Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilket fusk!
-
Vilket fusk!
Publicerad av toka på 20 maj, 2003 vid 12:00Körde för första gången med hängsele igårkväll… Nu fattar jag plötsligt varför det bara var jag som skrek av värk i armarna förra sommaren! Och det efter bara 5 minuter… Visst blev det några schyssta magplask ner i seglet, men jisses vilken skillnad! Skön känsla att bara cruisa på, istället för att behöva slita som en get för att hålla i seglet. Nu finns det ju faktiskt praktisk möjlighet att få ordentligt med surfträning, istället för två varv och sedan vilopaus…
ola_p svarade 21 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Härligt! Visst är känslan enorm att segla med kroppen istället för armarna! Är det dags för stropparna nu? Också ett klimax att se fram emot. Då kommer även speeden..
-
Ja, det blir nog nästa grej att jobba på! Just nu så är jag ett stort frågetecken till hur det ska gå till i praktiken… Det känns som om seglet borde hamna fel och brädan bara gå upp i vind? Men någon dag med lite mer vind så är det väl bara att tassa bak och testa lite?! Onekligen så funkar det ju på något magiskt sätt för alla andra…
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst20 maj, 2003 vid 12:20
G HA!
Önskar jag fick använda min sele väldigt snart
Var är min efterlängtande vind!!!!!!!!!!? -
ja vänta bara tills du har bra fart o ordentligt tryck i seglet…då är det bara att falla av o klättra i *se till att vara snabb när du väl bestämt dig… ett kastfall är inte helt ovanligt de första gångerna när du ska kliva i…
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst20 maj, 2003 vid 12:26aaaargh!!!
Tar järna på mig 10 kastfall på raken bara jag får lite vind..
I Danmark blåser det allt..men inte här..så jävla ireterande så det e inte sant, har inte fått känna på en riktigt go vindpust på flera dagar..åå! tokig blir jag fanime!!!! -
Efter all beachstart-träning är kastfall vardagsmat vid det här laget… Samma känsla, men billigare än Liseberg! (om man räknar bort dingarna i brädan…hehe)
-
Svar till:
Skön känsla att bara cruisa på, istället för att behöva slita som en get
[/ QUOTE ]
Jag vill gå ett steg längre och kräver att alla geter skall få använda hängsele för att slippa slita
-
Man får alldrig rätt balans i grejorna om man inte använder sele, finns inga armar i världen som kan kompensera tyngdpunkten när man har trimmat in tamparna och står rätt med en sele.
haegga
-
Att komma i stropparna utan att störa trimmet på brädan kan vara knepigt. Det som brukar rekommenderas är att försöka få vikten framåt och det bästa sättet är att “hänga” neråt/framåt i bommen så att man avlastar bakdelen av brädan. Då kan man försiktigt få i foten bak utan att brädan lovar upp i vind.
-
Sita i selen är ett bra sätt… det är lättare med sittsele, det viktiga är att man inte har vikten på fötterna, utan i bommen, så man skall sätta sig ordentligt i selen…
Logga in för att svara.