Halvkass i vågor. Ska segla nästan enbart Varberg. 85 kg…hellre soft än tvärtom. Bra bottendrag för att få fart på tjockmagen…
Jag har noll koll på vad som finns idag på tex 2005-or (jag kommer att köpa begagnat i och med att jag seglar så lite).
Jag ska börja med 5.0 och ca 5.7 och sen kanske ett mindre som ersättare till min gam-4.3.
Det ligger en dansk annons inne om en hel linje Combat 2005 som verkar både praktiskt och bra pris. Men Combat låter ju mer radikalt än moi…
Några förslag? Jag har letat på webben men inte hittat något direkt och jag har inte fårr tag på rätt nummer av den tüska zurfen där dom testade segel.
/mes
Om du hellre vill ha soft än hårt så kan jag rekommendera Hot Sails Maui Superfreak. Det finns ett 5.0 till salu av Ola H. Det seglet tror jag skulle bli det bästa du någonsin kört med när jag tänker på vad du är ute efter. Sedan är frågan vad som skulle passa dig som större segel. Ola har ju dessutom ett 5.6 Psyclone vilket är känt för att plana upp tidigt. Jag tror du skulle bli glad med den uppsättningen. Det är bara två segel så uppsättningen segel blir liten och enkel. Superfreak är dessutom ett segel som är kul och skönt att segla i mycket hårdare vindar än motsvarande storlekar i monofilm. Och ändå planar det upp lika tidigt i storleken 5.0.
Det är en fråga om pengar och om du gillar utseendet på seglen antar jag.
Lycka till med vad det blir och säg gärna vad det blev, och ännu senare, hur nöjd du blev med det du valde!