Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilket segel?

• gustav1980

Medlem
    2 juni, 2007 vid 21:42

@blåbussen 387868 wrote:

Måste tillägga att jag förundras över hur stora segel alla använder! det blir ju fan så mycket roligare med mindre segel, mitt största är 5.7 och det känns enormt jämfört med 4.7 eller 4.2.

“Fan så mycket roligare” blir det bara om du har en liten bräda. Min 120 liters bräda gör sig bättre med 6.4 än 5.3, och allra roligast har jag med 7.5.
    Kombinationen stor volym och litet segel gör brädan “livlig” och bångstyrig, dessutom går det inte speciellt fort.

• blabussen

Medlem
    3 juni, 2007 vid 09:23

@schnitzler 387892 wrote:

vario-top, är det när det typ sitter som ett “spännband” högst upp på seglet?
    blåbussen, vilken storlek på seglet skulle du rekomendera om jag bor i stockholm och kör med en 135 liter?

jo, vario toppen är det lilla spänbandet i toppen… sedan är det nog som gustav skriver att mindre segel inte gör sig på större brädor, jag vet inte riktigt.. fast om ditt minsta segel är för stort och du inte kan köpa mindre bräda så varför inte satsa på ett mindre segel 5.3-5.7. Kolla att du har bom som passar också!

det är kul när man skriver omöjligt på ett forum, för då blir det omöjliga gärna möjligt , köra 5,4 med vario 460 går såklart men då förlorar man lite poängen med mindre segel

man förlorar kanske lite av poängen men inte så mycket att det är ett alternativ att stå på land 🙂

@Rasmus_W 387906 wrote:

Blåbussen: Mycket drag är skoj, och ska man ha mycket drag i en 5.7:a så får man vänta till det blåser 10-15 m/s, beroende på typ av segel. Förmodligen mer än 15 m/s om det skulle råka vara ett racesegel.

Mycket drag i 6-7 m/s kräver runt 10 kvadrat anser jag och mina 70 kg.

blåser det 10-15 då kör jag antingen 4.7 med 100 liters bräda eller 5.3 med 80 liters bräda. Om du väger 70 kilo då kan du säkert köra 4.7 med vågbräda i 10-15, givet att det blåser med 15 än 10 🙂

• rasmus_w

Medlem
    3 juni, 2007 vid 13:48

@blåbussen 388006 wrote:

blåser det 10-15 då kör jag antingen 4.7 med 100 liters bräda eller 5.3 med 80 liters bräda. Om du väger 70 kilo då kan du säkert köra 4.7 med vågbräda i 10-15, givet att det blåser med 15 än 10 🙂

Jodå, jag har en liten 70-litare och den funkar utmärkt med 4.5 men jag vill gärna att det är drag i 4.5 hela tiden. Bland det värsta jag vet är “nästan-planing” och småsunkigt drag. Kan jag välja så tar jag hellre ett större segel och har drag hela tiden än håller på och tillbringar en massa tid med att segla rakt fram och göra ingenting för att jag vet att jag kommer sluta plana så fort jag gör en oförsiktig rörelse.

• fastforward

Medlem
    3 juni, 2007 vid 16:38

Eftersom du bor i sthlm så kommer du få bra många fler dagar på vattnet om du köper ett större segel än ett mindre. Runt 8 skulle inte vara fel förutsatt att du har en bräda som är gjord för det.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilket segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.