Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vill surfa men hur?
-
Vill surfa men hur?
Publicerad av surfa_gump på 26 augusti, 2009 vid 03:27Jag och en polare har snackat om att börja vindsurfa rätt länge nu och nu tänkte vi ta tag i saken! Det verkar vara så sjukt kul! Vi är lediga hela nästa vecka och funderar på att hyra utrsutning i en vecka och köra stenhårt och lära oss.
Vi är ju helt nya på det här och vet inte riktigt vart vi ska börja. Ingen utav oss har bil så vi har ingen aning om hur man ska få med sig utrustningen någonstans. Jag bor i hägernäs, gångavstånd till viggbyholm där verkar ju vara rätt soft att surfa. Dock så verkar det inte gå att hyra utrustning i närheten. Eller? Undrar också hur farligt det är på en skala att ge sig ut på ett stort hav första gången. Finns en liten insjö ännu närmare mig också om det kanske är bättre första gången. Ska man kanske gå nån kort introduktionskurs innan? Men vart?
Någon som har lite tips? 🙂
staffomania svarade 15 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
SWE 496;570236 wrote:Kolla in http://www.vindsurfing.se
Tack för svar. Har kikat lite där innan. Det jag undrar mest över hur troligt det är att kunna lära sig själv och transportera utrustning utan bil :tongue:
Tänkte på det här med endagskurser. Lär man sig nåt vettigt eller är det något man borde kunna fixa själv genom att läsa om det? Är ganska lättlärd när det gäller såna här saker. Har ju inte gått några kurser för snowboard eller skateboard men kan ju åka iaf. Men detta kanske är lite annorlunda. Är inte direkt sjövan så man undrar ju lite om risker och så också..
-
http://www.djursholmssegelklubb.com/vsa.htm
Stora nygamla centerbordsbrädor kan ju vara ett bra sätt att få mycket tid på Värtan. Inte så långt att ta sig från Täby heller.
-
Kan ni specificera er längd och vikt samt hur många fenor ni tänker er?
Bär hjälm!
/JB
-
surfa_gump;570239 wrote:Tack för svar. Har kikat lite där innan. Det jag undrar mest över hur troligt det är att kunna lära sig själv och transportera utrustning utan bil :tongue:
Tänkte på det här med endagskurser. Lär man sig nåt vettigt eller är det något man borde kunna fixa själv genom att läsa om det? Är ganska lättlärd när det gäller såna här saker. Har ju inte gått några kurser för snowboard eller skateboard men kan ju åka iaf. Men detta kanske är lite annorlunda. Är inte direkt sjövan så man undrar ju lite om risker och så också..
vindsurfing.se är nog det bästa och närmaste alternativet i Sthlm. Och, ja, du lär dig en hel del på endagarskurser. Även om du är lättlärd kan det vara nyttigt att nöta momenten under överinseende av ett proffs. Är du inte direkt sjövan kan det nog ta sin tid att lära sig själv – det är först när du fått kläm på grunderna som du kommer att ha nytta av att du åkt skate- och snowboard. D v s när du behärskar starkare vind och planar.
Att transportera utrustning utan bil är nog en fråga om muskel-uthållighet och envishet. Det går säkert…:smirk:
Riskerna blir större ju mer vind du är ute i. Det är starka krafter det handlar om, men i början är det ingen större fara. Men för säkerhets skull ska du bära hjälm och flytväst.
-
surfa_gump;570239 wrote:Tack för svar. Har kikat lite där innan. Det jag undrar mest över hur troligt det är att kunna lära sig själv och transportera utrustning utan bil :tongue:
Windsurfing är tokigt svårt jämfört med andra brädsporter. När man kan det så glömmer man lätt bort det vilket gör att det säkert kommer protester här. Hursomhelst så är det så väldigt mycket rörelser, balans, position, tryck man måste få att klaffa för att man ska komma igång och plana (vilket är målet för de flesta). Den ostabila plattformen (som står på vatten som rör sig) och vinden som iallafall i början saboterar mest när man försöker få upp seglet är också struligt.
Så det bästa du kan göra är att gå in med en tokigt soft inställning och bli positivt överraskad om det skulle klaffa snabbt. -
Carl R;570273 wrote:Windsurfing är tokigt svårt jämfört med andra brädsporter. När man kan det så glömmer man lätt bort det vilket gör att det säkert kommer protester här. Hursomhelst så är det så väldigt mycket rörelser, balans, position, tryck man måste få att klaffa för att man ska komma igång och plana (vilket är målet för de flesta). Den ostabila plattformen (som står på vatten som rör sig) och vinden som iallafall i början saboterar mest när man försöker få upp seglet är också struligt.
Så det bästa du kan göra är att gå in med en tokigt soft inställning och bli positivt överraskad om det skulle klaffa snabbt.Nja, det svåra är att man har två svåra saker att lära sig på en gång: rigghanteringen och balanserandet. Har man möjlighet att lära sig en sak i taget så blir det mycket lättare. Det är därför simulatorer och superbreda toktjocka brädor gör sån nytta, de ger möjlighet att lära sig segelhantering utan att behöva befatta sig med balanserandet.
-
Som jag skrev i den här tråden precis:
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68432″]Vilka klubbar finns i Stockholmsområdet? – http://www.Surfzone.se[/ame%5Dså krävs det tillgång till bil så fort ni har passerat “fullständig nybörjare”-stadiet. Bara så att ni inte lurar er själva menar jag – ni kommer ju att vara ännu mera surfsugna efter en nybörjarkurs 🙂
-
Tack allihopa för så många och snabba svar!
Fanns visst inga tider för nybörjarkurs i början av veckan på vindsurfing.se tyvärr. Vill gärna kunna börja på tisdag iaf. I värsta fall får vi väl köra en kurs i slutet av veckan och sedan köra en hel intensiv vecka nästa vecka vi är lediga 🙂
Jesper: Jag är 175cm väger ca:75kg och den andra snubben är väl en 2m och väger runt 80 skulle jag tippa på. Antal fenor? Ingen aning. Hur många behöver man? haha
-
Annars kan ni surfa in på http://www.silverlinjen.se och ta bussen till Haga Park (nåja, byte i färjestaden) och tillbringa veckan där.
-
surfa_gump;570300 wrote:Tack allihopa för så många och snabba svar!
Fanns visst inga tider för nybörjarkurs i början av veckan på vindsurfing.se tyvärr. Vill gärna kunna börja på tisdag iaf. I värsta fall får vi väl köra en kurs i slutet av veckan och sedan köra en hel intensiv vecka nästa vecka vi är lediga 🙂
Jesper: Jag är 175cm väger ca:75kg och den andra snubben är väl en 2m och väger runt 80 skulle jag tippa på. Antal fenor? Ingen aning. Hur många behöver man? haha
Sorry, kunde inte låta bli att skoja lite, dock inte på din bekostnad hoppas jag du förstår, utan på bekostnad av några på denna konf extremt aktiva, fendiskuterande nära vänner…
Just do it!
JB
-
Rasmus_W;570318 wrote:Annars kan ni surfa in på http://www.silverlinjen.se och ta bussen till Haga Park (nåja, byte i färjestaden) och tillbringa veckan där.
Helt klart det bästa förslaget.. På haga kan ni ju hyra grejer vid stranden plus att det är långgrunt. Sen finns det inte så mycket annat att göra än att surfa vilket är positivt 🙂
Logga in för att svara.