det verkar ju lite märkligt då skulle utbudet av lämpliga brädor minska rätt rejält. Har alltid trott att ca 70-80liter är allaround storleken på vågisar.
ola-h svarade 21 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
På en vågis är det rätt stor skillnad på 70 och 80 liter. Men de flesta kör ju på storlekar i detta intervallet. Ska det kännas bra med 5.3 ska du nog ha nåt runt 80-85 liter.
Sen tycker jag det är skillnad om man helst vill köra med bra tryck och hoppa, loopa etc. Då föredrar man nog en lite mindre bräda. Vill man hellre rida sega vågor i sverige uppskattar man nog lite mer volym. En smaksak, bäst om man kan prova först…
Jag väger 78 och kör 83l. Känns stor med 4.0 men jäkligt bra i vågridning med 4.5-5.3. Något fladdrig i höga hopp men OK. -
Väger 75kg, kör på 76 liter när det blåser 5.3 och nedåt, Gött!
/Oscar
-
väger 64, kör 63 liter bräda, inte hunnit prova så mkt, men tänkt ha den upp till 5.3
-
Jag kör 4.0-5.7 på min 76 liters bräda. Jag väger 80 pannor.
-
Beror självklart på var du ska segla, brädtypen och hur duktig du är.
Men en bra regel kan vara att hålla sig +/-5 liter från din vikt, dvs mellan 80 och 90 liter i ditt fall.
Mycket vind/jämn vind/sideshore/snabba vågor=mindre bräda. Långsamma vågor/byig vind/onshore/lagom med vind=större bräda.Sen beror det självklart på brädan men om du väljer 75 liter tror jag definitivt du kan bli mer besviken än om du väljer 80/85 liter. Och du får plana mer sällan helt klart. Har du en freestylebräda så kan du gå ner i storlek eftersom du kan segla hyfsat i småvågor med freestylen. En del av de breda nya vågbrädorna kan du också gå ner i volym på, bredd planar upp bra.
Jag kör med 2st, 70 & 78 liter, vilket är lite stort för mig (65kg) men eftersom man sällan har grymma förhållanden så är lite volym inte fel.
Lycka till! -
satsa på en bräda med din vikt i volym
och om du vill ha den till freestyle trick
så minst din vikt + 10 liter, annars sjunker den fort.
I riktig mkt vind klarar man sig på sin vikt – 10 liter
men inget att rekommendera om vinden tar slut då blir
det att simma. -
I princip tror jag windsurf har rätt när det gäller seglare på “normal” nivå. Jag skulle nog säga att ju duktigare man blir, desto mer är det en smaksak med brädstorlek (och shape). Nu för tiden finns det väldigt många bra vågbrädor i hela registret från 70-90 liter, så man behöver inte inskränka sig volymmässigt även om man söker en speciell shape.
En annan sak som påverkar är vilka typer av vågförhållanden du kör. Speciellt kan det spela roll hur byigt det är. Om ditt vågställe har lite tuffare vågor som kanske bryter nära land och det dessutom är väldigt byigt där så får du det klar bekvämare på en bräda med lite mer volym.
Slutligen, en trend nu verkar vara att vågbrädorna shapas för att bli mer lugna i svängen och mer lättkontrollerade. Vissa märken har gjort vågisar enligt detta koncept länge. Med en sådan shape klarar du en lite större bräda på vågen även om det är mycket vind och lite choppigt. Fortfarande är dock mindre brädor mer radikala, men jag tror man får vara rätt duktig för att fördelarna med en riktigt lite bräda skall överväga nackdelarna (i alla fall om man kör på ett byigt, “tuff” ställe).
När det gäller att relatera volym till kroppsvikt har jag en slags multiplikativ modell som ger en mer rättvis bild än att bara räkna plus och minus. I princip tillar jag på kvoten
brädans volym / (seglaren + utrustningens vikt)
Grovt kan man säga att utrustningen kanske väger 15-20 kilo, säg 17.
En kvot på 1 ger en floater, för dig behövs alltså då en volym på 103 liter, lämpligt på en freestylebräda t ex.
En kvot på ca 0.85-0.9 verkar vara lagom för en stor vågis (ger ca 87-93 liter för dig)
En allroundvågis skulle kunna hamna runt 0,75-0,8 (77-82 liter för dig).
En vågis för riktigt bra förhållande, en duktig seglare eller mycket (och stabil) vind skulle kunna ligga runt 0,7 (för dig ca 72 liter).
Generellt skulle jag vilja säga att många stora vågseglare kör på för små brädor och många små seglare kör på för stora brädor. Delvis beror nog detta på tradition och på vissa detaljer i hur brädmarknaden ser ut. Det finns t ex väldigt få brädor runt 60-65 liter som är shapade för att vara bra i “normala” förhållande för en lätt seglare.
Givetvis finns det VÄLDIGT många andra saker än volym som spelar in också, volymen i sig har ju enbart betydelse när du står helt still.
Logga in för att svara.