Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vill lämna nybörjarbrädan… var skall jag gå?
-
Vill lämna nybörjarbrädan… var skall jag gå?
Publicerad av anonym-anvandare på 31 mars, 2004 vid 15:55Har seglat på en gammal nybörjarbräda ett bra tag nu och det börjar bli dags att byta till något lite nyare. Jag har lärt mig grunderna och har börjat fundera på saker som hängsele och vattenstart. Vad skall jag sikta på? Hur stor skall brädan vara (jag väger ca 80). Bor i Nynäshamn så det finns rätt bra tillgång på vind. Det jag vill ha är en snabbare bräda utan så mycket “pråmighet” som en nybörjarbräda.
/Magnus
dr-masse svarade 20 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Ah, det finns ju många vägval. Du står inför ett, tycker jag, riktigt rolig utvecklingssteg som vindsurfare!
Jag gör ett litet försök till första vägledning.
Hmm, tror att du skall sikta på en ganska lättåkt sak. När du blir bättre kan du sedan komplettera med en mindre bräda för dagar då det blåser mer.
Vilka förhållanden har du tänkt att segla i samt hur många segel du tänkt ha är ju värt att fundera lite på.
Men jag skjuter lite från höften, OK?
Jag tror att en modern (ny eller ett par-tre år gammal) freeride-bräda med runt en 130-140 liter (volymen är inte så petig), en bredd på 70+ till en 80-85 blir fint.
Börja med ett segel på sexhalv-sjunoll, typ. Detta kan du med fördel komplettera med en större rigg för bättre lättvindssegling senare. Ändå upp till en nionoll eller ännu större (beroende på bräda) funkar. Skälet till att jag inte rekommenderar större än sexhalv-sjunoll är att skall man köpa större segel, typ nio kvadrat, så är kraven lite högre på master och bommar och det blir därför lite dyrare.
Men känner man sig rik och inspirerad så kan man ju slå till på nionoll och sjunoll med en gång, men lite tålamod är nog rätt.
Sexhalv-sjunoll kan du sedan komplettera med mindre för segling i mer vind. Det seglet (det lilla, alltså) kommer även att funka bra den dagen du blir sugen på en mindre bräda, om du hamnar där. Vilket du säkert gör, det är apkul att åka liten bräda!
Nåja, vilken typ av bräda pratar jag om då?
Ger några exempel (obs! exempel, jag har inte seglat någon av dessa så se det mer som tänkbara alternativ som visar ungefär vad jag skriver om), för enkelhets skull 2004 modeller, men det är ju bara att överföra typen på äldre om det är begagnat eller fjolårsbrädor du söker:
Fanatic e-ray 145, Starboard Carve 145 , RRD Funstyle L, Hifly Madd 135, F2 PowerGlide 145, Exocet Speedslider L… Många finns det…
Ställ lite frågor till shoppar och liknande så kan du säkert få ännu bättre svar!
Ett litet försök till vägvisning och tänk, ställ frågor om specifika brädor här på konfen så får du säkert bra info av fler!
Lycka till å Surfa På!
-
som vanligt så ligger det mycket i det som Masse skriver. Problemet är att dom här vettiga (och relativt breda)brädorna bara har funnits i knappt 5 år. Så dom är en verklig bristvara på marknaden. Och kostar ganska mycket. Man ser ju ofta annonser där nån vill ha tag på en komplett freeride från 00-01, max 3000 och liknande. Och då lär man nog få vänta fem år eller så. I Tyskland rear dom ju ibland ut brädor som E-ray från 02 för 6000:- nya, och har man råd så är det ju en bra investering – särskilt som den kommer att vara eftertraktad om man efter nåt år vill ha något mindre. Riggprylar är mycket lättare att hitta, även om camberlösa moderna freeridesegel inte heller funnits så länge på marknaden.
-
Tack för hjälpen! Nu vet jag vad jag skall leta efter.
En fråga till: Jag har ett antal segel till den bräda jag har nu. De är ett par år gamla och är av varierande storlekar. Jag har också två master och några bommar. Masterna är av glasfiber samt aluminium tror jag. Är detta något som jag borde byta också eller räcker det med en ny mastfot? Är det stor skillnad på nyare segel/master? Spelar vikten stor roll?
Tack igen för det bra svaret. Jag har redan börjat leta freeride bräda!
/Magnus
-
Kul att det var till hjälp!
Kom ihåg att komplettera mina små tips med eget tänk och, framförallt, frågor till andra. Mer, och ännu bättre info finns alltid.
Vad exakt för segel är det du har? Märke och storlekar? Annars är det svårt att säga något.
Master av alu eller glasfiber – byt. Kanske lite drastiskt, men såpass stor skillnad är det mot en normalbra kolfibermast. Bara viktskillnaden om responsen (som det så fint heter, att den är lite rappare helt enkelt) gör att det är värt det.
Lycka till med din jakt!
Logga in för att svara.