Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vill man ha tryck i seglet vid vagsegling?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
vill man ha tryck i seglet vid vagsegling?
Publicerad av anonym-anvandare på 10 november, 2004 vid 17:49vill man ha maxat tryck i seglet nar man vindsurfar vagor eller anvander man bara seglet som ett verktyg for att hinna ikapp vagorna och sen vagsurfar man typ?
eller ar det en smaksak, vissa vill ha full patte andra vill ej?
om det ar sideshore med onshore vagor ar det fortfarande full patte vind mellan de stora vrytande vagorna da eller far man ofta la och maste forlita sig pa farten fran vagen?
//en plattvatten-surfare som torstar efter bottomturns och feta airials…
anonym-anvandare svarade 19 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Har kört en del vågor men är ingen expert. Tror det beror lite på conditions. På ställen med naturligt swell kan de bästa dagarna för vågridning vara de med ganska lite vind för att vågorna håller sig rena längre. Nackdelen är väl att man får slogga ut. Pungen på ett ställe som ger vågor innebär ju i regel grymma hopp på utvägen men vid onshore bryter vågorna mushigt och oregelbundet och shorebreaket kan bli styggt. Kan bli lite lurigare att rida vågorna med toktryck i seglet. Särskilt vid down-the-line. Lagom är nog bäst…som vanligt..
-
Ja helt klart, især når man snakker om bølger i skandinavien, hvor du ikke får meget kreft fra bølgen.
På Havaii kan sagen være noget anderledes da bølgen er hurtig og kræftig. -
Som det sägs nedan så beror det på. Dels är det en smaksak. Sedan bereor det på stället man seglar, vind och vågor. Också brädans typ och storlek, samt fena mm spelar in.
Förenklat kan man säga att mer onshore nödvändig mer tryck i seglet. Detsamma gäller segare vågor, strömmar och dylikt. Med större bräda brukar det funka bäst med lite mindre segel. Generellt har de flesta dock alltid mindre drag än vid freeridesegling.
Seglar man på ett ställe med en väldigt snabb våg, kan inte bara mycket drag i seglet ställe till det, utan även segelstorleken. T ex kan vinden vara så lätt att man inte planar med 5.7, men ändå väljer de flesta 4.7 för att när mna väl får fart på vågen gör bara det stora seglet motstånd. På sådana här ställen, typ Hookipa i lättvind, får man som ickeproffs kompromissa mellan att ha ett stort segel (5.3) som visserligen inte heller ger dig planing, men gör det lättare att ta sig upp i vind och att pumpa sig på vågor eller ta ett mindre segel (4.7) som är mer hanterbart på vågen.
I Sverige, även på de bästa vågspotsen i sidvind mm, är det dock inte motsvarande problem, för även om kanske vågen bryter snabbs så är själva dyningens hastighet och hur fort vågen bygger inte lika imponerande. Här väljer man snarare segel så litet att man har hyfsat drag på vågen, men ej är överriggad. Man blir snabbare överriggad i vågridningen än på raksträckorna, så ofta innebär det lite mindre segel än vad man skulle valt för perfekt raktframsegling med samma utrustning i övrigt.
Man kan nog säga att när man börjar rida vågor frontside så ställer ett för stort segel till med extra mycket problem i våra svenska förhållanden. När man blir duktigare så rider man vågen snabbare och har bättre timing och då kan man klara av mer segel. På Maui i lättvind eller motsvarande blir det som sagt lite tvärtom, man behöver mer segel om man inte har samma koll.
-
Håller med Ola m fl. Det är en smaksak och en vågförhållandefråga. I Sverige vill man definitivt ha drag i seglet eftersom det aldig är snabba vågor och sällan sideshore. Seglet ger kraften att göra trix o kraftfulla svängar. Däremot på värstingställen är seglen ofta ivägen på de snabba vågorna och begränsar manöverförmågan, man kan få backvind mm. Det är sällan som proffsen kör över 5kvm i fina vågor, med några få undantag typ Angulo. Ofta har de 2 eller flera segel mellan 4,5 och 5kvm, ibland 2 st 4,7 om ett skulle gå sönder. Sean Ordonez bytte från ett 4,7 till 4,8 när han ville ha mer drag i vintras! Sen guppade han ut och red grymt på vägen in. Och de killarna gör aerials utan en vindpust! Vågen kraft är så otroligt mycket större än här hemma. Så lär dig köra med mycket drag i seglet om du ska bli duktig på vågridning även hemma, se t ex på Marcus Bohman som har mycket kraft och fart i sin segling. I osbhore har du ju dessutom lä bakom vågen till skillnad mot side- eller sideoffvind. Jag har seglat på några spots utomlands med sideoff och det är en otroligt cool känsla men lite svårt att vänja sig vid draget i seglet, speciellt upp i bottensvängen mot läppen. rekommenderas! Samt att man inte kan komma undan vinden som accelererar uppför vågen mot läppen. Ger ett grymt lyft till aerials kan jag lova. Ja tusan nu blev jag sugen på att resa igen!
/Magnus -
Jag vill alltid ha fullt spett! Oavsett om jag kör vågor
eller ej. Å andra sidan kanske det är därför utvecklat mitt
svärande mer än min segling de senaste åren!Ja, jag är en sån som står och förbannar vinden när den är
dålig och skriker som en trippad gris när det är bra!Jag är fet, fattig och har ont, men när det väl blåser.
Då jävlar är jag bäst!
Logga in för att svara.