Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilket segel, NP Saber eller V8?
-
Vilket segel, NP Saber eller V8?
Publicerad av zorin på 23 juni, 2006 vid 08:01Ska köpa nytt 6.5 – 6.7 kvm till JP FW 98 liters och funderar på ett V8 eller Sabre men har aldrig provat något av dom.
Skiljer det mycket i bottendrag och hur dom tål att köras överriggade?
Vilket passar bäst för ren freeridesegling? jag vill ha bra bottendrag men utan att seglet blir för bängligt om vinden ökar.Förslag på nått annat passande segel tas tacksamt emot också.
micke
zorin svarade 18 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Oregistrerad
Gäst23 juni, 2006 vid 11:30cambers är aldrig fel
-
Du har ju en freestyle wave å man brukar väl inte köra camber segel på såna manöverorienterade brädor.Så jag rekomenderar saber 6.2! Saber är ett bra snabbt segel som tål mycket vind och har bra bottendrag! 6.7 e nog på gränsen till vad som känns ok på den brädan!
Henke
-
Ska du bara köra fort så tar du V8. Vill du även köra lite manövrar så tar du Saber.
-
Med en slalomfena går det faktiskt riktigt bra o köra t.o.m fullcambrat på en JP FW. MGS har faktiskt kört 34 knop med just en sådan…
Överlag kan man säga att V8 är ett stabilare segel som tål lite mera vind. Saber är ett lättare segel (inga cambers o ingen rbed mastficka), och som är lättare att hantera i manövrar. Har dock bara kört V8 själv.
Är du ute efter ett freeride-segel passar Saber bättre för dig.
Alternativ: North Sails Crossride (ung som saber) och North Sails Daytona (ung som V8). Simmer har X-Type resp X-cam. Finns fler, men dessa är ”dom stora” märkena i Sverige.
-
Tack för svaren. Lutar nog åt ett V8 och en slalomfena nu.
Vad ska jag köpa för slalomfena och storlek på den för att passa till 6.5/6.7?micke
-
Zorin wrote:Tack för svaren. Lutar nog åt ett V8 och en slalomfena nu.
Vad ska jag köpa för slalomfena och storlek på den för att passa till 6.5/6.7?micke
Beror ju lite på vilken bräda du har, och vilken typ av slalom du vill köra. Skall du bränna fram och tillbaka i viken kan du lätt köra upp mot 35 cm, och kanske lite till. Vill du satsa på speed så funkar ner mot 28 cm. Själv kör jag 31 cm till 6.8, men då satsar jag enbart på speed och väger en hel del…
Men om du väger normalt mycket, så skulle nog en 33 cm sitta som en fläskläpp till det seglet. -
Att köra cambers och slalom fena på en freestyle wave e som att slänga på
F1 däck och V8 motor på en folkabuss. Grejerna e liksom inte anpassade för varann. Det funkar men det är lååångt ifrån optimalt! Om du gillar slalom och speed varför kränger du inte FW brädan å tjackar nåt mer slalom mässigt! Windsurfing e ingen sport där det funkar å snåla med utrustningen! Titta på Speedjanne han har 5 brädor och hur många cambersegel som helst, alla i olika märken dessutom! Jovisst fan, Han har ju faktiskt två likadana, 6.3 och 9.0 e bägga sånna där segel som e designade av ARLA, MUUUUUUUUUUU! -
Jester wrote:Beror ju lite på vilken bräda du har, och vilken typ av slalom du vill köra. Skall du bränna fram och tillbaka i viken kan du lätt köra upp mot 35 cm, och kanske lite till. Vill du satsa på speed så funkar ner mot 28 cm. Själv kör jag 31 cm till 6.8, men då satsar jag enbart på speed och väger en hel del…
Men om du väger normalt mycket, så skulle nog en 33 cm sitta som en fläskläpp till det seglet.I 6.5 vind och 75 kg blir det inte såå stökigt på vattnet och då blir det väl messt att jag bränner fram och tillbakaka i choppen och skuttar lite. Ska införskaffa mig en slalomfena, och sen skulle jag nog behöva prova vilket segel jag gillar bäst.
Hankloose wrote:Att köra cambers och slalom fena på en freestyle wave e som att slänga på
F1 däck och V8 motor på en folkabuss. Grejerna e liksom inte anpassade för varann. Det funkar men det är lååångt ifrån optimalt! Om du gillar slalom och speed varför kränger du inte FW brädan å tjackar nåt mer slalom mässigt! Windsurfing e ingen sport där det funkar å snåla med utrustningen! Titta på Speedjanne han har 5 brädor och hur många cambersegel som helst, alla i olika märken dessutom! Jovisst fan, Han har ju faktiskt två likadana, 6.3 och 9.0 e bägga sånna där segel som e designade av ARLA, MUUUUUUUUUUU!Du har nog en poäng där med att dom liksom inte är anpassade för varann.
Provade att äldre slalomsegel med cambers och tyckte det funkade riktigt bra, men då har jag inte jämfört med sabre t ex. Jag är så nöjd med brädan så jag vill åka på den ett tag till men det kan nog också bli nån snabbare bräda senare. Designade av ARLA? nu hänger inte jag med, men det kanske var mer riktat till Speedjanne 🙂micke
Logga in för att svara.