Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilket ger mest fartökning ?
-
vilket ger mest fartökning ?
Publicerad av anonym-anvandare på 4 september, 2001 vid 12:17Vilket ger mest fartökning ? Byte till freeridebräda tex AHD fd 65
eller byta seglet till nyare/rejsigare typ north trans am 7.2 m2 ?Kan farten bättras på genom att flytta ut stropparna mot kanten ?
nuvarande kit:
rrd tt-max -99 , fresstylebräda naish noa 111 7.0m2/christerljung
dr-masse svarade 23 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
I det här fallet så tror jag att varken byte av bräda eller segel ger någon sådär fantastisk skillnad… Noa är väl ett skapligt snabbt segel och en AHD FD 65 är ju rätt “svängig” av sig.
Näe, vill du ha mera fart så är det nog andra grejor som gäller. Typ riktig slalombräda eller liknande. Mistral MTX eller RRD Fireball bjuder väl på fart, tillsammans med exempelvis ett Trans Am så lär det bli åka av…
Fast i ditt fall så tror jag först att byte av bräda lär märkas i form av fart, helt enkel enklare att köra överriggad på en lite smalare och mer fartbetonad sak än en TT Max (även om jag själv tycker att free-stajl brädor är förvånansvärt snabba de med).
Det här var mina egna så funderingar, inga absoluta sanningar här inte.
Kul fråga! Surfa På!
-
tack !
tekniken gör ju sitt också, jag körde jämt med en kille på mer race betonadegrejer, så backade jag en bit ur stropparna mot kanten smamt “hängde” ytterligare lite i selen, vips ökade farten och konkurrenten blev efter.min andra fråga sammanhanget gällde fotstroppsplacering, kanske det går snabbare om de sitter mot kanten.
christerljung
-
Håller med DrMasse
Brutalt överriggad på en racigare bräda är det rätta valet. Löjligt stora segel i
förhållande till brädvolym förstör surkänslan, helt klart, MEN efter ett tag när man
lärt sig att reagera framförallt tidigare och mjukare när den stora riggen vill dra
iväg en åt nåt omöjligt håll och då får en lite större säkerhet med det grovt
överriggade ekipaget så får i allafall jag en bonus som är guld värd. En fullkomligt
osannolik fartupplevesle när det drar i. Trycker man sen i 10kg i ryggsäcken så
verkar det inte finnas nån övre gräns förräns man plötsligt studsar på vågorna
som Grodan Boll om man för än gång skull kommer ur selen i tid ….. ANNARS!!!Det stora problemet att speeda med tex Formula tycker jag är att fenorna tjuter så
infernaliskt, man få ju tinnitus. Det borde följa med öronproppar när man köper
stora fenor. Har precis köpt en 80cm för att testa tidig planing säkert bra i låga
vindar men kanske också en 500W,s Marshall på rundgång när det drar i.Mao överrigga brutalt, på en racigare bräda. Det är mitt tips.
(Dom racigare något äldre brädorna kan man ju köpa begagnade till vettig kostnad.
/Bosse -
Jo, det går snabbare om man kan hålla sig nära kanten, mer hävstång helt enkelt. Lite svårare att kontrollera dock. Och när det blåser mycket och går riktigt fort (typ fortare än vad jag kan segla…) så är ju kontroll = fart.
Surfa På!
-
här verkar det finnas 2 skolor numera 1: hänga så långt ut som möjligt, eller 2: segla mer upprätt sistnämda verkar vara mer modernt och kanske således passar nya fetgrejer bättre ?
/christerljung
-
lättare att hålla ner fenan om man står mer upprätt ute på kanten
-
max är en trickbräda som sägs vara bra att tricka men det verkar som att den har alldeles för stor våt yta (dvs den går inte upp på fenan så att den våta ytan blir liten)Att flytta ut stropparna gör att den lyfter ur mer så att den troligen går snabbare, i allafall gjorde min bräda det när jag gjorde det/Benke
-
Halloj
Om det tjuter i fenan!! pröva med att putsa lite på bak kanten av fenan,runda av den lite, obs mycket lite, det brukar hjälpa
F Boman -
Gör så här!! Fixa en slalom eller race fena, 34-36cm den är mer upprätt än den du förmodar har i dag, den ger mer lyft i din frejstajl bräda, Flytta ut stropparna, Dra ner Noat så du får bra släpp på seglet, Flytta bak mastfoten. segla överiggad, Fall av i vind och ge benet.
//Lycka till. F.B -
Tack för tipset
Ska ut i morgon, ska testa direkt. -
Seglat noa och den tycker jag man kan få bra tryck i så jag tror du tjänar mer i fart på att byta till en slalom/freeride bräda. Finns även lite fart tips på http://www.sevenius.com/windsurf
-
Det är tvärtom med fenan man ska ha en smal bak-kant men den ska vara rak i bak-kant för att ta bort vibrationer/ Benke
-
Hade precis tagit fram både hand-planslipen och en roterande sliptrissa modell
fint sandpapper och tryckt i sladdarna i el-urtaget…………………..Det är uppenbarligen klart smart att vänta in den kommande infekterade
fenslip-debatten här på konf. innan jag “tunar” min gigantiska
Marshall-80:a till en “Peltor-21:a “
Huvudsaken är att det blir tyst.GPS verkar ha blivit på modet i år, så kanske är tiden nu också mogen för att ta
med en dBA mätare och mäta fen-oljud ….“Ropen skalla tyst Windsurfing åt alla!”
Ärligt talat det är ett jävla oljud.
/Bosse -
Du är inte ensam, själv stod jag med surformraspen i högsta hugg och spanade in min busvisslande vågfena…
VAD ÄR DET SOM GÄLLER?
Besked innan vi slipar ner våra fenor till tunna ätpinnar (visserligen tysta under segling, men inge vidare på kryssen)!
Surfa På!
-
Sånt här gillar jag DrMasse
Fiinns det nån förmodligen äldre skäggprydd “Fen-guru” typ Barry Sp. som man
kan kontakta nånstans globalt!Vilket är det absolut hottaste fenföretaget/-n med den häftigaste
utvecklingsavdelningen/-arna?Ge mig bara en hint så ringer jag. (just ringer det brukar vara bäst)! och lägger ut
svaret här.Jag menar är det över 75dB så klassas det som ett arbetsmiljö-problem i
Arbetsmiljö-lagen. Då kan man säkert få bidrag till avancerad audiologisk
fen-forskning eller få det klassat som en Arbetsskada, …… En pling till Teknisk
Audiologi på KTH skulle nog inte sitta fel heller.Jag är nu verkligen nära ett första försök för speed-rekord på Riddarfjärden
(troligtvis oktober), men risken är ju att man blir halvt döv och inte kan höra jublet,
vilket vore klart synd.Ärligt DrMasse, oljudet är ett klart reelt problem som ska lösas i värsta fall med
aktiv bullerbekämpning.
Det ska bort!
/Bosse
Logga in för att svara.