-
Vill ha Longboard/Bygga om gammal raceboard
Här finns en chans att promota Longboardsegling!
Jag har blivit sugen på en Longboard/SUP, typ Kona eller Mistral Pacifico eller liknande, men tycker att det är aldeles för mycket penagar att köpa en ny.
På sommarstället finns en gammal raceboard, BIC Bamba, från -91 som används till lite glidarsegling med och utan passagerare, barnen är ute och paddlar på den och den tjänar som nybörjarbräda åt en del hugade besökare som vill testa att surfa.
Den används däremot inte som den byggdes för särskilt ofta.
Den har ett centerbord som är så brett att bakkanten sticker upp genom däcket 3-5 cm när det är infällt och den har 8 fotstroppar som antingen sitter för lång bak för att komma till användning mer än nån enstaka gång eller sitterhelt längsmonterade långt ute på kanten (Kryss-stroppar) så att man inte kan använda dem som lättåtkomliga stroppar för nybörjaren. Det finns alltså mycket grejer ivägen där man vill kunna stå när man seglar i glidar vindar och som nybörjarna kan snubbla på. Den svänger dessutom trögt när den inte planar och är alldeles för rak för att lyckas gippa i planing med.
Efteratt ha sett att Konan har fenan lite längre fram och desutom har lite av en ducktail, som jag antar förbättrar svängegenskaperna både i planing och vid icke planing, började jag fundera på om inte man skulle kunna modifiera aktern och sätta i en ny fenbox lite längre fram, och dessutom fixa ett mindre centerbord som inte sticker upp genom däcket. Några nya stropp-pluggar på rätt ställen och nytt halkskydd (eller allra helst en stor deck pad) så kanske det skulle bli en bräda som passar mycket bättre till det den används till. Kanske komplettera med en mastkassett till långt fram för tandemsegling också?
Ni som har koll på de nya Longboardsen, vad tror ni om detta? Jag har byggt några brädor på 80-talet så hantverket är jag inte oroad för. Det jag vill dryfta är hur man ska forma botten för att få önskat resultat!
/Håkan
Logga in för att svara.