Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Villken Vågbräda e att rekommendera?

• Villken Vågbräda e att rekommendera?

Publicerad av thomas-w på 9 juni, 2003 vid 17:16

Ska köpa vågis. jag väger 84 kg .
    Vill ha en som planar lätt och är lätt gippad..?
    Vem vill inte ha det……
    Tips tips tips tips

oscar svarade 21 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • ola_p

Medlem
    9 juni, 2003 vid 20:07

vilka segelstorlekar? e det jämn å fin vind där du segalar, onshore elle lite sideshore?
    Skulle nog tippa på vågis, typ rip, eller ev. ngn av de nya “freewave” brädorna, 80-90 liter!

• mag

Medlem
    9 juni, 2003 vid 21:12

Köp en AB+, en av de grymmaste brädorna som finns att köpa, custombyggda vågbrädor designade av A Bringdahl. Jag är helnöjd med min. De är dock inte helt enkla att segla så du bör ha seglat en del innan. En lätt custombräda är en unik känsla!

RRD Wavecult den nya linjen är super att segla med både för stora & små vågor, onshore & sideshore, nybörjare & proffs. Lugn i vattnet =fördel i choppig svensk sönderblåst hav. Ett kanonköp, rekommenderat i tester, t ex 51 storleken.

/Magnus, Göteborg

• calle_b

Medlem
    9 juni, 2003 vid 22:06

Den stora F2 Mystery kan jag tänka mej e väldigt trevlig!
    Kör på den lilla 75:an som jag älskar! I gipparna känns den den skön, men lite bumpig eftersom den har ett pop som e galet. Dock inga problem och inget som jag stör mej på.
    Finns billig som fan fortfarande, runt 7000 ny. Lillebror till F2 Style.

Klockren bammp änd jammp, avsedd för freestyle/wave.
    Nice feeling och går fort som tusan.

Kanske kan va nåt??? tongue.gif

• ola-h

Medlem
    10 juni, 2003 vid 08:40

Det är rätt svårt att säga, men eftersom du nämner lättgippad snarare än “ett bra stabilt skär i höghastighets bottensvängar masthögt” så antag jag att du vill ha någo någorlunda lättseglat. Även om många moderna vågisar ser rätt lika ut som finns det många olika karaktärer att välja bland. En del kan kännar lite tröga och så när man svänger dem på “fel sätt” men är därför grymt stabila i skäret i en bottensväng där man står mycket på framfoten. Det senare kanske inte är det bästa att satsa på innan man fått bra koll på vågridningen.

Några vågisar som är kända för att vara lättseglade är RRD Wave Cult, egentligen alla årsmodeller. Starboard Acid, som jag själv gillar, är också väldigt lättkörda och framför allt lugna i gången och planar tidigt. Jp 2002 kan kanske också vara ett bra alternativ, liksom Tabou Mad Cow.

Volymmässigt är nog lite dryg 80 liter bra. Det beror även det givetvis på din förmåga, vilka segel du skall köra och vilken eventuell annan bräda du har som komplement.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 juni, 2003 vid 08:53

Köp en Proof wave-freestyle, borde passa halmstad perfekt,
    om är riktigt duktig.
    Är du nyböjare på vågis så räcker en BIC Alto långt, mycket förlåtande och lättgippad(begagnad ca 500kr).
    Kan du redan segla vågor så kanske en begangnad RRD 255, eller kanske en Fanatic Rip).
    Förutsatt att du väger kring 80kg.
    //soulsurfer

• anonym-anvandare

Medlem
    10 juni, 2003 vid 08:53

Köp en Proof wave-freestyle, borde passa halmstad perfekt,
    om är riktigt duktig.
    Är du nyböjare på vågis så räcker en BIC Alto långt, mycket förlåtande och lättgippad(begagnad ca 500kr).
    Kan du redan segla vågor så kanske en begangnad RRD 255, eller kanske en Fanatic Rip).
    Förutsatt att du väger kring 80kg.
    //soulsurfer

• thomas-w

Medlem
    12 juni, 2003 vid 17:18

Tack så mycket det var precis sån info jag behövde…
    gött med lite trevligt folk som tar en fråga på allvar …
    finns många nötter…..

• feg

Medlem
    13 juni, 2003 vid 22:23

Tjenare experter
    Min tanke är att köpa vågprylar. Vad jag söker är en lättseglad vågis som klarar hårdvind.

Jag är nybörjare på vågsegling men vill köra. Jag har tänkt mig en bräda, en mast och två segel (ett 4.7-5.0 och ett 5.5-5.7) som ligger i spannet under mina nuvarande prylar. (Seglar vanligt vis en Fanatic Cross 120 med 6.0 eller 7.5 camberfria segel eller en Starboard 186 med 12.5)

Grejerna ska passa för användning i Sverige och företrädesvis på ostkusten i registret under det där jag kör crossen och 6.0:an, alltså inte ersätta dessa prylar.

Min kunskapsnivå kan beskrivas antingen med geggas skala där jag är en 3:a eller med en 5 gradig skala:
    – vattenstart = 4
    – slag (stagvändning) = 3 (aningen långsam runt masten)
    – gipp = 2 (badar 7 av 10 ggr på Crossen, sätter dem på Formulan)
    – Speeda = 4
    – andra trick = -1
    Jag skäms inte för att bada, jag vågar bada och jag är van att bada. smile.gif

Det verkar utifrån tidigare svar att man ska ha en bräda med volym som motsvarar vikten på seglaren vilket verkar utesluta renodlade vågbrädor för mig (jag är 180cm och 93 kg tung). Ska jag då satsa på wave/freestyle brädor? Kan sådana svänga som riktiga vågisar? (vill ha “The Real Thing”)

I korthet:
    – vilken storlek/typ av bräda?
    – vilken storlek och vilket spann mellan storleken seglen?

Skriv gärna motiven/resonemanget bakom era rekommendationer.

Tack på förhand
    /feg

Ps: feg är 3:a på geggas skala eftersom han är för feg och inte törs satsa frown.gif

• watertouch

Medlem
    14 juni, 2003 vid 00:06

Du och jag verkar ligga på samma nivå, både vikt- och kunskapsmässigt och jag har oxå funderingar på att ändra runt i kittet.

Idag kör jag 118 liters 285:a med 7.6 mestadels. Endast en gång i år har jag kört annat segel och det var i måndags då både 5.7 och 5.0 åkte fram. När det blåste 5.0 var brädan tokigt stor och var lite knepig att hålla kvar på vattnet.

Efter att ha funderat lite tänkte jag mej nåt sånt här:
    – Byta 5.7:an mot nåt stabilt freestylesegel i sizen 6.0-6.2
    – Fixa en mindre bräda, typ wave/freestyle på 90-95 liter

Stora brädan kör jag sen på 7.6 och 6.0, lilla brädan på 6.0, 5.0 och 4.2.

Har man sen en bättre hälft som kan susa runt på lillbrädan med småsegel medans man själv kör stort så utnyttjas prylarna ännu bättre smile.gif

Det är iallafall mina funderingar, undras om det hjälpte dej..

• ola-h

Medlem
    16 juni, 2003 vid 07:19

Jag skrev ett lååångt svar på detta igår. Hann du läsa det innan strömavbrottet stal det?

• feg

Medlem
    16 juni, 2003 vid 09:04

Japp, jag fick det till min hem-epost igår.
    Jag återkommer med eventuella frågor osv när jag hunnit läsa det.

/feg

• maca

Medlem
    16 juni, 2003 vid 12:10

Kopiera gärna mailet och lägg upp infon här…

• feg

Medlem
    16 juni, 2003 vid 15:08

Jag borde egentligen inte lägga upp det eftersom det avslöjas att jag är fet.

Här kommer det:

Svar till:

Först, du väger ju nästan 50% mer än vad jag gör (ca 67) och det gör det svårt för mig att exakt ha en känsla för hur en bräda av en viss volym kommer uppföra sig. Jag har en känsla av att en lättare seglare på¨nå’t sätt får ut större register av sina brädor. Själv har jag råkat sälja av nästan hela mitt kit och väntar på nya grejor. Endast en 238 med 63 liter finns kvar. Trots det funkade det helt OK i lätt 5.3 sent i torsdags kväll och den brädan funkar sedan ned till 3.7. Min Starboard Acid 70 funkade från 3.7 till 5.9. Poängen är att jag inte träffat någon riktigt tung vågseglare som får ut samma spektrum av en bräda.

Jag har ändå generellt en tendens att rekomendera rätt små prylar, men vissa betraktelser runt ikring mig samt andra, lite tyngre, seglares råd får mig ändå att rekomendera lite biffigare prylar till biffigare killar, i alla fall om den biffige killen inte väldigt van att segla småprylar.

Så feg, du nämner speiellt att du vill ha en hårdvindsbräda och jag tror nog du volymmässigt skall sikta ungeför runt din vikt. Med en våg/freestyle får du säkerligen klart mindre problem i byig vind, onshore etc. Det är antagligen också lite kortare invänjningsfas på en sådan. En wave/freestyle kan mycket väl svänga bra. Dock kan de kräva lite mer kraft och teknik för att ligga fint i en riktig bottensväng. Det är just det som är fördelen med de riktiga moderna Mauivågisarna. De är kanske egentligen inte gjorda för våra förhållanden, men paradoxalt nog så gör deras lättsvängdhet att de kan funka väldigt bra för nybörjaren i vågor så länga man inte väljer brädan för liten. För dig blir det därför lite på gränsen, några av de allra största rena vågisarna, Fanatig Goya 92, JP 92, Starboard Acid 94 etc kan nog funka. En viktig sak att komma ihåg är at det inte så mycket är den tänkta största seglestorleken som avgör hur mycket volymreserver du kan behöva. Det är mer byigheten. Seglar du där vinden är någorlunda jämn så kan du komma unden med en lite mindre bräda utan problem.

Slutligen, för just sådana som dig tror jag de nya bredare vågbrädorna blir en skänk från ovan. Med dessa planar man tidigare givet ett visst segel. Man håller farten bättre och seglingen blir helt enkelt enklare. Många av dessa brädor är dessutom definitivt radikala nog. Nya Starboard EVO 92, eller den största modellen av Fanatics nya Goya freewave tycker jag låter som det perfekta valet. Inget man hittar på begagnatmarknaden än på ett tag dock.

När det gäller spannet mellan seglen är det en smaksak. Ju mer noga med att kunna behålla samma känsla i seglen oavsett vindstyrka man är och ju högre man värderar att även i lite byig vind ha en chans att ha en storlek som är “helt rätt hela tiden”, desto tätare få man gå. Personligen tycker jag egentligen 0.5 är bra.Dock, med lite flexibilitet kan man nog sträcka sig till ca 0.7-0.8. Kör man 1.0 emellan kan det gå, men är det inte helt stabil vind hamnar man ofta i problem. För dig kanske 5.3 och 4.5 skulle räcka. Du lär ju hålla en (bra) 4.5:a rätt länge. Ett alternativ som kan vara intressant (lite beroende på vad din 6.0:a är för segel och om det skulle funka på en vågis till nöds) är 4.8 och 5.5 ca. I båda fallen kan det bli svårt att få in seglen på en mast. Det finns några vågsegel där både 4.5 och 5.3 går på 4m mast, men inte så många med bra drag för tungviktare. Hot Psyclone, som jag själv kör en del, går att trimma för mycket drag, men blir då lite tunghållna. Jag är lite osäker på hur de skulle funka för en 93-kiloskille. Kanske väldigt bra om du köpte en lite styvare mast (typ Gulftechs skinny). Att få in 4.8 och 5.5 på samma mast blir lite svårt, kanske kan det funka med en 430 om du väljer ett relativ högt segel. Jag avråder bestämt mot att ha mer än 4-10cm mast sticka ut. Det gör seglet så mycket sämre.

Om du skall gå ända upp till 5.0-5.7 så får det vara för att du egentligen hellre vill köra vågisen än din Cross med 6.0. Stabila freeridesegel och brädor klarar i allmänhet mer vind än ett vågkit, så det blir en hel del överlapp mellan 5.7 och 6.0. Då tycker jag som sagt att det är bttre att ha en 6.0 i någon “crossover”-variant och sedan 4.5 och 5.3. Då har du ett minsta segel som gör att du kan ha perfekt kontroll även årets allra bästa dagar. Jag tror flera av de brädorna jag rekomebderade kan ha ett segelspann som väl motsvarar 4.5-6.0 (men du få ha minst två fenor att trimma brädan med).

Mvh,

[/ QUOTE ]

• feg

Medlem
    16 juni, 2003 vid 15:43

Tack för ditt utförliga svar Ola

Jag tror att jag ska följa ditt råd och köpa en bräda som volymmässigt motsvarar min vikt. Kanske en wave/freestyle, det där med kortare invänjning lät positivt. Siktet var dock inställt på en “riktig vågis” alltså kanske en “modern Mauivågis”, kort och fet bräda låter ballt. smile.gif

Fanatic Goya 92, JP 92, Starboard Acid 94 ska jag kolla vidare på. Jag hittar ingen Starboard EVO 92 på Starboards hemsida, har du “inside information” eller? Fanatics nya Goya freewave har jag sett på der as hemsida. Tester av de tre första borde jag kunna finna men EVO:n och Goya Freewaven finns det väl inga tester på ännu?

Det du säger om spannet på seglen låter så som jag funderat. Jag kommer nog att köpa 2-3 segel (1= 4.5-4.7; 2= 5.3-5.5; 3= runt 6.0) och en mast. Jag har kollat lite på Hot Psyclone men funderat lite om det där med bottendraget. Förstora master har jag testat, seglet blev som en stålplåt! Det gör jag inte om så det blir segel och förlängare så att det tar de två “småseglen”. Jag kan ju använda min Fiberspar reflex 4200 QT 430 till mitt HOT Stealth 6.0 men kanske inte till ett vågsegel?
    Min 6.0:a är freeride/freerace betonad ungefär som NP Diablo och funkar kanske inte på en vågis (man kan kanske testa i alla fall?).

Jag kanske borde banta ner mig till en mer human vikt smile.gif

Tack för tipsen
    /feg

ps: Om det finns något mer “FETTO” här på konfen som har lite erfarenheter av detta är jag tacksam för synpunkter. (okej, bara för att man är tung kanske man inte är fet, men jag e det)

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 06:18

Jag tror att de stora Mauivågisarna är några av de bädor som utvecklats mest den senaste tiden. Kundkretsen av “välväxta” (amerikaner) som vill köra radikala prylar är helt enkelt väldigt stor. Det är just de stora mauivågisarna som verkligen blivit kortare och fetare och en grundidé är att kunna ha en rockerkurva som mer liknar de stora brädorna. Så en stor mauivågis kommer säkert inte bli fel.

När det gäller EVO och Goya freewave så är båda mycket riktigt nya. Rent tekniskt är det 2004:or. AHD Attitude Wave och Exocet Universal wave skulle jag sägä är det två brädorna som nu finns på marknaden i den klassen. Dessa fyra modeller är antalgigen väldigt olika sinsemellan, men det finns ändå likheter. AHD:n vet jag testats bland annat i enelska Windsurf och det kanske kan ge vissa fingervisningar om vad det handlar om. Jag vet också att en testarna på en av de amerikanske magasinen (som är över medelvikt) är totalt såld på den här brädklassen.

De första EVO-brädorna kommer precis ur produktionen nu i dagarna. Jag har en EVO 74 som vilkan dag som helst hoppar på flyget hit. Hoppas få den innan jag sticker till Portugal om två veckor. Då får jag också en Trance 84 (freestylewave) och kan ge lite mer direkta jämförelser (även om EVO 80 skulle vara mer lik Trance 84 storleksmässigt). De tre EVOsarna är 233*55/74l, 233*57,5/80l och 236*62/92l. Det finns vis anknytning till Starboards gamla Fish-brädor, men det här är helt nya shaper och de är menade som RIKTIGA VÅGBRÄDOR i första hand, dock med en viss inriktning mot ej perfekta förhållanden.

Som sagt tror jag en bräda i EVO-klassen egentligen skulle vara det bästa för dig, men jag kan säga mer när jag kört den.

När det gäller Psyclone så har de i lättvindstrim (vågsegel)marknadens bästa bottendrag, skulle jag tro (jfr SURFs test, t.ex.). De går också att trimma så de klarar mycket vind. I (det plana) hårdvindstrimmet har de också hyfsat drag i mellan och övre registret men inte samma drag från stillastående. I lättvindstrimmet är priset för det oöverträffade bottendraget att seglet liksom viker sig lite när det friskar i. Det går att hålla, men blir lite topptungt. Givetvis finns en hel skala trim mellan dessa extremer och eftersom man huvudsakligen trimmar med uthalet kan man justera för vindändringar på en halt minut i vattnet. Som sagt, har du råd med två Psyclone (4.5 och 6.0) och en (lite styvare) Gulftech 4m skinny så kan det vara en riktigt bra kombination. Jag har inte provat Gulftech med Jeff (Hots designer) säger att de funkar kanon, speciellt för lite tyngre seglare. Jag har själv kört Psyclone sedan 2001. Nu har jag bytt de små seglen (3.5-5.0) till SO, men jag gillar fortfarande känslan i Psyclone skarpt. Jag tror den typen av segel, med draget lite längre bak, egentligen är väldigt bra för svenska förhållanden. Ett segel i stil med SO är dock “skönare” i betydelsen att det alltid ligger lätt och ledigt i händerna, oavsett vindstyrka eller trim. Det blir en slags kompromiss och de flesta väljer, kanske felaktigt, det “skönare” seglet. Jag har för övrigt fortfarande Psyclone i 5.3 och 5.9.

Stealth tror jag inte är så bra på en vågis. I förlängningen kanske du kan fundera på att byta det mot något mer “crossoveraktigt”. När det gäller Hot kommer ett nytt segel designat för Robby Seeger som heter nå’t i stil med Powermove. Borde gå att beställa relativt snart.

Slutligen, din 430 mast skulle funka rätt bra på ett lite större vågsegel tror jag. I alla fall så länge du håler dig undan de värsta bryten.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Villken Vågbräda e att rekommendera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.