Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Villken Vågbräda e att rekommendera?

• feg

Medlem
    17 juni, 2003 vid 16:13

Tackar återigen för ett utförligt svar.

Jag kollade upp de brädor du snackar om. EVO:n måste vara riktigt extrem eftersom de tre andra brädorna ser ut som pannkakor (kanske plättar eftersom de är så små) på bilderna. Enligt de data jag funnit ser det ut som att det bara är EVO:n och Goyan som bör passa mig, kanske även den stora från Exocet och AHD.
    AND:n ligger ju mycket nära den största brädan från AB+ vilken jag kollade “hands on” i vintras. AB+:en var grym och fet men jag antar att den är extremt radikal, eller?

Starboard EVO:
    – 233*55 cm, 74 liter (vikt, segelspann och utseende/form)
    – 233*57,5 cm, 80 liter (vikt, segelspann och utseende/form)
    – 236*62 cm, 92 liter (vikt, segelspann och utseende/form)

Fanatic Goya freewave:
    – 245*58cm, 85 liter och 6.25 kg, segel 4.2-6.2 kvm
    – 249*60cm, 95 liter och 6.45 kg, segel 4.5-6.7 kvm

AHD Attitude Wave
    – 235*55,4cm, 74 liter och 6.10 kg, segel 2.7 – 5.3 kvm
    – 242*58 cm, 84 liter och 6.40 kg, segel 4.0 – 6.5 kvm

Exocet Universal wave
    – 240*55 cm, 68 liter och 6 kg, segel 2,9-5,2 kvm
    – 245*57 cm, 78 liter och 6,3 kg, segel 3,3-5,6 kvm
    – 250*59 cm, 88 liter och 6,6 kg, segel 4,0-6,4 kvm

När det gäller Psyclone fattar jag inte riktigt vad det innebär att ha “draget lite längre bak”. Jag satt och kollade på Gaastras hemsida förut, där beskrev de skillnaden mellan vågseglen var mängden drag i bakhanden. De segel med mer drag i bakhanden rekommenderade de till “välväxta” seglare. Själv aktar jag mig för att trimma seglet så att jag får tryck i bakhanden, jag tycker att det leder till spinout. Har jag missupfattat nåt eller?

Jag och min “välväxta” isterbuk suktar efter information om dessa EVO:sar, även Hot:s segel “Powermove” verkar intressant. Var hittar du informationen? Har du något magiskt knep eller?

/feg

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2003 vid 16:42

Med Naish kan tom. en smålänning rippa järnet! Kommer du ut till Ringenäs med något annat så vet du hur argessiva grabbarna i Halmsta´ kan bli.

Kör på Naish så ordnar sig allt!

// Pedda

• styret

Medlem
    17 juni, 2003 vid 17:37

http://www.hotsailsmaui.se/hot/sv_hot_reppar.html

tror det här kan vara källan till allt gott sagt om hotsails.

Ola Helenius om jag inte tar fel.

Inget illa om att marknadsföra ett märke man “jobbar” för men då bör man berätta att man också är representant, och kanske även får procent på det man lyckas få folk att köpa. det vet inte jag.

jag tycker iofs att hot verkar sköna som fan men ville bara berätta hur det står still.

OBS rätta mej om jag har fel angående Ola.

• adde

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:11

Ola har väl aldrig mörkat att han är en sk “hot-representant”? Här tex.

Är det bara jag som kan hela konfen, vad alla användare har för prylar osv?

/adde

• styret

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:30

jag tyckte bara att det framgick lite dåligt i den här tråden.

hehe. ja det är det nog.

Idag är jag otroligt negativ efter att jag tröttnade på en tyken snubbe nere på haga. så ursäkta mina något mörka inlägg för dagen wink.gif

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:26

Lite förenklat kan man säga att draget längre bak ger mer kraft och tidigare planing men sämre kontroll vid överriggat. Kör man fortåkning kan det kanske ge mer spinout också men det har jag aldrig noterat på vågprylar, faktiskt.

Jag kollade upp med lite folk på Gulftech och HotSailsMaui och det verkar som mitt förslag att köra Gulftechs 4m needle på Psyclone 4.5 och 5.3 verkligen skulle vara bra för en tungviktare. Jeff på Hot säger att 4.5 Psyclone är “inga problem” med din vikt. På 5.3:an rekomenderar han en styvare mast, t.ex. just Gulftech needle 400 (eller rent av en 430-mast i nödfall) för extra kraft och stabilitet. Det här är ett väldigt “livligt” segel och jag tror inte du behöver vara orolig för stålplåtskänsla.

Powermove har jag inte mycket info om än, glömde fråga Jeff om det.

Jag har väl inga hemliga knep för informationssökning. Det är en kombination är vanlig runtsurfning och uppsnappning och vissa kontakter med folk hos respektive tillverkare.

AB+ största 244*60 är givetvis ett mycket intressant alternativ om du vågar dig på aningen mindre volym. Det är i praktiken en riktig custombräda, dvs lättare och starkare och med den speciella känslan det medför på vattnet. Alla borde upleva en custom någon gång.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:36

Som adde påpekar brukar jag rätt ofta meddela vad jag kör på själv. Jag har ingen procent på försäljning, får bara schyssta priser (som dessutom är oberoende av hur segen säljer) vilket gör att jag helt enkelt köper mer prylar för samma pengar och därmed kan testa mer. Det är mer av prylintresse än snikenhet jag är representant/team etc. För övrigt har jag ganska bra kontakt med många andra importörer också och brukar rekomendera mycket som inte kommer från hotsailsmaui.se alternativt Starboard (som jag köper till så kallade teampriser från Starboard i Thailand nu, vilket i och för sig inte blir superbilligt när frakt mm kommit på).

Givetvis kan jag de prylar jag kör på bättre än annat och därför är det lättare att rekomendera dessa. Det gör å andra sidn också att jag bättre vet var det INTE funkar till.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:48

Härlig tråd! Två coola dudes i var sin ända av vindsurfingerfarenheten (feg just kommit igång och Ola evigt ung veteran) som diskuterar prylar på ett minst sagt informerat vis. Kul även att man känner båda! Har inte så mycket att tillägga förutom att för speciellt coola personer som tidigare köpt Hot kan man nu beställa det nya “cross-seglet” Powerplay, signerat av en minst sagt bitig grabb som Robby Seger – the Hawaiian German Hulk! Det självklara Hotseglet för feg. För er som inte är vip-kunder så kommer det ut till 2004. Detta är väl smygreklam så det ryker, dvs inte så mycket i smyg. Ett försök till mildring av detta konfenövertramp är väl att påstå att andra segelmakare säkert har något liknande “cross-segel” på G?

YO!

Jesper B

• mag

Medlem
    17 juni, 2003 vid 20:37

Ni som vill köpa har inte sagt hur mycket ni är villiga att betala. Om ni vill ge 12-12.500 finns det ju inga begränsingar. T o m en grym AB+ kan man få till det priset, dvs samma som Naish och Fanatic Goya. Hawaiianska Quatro finns också till detta pris.

Men om ni bara vill ge 6000 dvs halva priset så kan jag rekommendera ett par olika brädor. Då kan du köpa 2 brädor!

RRD Wave Cult 255 med ca 89 liter (riktigt värde) är en otroligt lättseglad allroundbräda som jag har seglat i allt från plattvatten till masthöga sideshorevågor på Barbados. Även 250 är bra. Kan varmt rekommenderas och säljs ofta för ca 5000kr på denna konf.

WaveOne M på 88 liter (riktigt värde)En modern och kort 249cm vågbräda som troligen är en något bättre vågbräda än 255an. Var en föregångare bland de kortare brädorna när den kom. Planar ev lite senare och kostar ca 6000 begagnad och 9000 nya i Varberg. Jag har mest kört på S med 80 liter men den går super i både små och stora sideshorevågor.

En karakteristisk egenskap med RRDs brädor är att de är väldigt lugna att segla i chopp och lite stökiga vågor. Jämfört med t ex Naish första Promodeller, Razors första årgångar, JP och Goya som kräver betydligt mer av seglaren. Man kan inte slappna av det minsta i bottensvängen. Radikalt om man kan hantera det men inte helt lätt om du inte är van vågseglare. Starboard är också kända för lugn gång.

Provade dock Razor av 2003 årsmodell (ca 80 och 90 liter tror jag) och de var sköna i vågorna, planar väl inte tidigast men det gör väldigt få riktiga vågbrädor.

Kör du mest i Sverige skall du nog inte välja någon av de utpräglade vågbrädorna i första hand. Bättre då att få plana mer, hoppa lätt och köra enklare vågridning. Det klarar alla nya freestylewave brädor. Men om du kör där det finns större och snabbare vågor blir valet svårare. Då är kanske en freestylewave + en riktigt radikal vågbräda att rekommendera, typ AB+ , Quatro, RRDs nya, JP eller Goya.

Är du osäker så köp en 5000 kronors bräda och till hösten när du tröttnat, köp en till och sälj den gamla för 4000! Då kan du bättre bedöma vad du vill ha. Det är ganska stor skillnad på olika brädor, även om ganska många är riktigt bra för normalseglaren numera.

Lycka till med köpen!
    Magnus

• oscar

Medlem
    18 juni, 2003 vid 10:37

Hots nya Powerplay RS kommer i 4.0 till 7.5 i 0.5 steg.

Jeff säger så här: “The 2004 PowerPlay R.S. is a big guy’s power freemove sail. Great for power and control. The outline makes it suitable for freestyle, wave sailing, and cruising. The sail is loaded with super stiff battens and is built tough but pretty light.
    It will be out later in the summer…”

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Villken Vågbräda e att rekommendera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.