Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vill prova Flysurfer Speed 17
-
Vill prova Flysurfer Speed 17
Publicerad av topy på 1 augusti, 2006 vid 12:32Någon som har som man kan få prova i skåne?
Man köper inte en så dyr luftmadrass utan att få prova.
Kan du inte skicka ner nåt testex. Kajtech!
Vi här nere i skåneland vill också bilda oss en uppfattning om hur den är. det kanske finns en stor marknad för den här nere, vem vet.
Jag har kitat i 5 år, började med foils, så jag kan ta ansvaret för den här nere.
MVH Tomasmonkey svarade 18 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
topy wrote:Någon som har som man kan få prova i skåne?
Vi här nere i skåneland vill också bilda oss en uppfattning om hur den är. det kanske finns en stor marknad för den här nere, vem vet.
Jag har kitat i 5 år, började med foils, så jag kan ta ansvaret för den här nere.
MVH TomasCred för att du har stake nog att köra foil i Skåne!
Jag kan eventuellt ordna så att du får prova min.
Det som utmärker SPEED 17 är högt AR vilket medför att den är grym på att ta höjd men samtidigt är den lätt att vattenstarta. Problemet med många stora kites är att de inte har högt AR vilket gör att de sitter långt bak i vindfönstret. SPEED 17 är oerhört lätt att starta och landa själv. SPEED 17 har väldigt bra depower (1:4 dvs max depower minskar kraften i kiten med en faktor fyra vilket Flysurfer mäter upp i vindtunnel). Bomtrycket är väldigt litet (men man kan justera bomtrycket), är man ute och cruisar kan man låta bommen vila mot sitt stopp och bara reglera med depowern. FS säkerhetssystem är i toppklass.
Eftersom SPEED 17 tar höjd i extremt lite vind kan man ofta ta sig längre ut på vattnet där vinden många gånger är bättre
mvh
J-O
070-537 74 05
-
Hej Thomas!
Det borde vi väl kunna fixa på någotvis. Speed 17 är verkligen en sjukt bra lättvindskite….
Däremot har Psycho3 börjat ”smygsläppas” senaste veckan, officiell launch blir om några dagar, och även den kommer i 17. Jag har faktisk en Psycho 3 17 hemma nu (kom igår) som jag inte hunnit köra ännu… den ska ha nästan samma bottom-end som Speed 17 men har väldigt mycket högre top-end och svänger betydligt snabbare (bland annat).
Om du vill testa alla storlekar av Psycho3 (och även Speed/Pulse) kan du passa på att komma till Gotland mellan den 14:e och 22:e augusti. Då kommer stora delar av Sthm Kiteboard vallfärda dit och så även jag. 😎/Kaj(Tech)
-
GetHighSports wrote:topy wrote:Någon som har som man kan få prova i skåne?
MVH TomasCred för att du har stake nog att köra foil i Skåne!
Jag kan eventuellt ordna så att du får prova min.
Det som utmärker SPEED 17 är högt AR vilket medför att den är grym på att ta höjd men samtidigt är den lätt att vattenstarta. Problemet med många stora kites är att de inte har högt AR vilket gör att de sitter långt bak i vindfönstret. SPEED 17 är oerhört lätt att starta och landa själv. SPEED 17 har väldigt bra depower (1:4 dvs max depower minskar kraften i kiten med en faktor fyra vilket Flysurfer mäter upp i vindtunnel). Bomtrycket är väldigt litet (men man kan justera bomtrycket), är man ute och cruisar kan man låta bommen vila mot sitt stopp och bara reglera med depowern. FS säkerhetssystem är i toppklass.
Eftersom SPEED 17 tar höjd i extremt lite vind kan man ofta ta sig längre ut på vattnet där vinden många gånger är bättre
mvh
J-O
070-537 74 05
Det finns ingen Kite som är rolig under 6 m/s så är det bara.
Jag har sett folk med Foil i Landskrona, det dom har gjort är att fiska med den.MVH//Marcel
-
hehe… då har du inte kört speed 17 eller pulse 13.
går att ladda ganska bra pop i lättvind, tillräckligt för att sätta ganska mycket powrade grejer -
SPEED 17 levererade idag!
Fick just den effekten jag skrev om då jag startade i en vik med dåligt tryck men tack vare att SPEED tar höjd i klen vind kunde jag enkelt ta mig ut några hundra meter där det blåste riktigt bra och fick köra tills jag inte orkade mer.
och nog går det att flyga rejält med en med en SPEED 17.
-
HBGSurfer wrote:Det finns ingen Kite som är rolig under 6 m/s så är det bara.
Jag har sett folk med Foil i Landskrona, det dom har gjort är att fiska med den.MVH//Marcel
hahaha! du e för söt du. 🙂
samma dag som du såg min 10a fiska i vattnet så var det också 2 bows å en C kite som fick bäras in. men de kanske du förträngde? 😉Men jag gillar din inställning helt klart! e så jävla gott å dra ut å slököra i 5-6m/s ensam på vattnet. Med nåt större än 10a så hade man lätt kunnat ha action då också, helt ensam. Så stanna gärna hemma tills det blåser 15m/s så de blir fler dagar ensam på vattnet.
-
He he, kom just hem från en heldag på Rullsand (riktigt bra spot i Gävle… <- orientering för Skåningar. :cool: ).
När vi kom dit så blåste det cirka 4 – 4.5 m/s inne på spoten. Men man kunde se att det blåste mer några hundra meter ut. Riggade Psycho 3 17 och tog mig *lätt* upp till den goa vinden längre ut.
Väl där blåste det 7-8 m/s. Dvs rejält mycket tryck med en så stor kite! Kan ju säga att det man fick till hyfsat höga hopp med helt sjuk hangtime. Kul!
Åkte dessutom någon kilometer bort till den bästa våg-spoten på Rullsand/Brämsand och fick köra lite där med. Jäkligt kul då det fortfarande rullade in en del vågor efter nattens blåsväder.Så precis som GHS skriver så kan nästan alltid ta sig till ställen med mer vind även om det är lättvind inne vid stranden. Å det är ju inte så dumt.
BTW, mitt på dagen drog det på lite så jag (och en hög med andra) kunde köra med Psycho3/Speed 10’or. Inte helt fel.
Och för att toppa av dagen så blev det ett par timmars lättvindscruise när vinden la sig på kvällen med Psycho3 17. Skoj att jobba lite på kiteloop-backloop etc. och bara njuta av en fin avslutning på dagen.
Vi var 3 pers på vattnet som hade hela spoten för oss själva, 1 st P3 17 och 2 st Speed 17 (varav en Silver-arrow). Det var några där med stora LEI’s (19 kvm och jag tror det fanns en bamse-Gaastra också). De kunde inte ta höjd och gav upp.Så summa summarum så var det en helskön dag med värme, sol, klarblåhimmel och lite taskig vind… våra stora kites räddade hela dagen. Vissa stackare åkte 20 mil från Stockholm och satt på stranden nästan hela dagen. De hade *inte* roligare än oss som var ute och körde. Det kan jag garantera!
/Kaj(Tech)
-
vadå!? d va asfett att svulla gott & blandat och bygga kickers och leka kite i sanden! inte varje dag.
-
Ja, bara hör av er om ni drar ner till skåne land där det på sistonde bara blåst4-6m/s (förutom helgen…)
Det finns ju några enstaka FS åkare här som skulle kunna få låna en lättvindskite och promota här nere. T.ex jag eller Pjoter som äger en speed 10.
jag har en P2 13.
MVH tomas -
Tomas, just nu har jag bara en Psycho3 17 och den behöver jag ha med till Gotland nästa vecka. Har inte heller någon Speed 17 kvar på lager. Så jag kan tyvärr inte skicka ner någon stor FS-kite just för tillfället.
Men med lite tur kan vi fixa en demo i början av september… bara jag hinner få ut kites till de som har förbeställt först.
/Kaj(Tech)
-
Senast jag var ute med min Venom 19 och lättvindssurfade då hade alla speedar ramlat ur skyn och draggats in av sina ägare. T o m tjejkompisen som var nybörjare kunde fortsätta öva vattenstarter. När jag sen fick låna en plywoodbräda kunde jag med lätthet ta höjd och hoppa! SÅDESÅ Venom19 regerar i alla lägen, drar jag sedan på med dubbla linlängden ja då blir den helt oslagbar. WORD från mi själv!
/ TOBAS
PS! Ska ju säga att alla LEI´s hade gett upp långt innan speedarna DS!
-
tobas wrote:Senast jag var ute med min Venom 19 och lättvindssurfade då hade alla speedar ramlat ur skyn och draggats in av sina ägare. T o m tjejkompisen som var nybörjare kunde fortsätta öva vattenstarter. När jag sen fick låna en plywoodbräda kunde jag med lätthet ta höjd och hoppa! SÅDESÅ Venom19 regerar i alla lägen, drar jag sedan på med dubbla linlängden ja då blir den helt oslagbar. WORD från mi själv!
/ TOBAS
PS! Ska ju säga att alla LEI´s hade gett upp långt innan speedarna DS!
v19 är det som gäller alltså… va o körde i mynningen idag, alla körde tokriggade på v19 fats att det blåste typ 4m/s. Jag fick äran att prova en V19, annan bra sak jag märkte v19 (förutom att man kan köra i otroligt låga vindhastigheter) var att det automatiskt började rulla in 3-4m vågor… otroligt men sant.
-
Eklov wrote:…började rulla in 3-4m vågor… otroligt men sant.Du glömde ju berätta det blev riktigt bra först när bikinilandslaget om och körde yogapasset på stranden.
Logga in för att svara.