Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vill åka snabbare?
-
Jag har i princip en fena för varje segelstorlek:
7,4 – 42 cm
6,2 – 34 cm
5,3 – 30 eller 23 cm (Lite stort hopp, skulle haft nåt mitt emellan)
4,5 – 23 cm42, 34 och 30 cm fenorna är rätt smala med bakåtsvepta freeride/freerace fenor medan 23 är en freestyle/wave-fena.
Med de tre större funkar det bra att ha stropparna närmast kanten, medan med den minsta behöver man flytta in dem till centrerat läge.
Jag skulle gärna ha större freestyle/wave fenor med stor yta men litet djup för att bättre kunna köra med stropparna centrerat med 6,2 och 7,4 seglen för att träna på manövrer. Med de djupa fenorna måste man stå på kanten för att hålla emot så att brädan inte “välter” när man får lite tryck på fenan. Litet djup är ju också trevligt eftersom jag ibland vill kunna köra på grunt vatten, tex när det finns lite vågor men är klent med vind. Då bryter ju inte vågorna annat än på grunt vatten där 42 cm fenan går i bottnen.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en skön bräda för freeride med slalom och hopp och skutt inriktning som även funkar i vågor i lätt vind. Blir det bra tryck i 6,2an så byter jag till min vågbräda på 92 liter om det är vågsegling jag är ute efter.
/Håkan
Logga in för att svara.