Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket är bästa svenska speedplacet?

• styret

Medlem
    11 november, 2004 vid 11:35

jag lär trampa på ett par ömma tår (eftersom jag själv är supleant i styrelsen till öwc som hela tiden måste anpassa sej till fågelskådare) men fågelskyddsområde gäller väl bara under delar av året.

• kesse

Medlem
    11 november, 2004 vid 15:31

Fågelskyddsområden gäller perioder under året, framgår av sjökort om man kollar på dessa för aktuellt område. Likaså står det på skyltarna som sätts upp på områdets gränns.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2004 vid 16:27

Dessa två spots på näset kan ni nog glömma som tävlingsoråde för speed pga:
    1. Det är jävligt grunt, tveksamt om det är fendjupt numera.
    2. Ornitologerna här nere är redan heltokiga i allmännhet, och i synnerhet mot kiteing på näset. De kräver mer eller mindre totalförbud. En speedtävling och de har ännu ett grumligt belägg för att all verksamhet(även windsurfing) förutom ornitologi och ev. golf ska bannlysas!
    Tyvärr, men så ligger det till så det kanske är bäst att ligga lågt med en speed tävling här nere ett tag.

Magnus W

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2004 vid 16:28

Dessa två spots på näset kan ni nog glömma som tävlingsoråde för speed pga:
    1. Det är jävligt grunt, tveksamt om det är fendjupt numera.
    2. Ornitologerna här nere är redan heltokiga i allmännhet, och i synnerhet mot kiteing på näset. De kräver mer eller mindre totalförbud. En speedtävling och de har ännu ett grumligt belägg för att all verksamhet (även windsurfing) förutom ornitologi och ev. golf ska bannlysas!
    Tyvärr, men så ligger det till så det kanske är bäst att ligga lågt med en speed tävling här nere ett tag.

Magnus W

• gurra1978

Medlem
    13 november, 2004 vid 20:34

Sveriges bästa speedplace måste gå att finna vintertid. Det är ju “bara” att göra en perfekt kanal på en stor sjö i ett vindpinat landskap, typ norrland. Bättre plattvatten går ju inte att få, dessutom blåser det bra på vintern här i Sverige. Det vore fan coolt om ett gäng svenskar tog världsrekordet i speed i en isränna. Fan vad snopna alla skulle bli grin.gif

• mickez

Medlem
    14 november, 2004 vid 00:32

Har surfat en del nere i skanör och som sagt..i bild nr 2 där har jag försökt surfa men körde bara med min 32cm fena i botten (gyttja) hela tiden. Borträknat.

Vid bild 1 har jag inte seglat något så kan inte uttala mig.

Dock finns det en 3e spot vid skanör. här vid södra spetsen
    Sist jag var där (i sommras) var det fågelskydd och sälskydd där dock…vet ej hur det är med djupet.

• perrakalle

Medlem
    14 november, 2004 vid 19:47

Det var en rolig idé. En annan sak som jag satt och funderade på häromdagen är att luftens densitet är högre när det är kallt ute. Om man skulle likna luften vid en ideal gas vore densiteten (och därmed rörelsemängden i den luft som seglet ändrar riktning på) ca 10% större vid nollgradigt jämfört med 25 grader på sommaren. Skulle man drista sig till att köra i minus 25 hade man hela 20% mer drag i samma vind! Dock lär väl luftmotståndet öka också.

Är det någon som har praktiska erfarenheter? Jag körde i fredags på Mälaren. Ca 10 grader och tyckte mig kunna ana en liten skillnad.

Per.

• surfen

Medlem
    14 november, 2004 vid 21:57

Jag tycker nog tvärtom jag, känns som om brädan suger fast i vattnet när det blir kallt? Men OK kall luft och 25 grader varmt i vattnet så kanske det blir fart i prylarna. Räcker bara att fara ner till Jylland och surfa på sommaren så ligger brädan lättare i vattnet tycker jag, kan det bero på salthalten i vattnet? Då irrar tankarna till Döda havet med en salthalt av 20-25%, kan det vara något att speeda runt i? Vem vet? Inte jag i alla fall,confused.gif men säkert någon annan?

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2004 vid 10:02

Alltså, Gurra, den där idén är ju så tokig att den är bra!

Då kan man ju dra upp värsta “flygplatsen” med rännor i alla riktningar och köra oavsett var det blåser ifrån!

Att hyra en båt som kan bryta lite is lär ju vara asmycke billigare än att gräva en hel kanal.

Har själv kört motorsåg i is. Det går bra och mycket snabbare än man tror.

20-30 motorsågar och ett gäng glada speedknuttar så är ju 6-700 meter isränna uppsågad inför vinterstormen, ah! Räcker ju med ett par decimeter is för att man skall kunna gå å såga.

Ett alternativ är ju att klura ut var iskanten ligger vintertid och köra i “frånlandsvind”…

Fasen vad skoj det vore! “The Swedish Ice Canal breaks 50 knots”! Ha, ha!

Iskanal På!

• Johan!!

Gäst
    15 november, 2004 vid 10:19

Finns det ingen som har provat detta? Man blir ju inte så lite sugen…

Måste vara lite bökigt att få bort all is från vattnet bara, inte så kul att köra in i ett isflak.
    Det blir ju riktigt åskådarvänligt också… att stå vid kanten och se en vindsurfare dra förbi i 35 knop någon meter ifrån en måste vara en upplevelse!!

Sen om isen är riktigt tjock skulle man kunna köra bil/snöskoter brevid surfaren och få lite sjyssta filmer också!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2004 vid 10:27

Jag har i alla fall aldrig hört talas om det.

Att få bort isen tror jag inte är sådär jättesvårt. Bara den inte är för tjock och tung, så kan man dra den över kanten. Lagom tjock is är nog melodin (tillräcklig för att vara stabil och lätthanterlig, inte för tjock för då blir det astungt).

Ett alternativ kan kanske vara att ha några “kanaler” där man kan trycka/dra ned isflak.

Det här är ju helkul att spåna kring!

Ispeed På!

• markram

Medlem
    15 november, 2004 vid 10:31

Ett ställe som vore kul att ha lite “oseriös speedtävling”
    på är detta:
    Eskils kanal:
    Vinden är NO
    Man kommer in från shitbay och droppar in i kanalen och går ner på en rätt djup slör en bit in. I slutet av kanalen lägger man in prylarna i en flyttbil, åker upp till shitbay och börjar om.
    Galen idé med endast ett bekymmer (max tillåten hastighet 5knop).
    Tror att det vore kul jippo, med vis hälsorisk (stenar i vattnet och sjömärken i leden… crazy.gif

• adde

Medlem
    15 november, 2004 vid 10:46

Is är tungt!

Att såga upp 500 meter och kanske 15 meter brett är nog övermäktigt. Möjligtvis kan man trycka ned det under isen på sidorna.

Men en latjo ide helt klart.

/adde

• drakglenn

Medlem
    15 november, 2004 vid 10:59

Svar till:

Is är tungt!

Att såga upp 500 meter och ……..

[/ QUOTE ]

500 meter?

Ahh man springer fram till kanten (50 knop) hoppar på grejarna, seglar järet för att abrupt smacka i kanten i 50 knop……

Aha man poppar upp lite landar på isen & åker på arslet nån kilometer…..

…..

Det gör ONT att smacka i ett isflak i full spetta, tro mig, jag & min fd fena vet……

//Glenn – känns som vi flummar iväg lite wink.gif

• stewen

Medlem
    15 november, 2004 vid 11:17

Det brukar juh finnas färdiga farleder där dom stora båtarna går.
    Borde inte vara så svårt att hitta en mindre trafikerad sådan.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket är bästa svenska speedplacet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.