Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel passar mig?

• Vilket segel passar mig?

Publicerad av mes på 5 mars, 2006 vid 14:50

Halvkass i vågor. Ska segla nästan enbart Varberg. 85 kg…hellre soft än tvärtom. Bra bottendrag för att få fart på tjockmagen…
    Jag har noll koll på vad som finns idag på tex 2005-or (jag kommer att köpa begagnat i och med att jag seglar så lite).
    Jag ska börja med 5.0 och ca 5.7 och sen kanske ett mindre som ersättare till min gam-4.3.
    Det ligger en dansk annons inne om en hel linje Combat 2005 som verkar både praktiskt och bra pris. Men Combat låter ju mer radikalt än moi…

Några förslag? Jag har letat på webben men inte hittat något direkt och jag har inte fårr tag på rätt nummer av den tüska zurfen där dom testade segel.

/mes

dude svarade 18 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • soundwave

Medlem
    5 mars, 2006 vid 15:59

skulle inte tro att du hittar många segelmodeller som kallas “soffpotatis” eller “sail halfway hardcore” så du ska nog inta haka upp dig på namnet.

• Oregistrerad

Gäst
    5 mars, 2006 vid 16:07
    mes wrote:
    Halvkass i vågor. Ska segla nästan enbart Varberg. 85 kg…hellre soft än tvärtom. Bra bottendrag för att få fart på tjockmagen…
    Jag har noll koll på vad som finns idag på tex 2005-or (jag kommer att köpa begagnat i och med att jag seglar så lite).
    Jag ska börja med 5.0 och ca 5.7 och sen kanske ett mindre som ersättare till min gam-4.3.
    Det ligger en dansk annons inne om en hel linje Combat 2005 som verkar både praktiskt och bra pris. Men Combat låter ju mer radikalt än moi…

Några förslag? Jag har letat på webben men inte hittat något direkt och jag har inte fårr tag på rätt nummer av den tüska zurfen där dom testade segel.

/mes

Ok ett tips: Köp ett onshore vågsegel..typ som NP search skulle nog passa bra..eftersom du är lite tyngre. search har lite mera power i sig. windsurfing övergår och blir lite mera radicalt vid 5.0 och mindre oavsätt vad för segel du har 🙂 ..vill du inte segla radicalt ska du kika på att köpå större segel tycker jag

• lars_k

Medlem
    5 mars, 2006 vid 17:27

Combat har bra bottendrag, bland de med mest drag i Surfs vågsegeltest 05 (nr 3 05). Kan nog passa dej bra. Jag kan maila hela testet i pdf om du vill ha…

• judo-freddan

Medlem
    5 mars, 2006 vid 17:35
    Lars_K wrote:
    Combat har bra bottendrag, bland de med mest drag i Surfs vågsegeltest 05 (nr 3 05). Kan nog passa dej bra. Jag kan maila hela testet i pdf om du vill ha…

Jag står inför samma val. Skulle du kunna maila mig testet? Själv har jag Boards vågsegeltest och kan skanna in det om du vill ha det..

• surfjohan

Medlem
    5 mars, 2006 vid 17:52

Hur funkar det att ha combat när man mest kör freestyle?

• dude

Medlem
    7 mars, 2006 vid 20:30
    mes wrote:

/mes

Om du hellre vill ha soft än hårt så kan jag rekommendera Hot Sails Maui Superfreak. Det finns ett 5.0 till salu av Ola H. Det seglet tror jag skulle bli det bästa du någonsin kört med när jag tänker på vad du är ute efter. Sedan är frågan vad som skulle passa dig som större segel. Ola har ju dessutom ett 5.6 Psyclone vilket är känt för att plana upp tidigt. Jag tror du skulle bli glad med den uppsättningen. Det är bara två segel så uppsättningen segel blir liten och enkel. Superfreak är dessutom ett segel som är kul och skönt att segla i mycket hårdare vindar än motsvarande storlekar i monofilm. Och ändå planar det upp lika tidigt i storleken 5.0.

Det är en fråga om pengar och om du gillar utseendet på seglen antar jag.

Lycka till med vad det blir och säg gärna vad det blev, och ännu senare, hur nöjd du blev med det du valde!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel passar mig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.