Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilket tar längst tid att lära sig ?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Vilket tar längst tid att lära sig ?
Publicerad av marty på 18 augusti, 2004 vid 06:19Fullplansgipp eller loop ? Om vi utgår från att man kan vattenstarta och köra bra i sele och stroppar då förstås
anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
beror nog på vad du har innanför pannbenet. rent ekniskt ska det väl vara lättare att loopa men det är bra mycket läskigare än fullplansgipp.
jag har ännu inte lyckats sätta nån riktig av någon av dom två ovannämnda men loopen känns närmre än fullfartsgippen. -
Jag känner att fullplaningsgippen sitter närmare än loopen.
Kanske för att dte enda jag gör är att öva fullplaningsgippar.
Det är nära nu -
Gött att det är nära Tigex. Jag är färdig med fullplan och tänkte nu ge mig på loop. Det känns som den mentala spärren är det stora problemet tyvärr. Blir väl tvungen att ta med en back bärs till havet nu i helgen
-
Va!!
Jag som har en sån respekt för alla som loopar och då kommer en
och skriver att det är lättare att sätta en fullplaningsgipp?!
Alltså sitter hindret i pannbenet och min camberrigg -eller?
Inte så ofta jag sätter gippen klockrent men när man läser sånt här så blir man nyfiken på det där med att flyga med vilje.. -
Fullplaningsgipp är fan lättare, och därmed punkt.
/David -
så fan heller. om man räknar timmarna på vilket man tränat mest så tror jag att dom flesta här kommer säja fullfartsgipp, så även jag, men om man räknar timmarna för loopträning och hur långt man är kommen där så tror jag seriöst att loopen tar kortare tid att lära sej.
-
Här handlar det inte om att tro, utan att veta. Sedan krävs det ju viss talang för att sätta båda manövrarna.
/David -
Har gjort/gör båda. Planande gipp 91-92 nångång, loop 96-97. Kan lätt säga att planande gipp var lättare att lära sig än loop.
/David -
Hmm, jag har lyckats sätta ett par fullplansgippar efter den här säsongens träning med min slalombräda 120L och ett simmer prorace 6,2. Jag skulle tro att det med dessa prylar är mkt svårare att sätta en loop. Jag har dock aldrig försökt, knappt ens försökt hoppa. Köper nu nya prylar och nästa säsong blir det andra bullar. Troligtvis är det så att din utrustning begränsar dina möjligheter-en vågbräda på 75 lL är nog svårare att fullplansgippa med en en freestyle på 115 L och viceversa.då det gäller loop. Nyckeln till att sätta fullplansgipp var att köra lite överriggad och falla av gradvis tills jag bedömer att jag har nog fart. Härifrån lutar jag mig mer inåt än vad jag först trodde man skulle. De första gångerna jag planade hela vägen höll jag kvar seglet till jag hade fått min nya kurs. Senare kunde jag snurra seglet redan då jag körde med i vindens rikning. När jag en annan dag under försökte sätta den igen, fungerade det inte alls. Bakfylla tänkte jag först men efter en analys kom jag på att bakre foten var för långt bak. Efter en liten justering satt den igen. Nu är jag verkligen ingen expert, sätter ungefär en av fem de andra försöken ramlar jag.
Logga in för att svara.