Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Vill köra allt med en kite
-
Vill köra allt med en kite
Publicerad av jonny_senap på 7 januari, 2012 vid 15:05Hej jag undrar lite om det är möjligt att ha en kite som kan användas på både land vatten och snö? Closed cell foil eller tub? Storlek? väger 75. Tack för svar mvh:cool2: johan
acemattias svarade 12 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Ja, det är helt klart möjligt. Sen beror det väl lite på hur fördelningen ser ut, ska du köra mycket på snö är ju en closed cell foil riktigt gött, slippa pumpa och reda ut linor. Sen kostar de ju å andra sidan rätt mycket mer än en LEI.
Om du återkommer med lite mer fakta blir det enklare för oss att ge tips om storlek:
#Andel % land/vatten/snö?
#Vart kommer du köra mest?
#Vilken nivå ligger du på?
#Vad har du för bräda/brädor? -
Jag började med en Cabrinha Swtichblade 10m och var nöjd med den på vintern, Dock saknade jag lite drag på sommaren så något större skulle jag nog rekommendera, 11-12m. Switchbladen funkar bra både på sommar och vinter, Jag skulle köra på en LEI-kite om jag var du då det går att använda dem året runt. Mer tid med kiten för pengarna helt enkelt. Nu är ju inte jag någon expert, men detta är mina tankar. Vi väger ungefär samma.
-
En Flysurfer foil (ej DeLuxe) kostar bara nagra hundra mer an en LEI i samma storlek, inraknat bommen eftersom foilen alltid kommer med bom.
Skall du bara ha en drake sa ar en fordel med foil att dom har storre vindregister, dvs du kommer igong i lattare vind och kan kora i hardare vind utan att bli overriggad jamfort med en LEI i samma storlek. -
Tänker köra ca 60 land o 40 snö/vatten har en mountainboard o snowboard. Tänkte skaffa nått till vatten. Funkar det med wakeboard? Är nybörjare. Tycker inte det värkar så stor skillnad till priset, bara orolig att det ska va omöjligt att få upp foilkiten ur vattnet. Tack för alla snabba svar:)
-
viktor77
Gäst9 januari, 2012 vid 07:34Att välja storlek är väl det stora problemet. På land klarar du dig med en betydligt mindre kite än på vatten. På vatten är en 12:a troligen den vanligaste nybörjarkiten, men en kite i den storleken blir rätt snabbt för stor på land. Vore jag du skulle jag satsa på vad du tycker/tror kommer vara roligast och köpa en lämplig kite för det. Mycket beror ju också på var du bor och vilka spots du har i din närhet.
Visst det går att kitesurfa med en wakeboard. Men wakeboarden har mycket mer rocker, är större och har inte alls de egenskaper som en kitebräda har. Rockern kommer göra det jobbigt för dig att komma upp och plana (krävs mycket mer kraft), och du kommer få väldigt mycket svårare att ta höjd. Vill du ha en bräda för både och, så bör du nog tänka tvärtom, dvs välja en kitebräda som du kan använda för wakeboarding.
-
Jonny_senap;679165 wrote:, bara orolig att det ska va omöjligt att få upp foilkiten ur vattnet.
Foilarna ar busenkla att relauncha i vatten, lattare an LEI om det blaser lite men svarare om den blivigt spolad av en vag.
Logga in för att svara.