Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket av hålen ska man använda?

  • Vilket av hålen ska man använda?

    Publicerad av highflyer på 8 mars, 2005 vid 11:22

    Jag har flera segel där det finns två hål att dra uthalet i.
    Jag undrar vilket av det övre / under som man skall andvända och vilken skilnad det är.
    Tack på förhand!

    vinta_kestrel svarade 19 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • poppo

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:46

    Använd det högre hålet om du har bommen högt och vice versa – rätta mig om jag har fel?

  • dr-masse

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:50

    Så har jag också gjort. Var ju en del snack om att använda det övre i lättare vindar för ett lite tajtare akterlik, men det undrar jag om någon kan märka. NP Diablo hade ju ett tag till å med tre öljetter i uthalet…

    Bomma På!

  • hakuna

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:54

    Svar till:


    Använd det högre hålet om du har bommen högt och vice versa – rätta mig om jag har fel?

    [/ QUOTE ]

    Kom ihåg att fråga först om det är ok och använd gärna glidmedel!

  • endy

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:57

    Du får mer buk om du använder det högre hålet och mindre med det lägre.
    Kan inte göra så stor skillnad på bomhöjden.
    Alltså mer power, högre, mer kontroll, lägre

  • surfslusken

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 12:06

    Sean Ordonez kör alltid tampen genom både över och undre hålet säger han i SO videon, han kallar det “old school”.
    Dom flesta varianter verkar uppenbart funka.

    Hur gjorde man med dom gamla NP NR, hade inte dom 3! öljeter i uthalet? Typ 96-97 nångång.

  • manno

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 12:18

    Jag drar alltid i det hål som gör att bommen ligger i en så rät vinkel från masten som möjligt, kanske inte så nödvändigt om man har en bom med ledat huvud dock.

  • highflyer

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 14:46

    ok tack för hjälpen

  • jonasp

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 19:16

    På stora segel kan det nog ha effekt. Det e inte långt mellan hålen men det rör sig ju oftast inte om mer än 1-3cm på något annat trimm heller.
    På min 7,8 tycker jag att det blir lite mer twist när man använder det lägre men det beror nog mkt på hur seglet är sytt. jag märkte mindre på min 9,0.
    nya bommar med ledad front har ju annars tagit bort problemet med vilken bomhöjd man har så antingen tycker segeltillverkarna att det gör skillnad eller så vågar de inte va utan eftersom det kan se lite budget ut.
    just diablon med 3 hål e det häftigaste skothornet som finns. kanske lite överdrivet men häftigt.

    om man drar linorna i båda ger det inte (på mina segel) en neutral position utan bommen hamnar närmast det hål man drar igenom sist (inte helt säker på om det va sist eller först men särskillt bra är det inte)

  • vinta_kestrel

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 20:03

    laugh.gif

    Tack för skrattet. Det var flera dagar sen jag garvade så högt och länge!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket av hålen ska man använda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.