Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilket matríal
-
vilket matríal
Publicerad av anonym-anvandare på 16 september, 2002 vid 13:38jag undrar vad det är för matrial i en vindsurfingbräda, är det olika i olika fabrikanter?
feg svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
De kan tex innehålla frigolit, glasfiber/kolfiber,airex/honeycomb/divinycell, spackel och färg.
/björn
-
http://www.viser.net/~anthwind/Material_Info/material_info.html
Surfa runt på denna sidan så hittar du nog snart allt du vill veta. -
Efter att ha mördat två brädor (BIC Techno och en Fanatic “nånsslagsrejsbrädafrån1999”) kan jag säga att jag tror att det där mjuka vita, lätta, skiten som yr i luften och saknar hållfasthet kallas frigolit.
Brädtillverkarna är så fega att de inte vågar visa vad brädan innehåller så de gömmer frigoliten innaför ett skal.
BIC använder klistermärken, färg, plast, glasfiber och epoxy (BIC) medan fanatic bara använder färg, kolfiber och epoxy för att gömma skiten.
Den vita skiten i dessa brädor är av olika densitet, dvs “kulorna” är olika stora vilket ger olika mycket luft mellan dem. “Kulorna” i BIC:en är knappnålstora medan de i fanatic:en är stora som ärtor.
/fegisen
-
hehe, det är nog inte så att dom vill gömma skummet. snarare är det så att skummets enda funktion är som distansmaterial och “stötdämpare” och till det funkar billig frigolitliknande cellplast fint. Vill man ha ytterligare hållbarhet kan man lägga ett eller flera lager med hårdare cellplast utanpå den billga.
-
Nej, jag tror av hela min själ att de gömmer och heller skummet fången!
Varför ville annars allt skum längst fram i nosen på min Techno rymma så fort jag öppnade brädan med hjälp av ett kastfall?äh… summan av vad jag försökte säga var att det är troligtvis någon frigolitliknande i alla brädor, fast i olika kvalitet/densitet beroede på vilka egenskaper som eftersträvas.
/fegisen
Logga in för att svara.