Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel -> Till vilken vind

• Vilket segel -> Till vilken vind

Publicerad av staffomania på 15 juli, 2008 vid 10:04

Finns det någon mall, program eller graf där man kan räkna ut vilken segelstorlek man bör ha i vilken vind? Givetvis bör det kunna hantera parametrar som Vikt, Bräda, Vilken nivå vindsurfaren är på.

Ska ut och köra idag och det ska enligt Windguru blåsa från 12knop upp till 24 i byarna. Vilket segel bör man köra med då om man är en nybörjare som kommit en bit på vägen (väger 95kg och har en 145l freeridebräda). Har ett 6.0 och ett 7.5 segel.

Sen undrar jag ltie vad som skiljer olika fenor åt? Jag har en nu som är 47cm vad händer om jag byter den mot en kortare?

stefan_gbg svarade 16 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • kurtkomet

Medlem
    15 juli, 2008 vid 10:14

Du har mail..

• broderisak

Medlem
    15 juli, 2008 vid 10:27

Jag är också väldigt intresserad av en tabell om det finns?? Isånafall tack på förhand.

• andreas_h

Medlem
    15 juli, 2008 vid 10:34

samma här! 😀

• staffomania

Medlem
    15 juli, 2008 vid 10:34
    KurtKomet;482777 wrote:
    Du har mail..

Fan vad grymt! var precis något sånt jag letade efter. Tack!

• jonhand

Medlem
    15 juli, 2008 vid 10:54
    staffomania;482784 wrote:
    Fan vad grymt! var precis något sånt jag letade efter. Tack!

Är också intresserad, Vore tacksam om man får ta del av kunskapen?

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 12:03

Om du har tagit hänsyn till alla tänkbara parametrar: Din vikt, styrka, bräda, segeltyp, vågstorlek, vindstyrka etc, så finns fortfarande en parameter som inte går att stoppa i en tabell: Dina personliga preferenser. Älskar du fullpower eller vill du ha mer lagon drag? Hatar du stora segel så du vill kunna plana med 4.7 i minsta möjliga vind?

• stefan_gbg

Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:05

Jag tror tekniken gör massor, en som har bra teknik kan plana med mindre segel än om man har sämre teknik.
    Men som konstaterats tidigare beror det naturligvis på vad man vill med sin segling. För en tid sedan var jag ute med min 4.7a med bra tryck i, samma tillfälle körde folk i min storlek med 4.2 -6.5.

Kör med måttot: det är kul att rigga!

• rasmus_w

Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:36

Det omvända gäller också. Med bra teknik kan man hålla större segel i samma vind.

• stefan_gbg

Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:55

Stämmer det också.

• kurtkomet

Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:07

Kan tyvärr inte bifoga filen i snabbmeddelande.. Men PM:a mig en e-postadress så skickar jag över den. Tror för övrigt att den finns att hitta någonstans på Steffo om man söker lite bland trådarna. Kan det ha varit Svenne som postade den från början måntro?

/Mats

• johan_m

Medlem
    16 juli, 2008 vid 06:12

Kan ingen lägga upp den på internet och sedan länka till den här?

• pure

Medlem
    16 juli, 2008 vid 07:21
  • stefan_gbg

Medlem
    18 juli, 2008 vid 06:27

Seriöst jobb!
    Stämmer ganska bra med det jag kör på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel -> Till vilken vind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.