Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilse i bräddjungeln…

• Vilse i bräddjungeln…

Publicerad av sudden på 24 januari, 2000 vid 21:16

Har även jag fastnat i denna superba sport och tänkte inför den stundande säsongen skaffa lite ordentliga grejor. Jag har kört två sommrar på en pråm, modell calyso, och tänkte uppgradera mig rejält för sommaren. Har försökt följa bräddiskussionerna här, men bara med följden att jag blivit mer vilse…

Vad ska man satsa på? Bör man gå på en “ordinär” freeride bräda typ Mistral Flow, F2 Ride, Fanatic Bee eller likande? Eller ska man hoppa på flapper-trenden med en Bic Techno eller Mistral Vision? Vad går snabbast och vilken gippar lättast? Var ska jag lägga slantarna? Vilken bräda? Hur stor volym?
    Sen när det kommer till segel, är det då två styck som gäller, runt 5.5 och 7.0?

Råd och tips uppskattas! Kan beachstarta, dock ej vattenstarta och mina gippar sitter si och så där… väger 65 kg.

MVH
    /Robert

sudden svarade 24 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2000 vid 23:35

Får jag föreslå en begagnad freeride bräda med volym mellan 110 – 120 liter. Detta gör att du kan dra rigg och samtidigt är de roliga att segla. Du borde få en beg Bic veloce 288 under 3000:- ,då kanske du äver har pengar över till en ordentlig rigg. Dina segelstorlekar låter rimliga men finns slantar kvar skulle jag nog satsa på 5,5 6,5 7,5 ( om du väljer en bräda i denna volymskassen).Då får du många seglingstimmar.Jag tycker inte att du skall hoppa på flapper trenden om du endast tänker ha en bräda. Visst är det kul med en bräda som planar först men du vill nog ha kul även då vinden ökar.
    GOOD LUCK

• linsurfer

Medlem
    25 januari, 2000 vid 17:54

Ska du köpa nytt finns det mkt att välja på. Det har ju kommit många mindre syskon till t.ex techno (273) och vision (130) med lite mindre volym och för segel mellan 5.5 och 8.0. Dessa är ju inga extrema lättvindsbrädor och är nog ett bättre val om du bara vill ha en bräda. Dessa går utmärkt att dra rigg på och är nog lätta att lära sig gippa på. Ta även en titt på AHD freediamond och starboard carve. 5.5 och 7.5 kan du segla mkt med.
    Varken Techno eller Vision är några flappers utan utvecklingar av detta koncept kallat widestyle. Detta innebär bredare men framför allt kortare brädor. Detta medför tidigare planing (bredden) och ökat vindregister pga ökad kontroll i hårdare vind (längden). Det är nog ingen större skillnad på fart och gippegenskaper när du väl fått in tekniken.

• sudden

Medlem
    26 januari, 2000 vid 17:57

Tack för tipsen!
    Kommer nog satsa på en Techno 273 såvida jag inte får tag i en rejält billig Veloce.
    Hade från början bara tänkt ha två segel till, men tre verkar mycket förståndigt,
    man vill ju ha så mycket tid på vattnet som möjligt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilse i bräddjungeln…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.