Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilse i våtdräktsdjungeln
-
jopi;531969 wrote:Hur funkar “fastmonterad” huva med nacken då? Brukar få byta huva p.g.a neoprenet stelnat till sig så jag blir helt slut i nacken efter att spana efter vågorna. Har själv funderat på en vinterdräkt med fast huva men vill inte att det ska bli stelare för nacken.
Det finns modeller både med nacklösningen eller med bröst-zip, detta är inte så vanligt på vindsurf modeller, men t,ex har o’neill windmutant 5/4 det, vilken jag själv har testat och kör med.
Du kan t.ex byta luvan om du vill ha mindre/större storlek, du kan byta krage efter att den töjts ut efter några år, du kan byta tjocklek på huvan 1,5 eller 3 mm m.m.Jag tycker personligen inte att huvan stramar så det påverkar min nacke, generellt blir man lite stel om man seglar mycket vågor och vill kolla mycket uppvind efter seten frekvent.
-
@trimmarn 531930 wrote:
Det lär bli jobbigt för nacken när man vindsurfar och tittar framåt över axeln.
Det lär det i så fall bli med huvaväst och det har ju “alla” när de vindsurfar. Jag trodde att det var nåt om att det inte ansågs bli tätt nog utan strypeffekten man får av två lager neopren runt halsen.
-
Ohana: Det jag har hört är att vindsurfare behöver lite mer frihet för överarmarna (läs: vi tror oss ha större biceps än vågsurfarna) och mer slitstyrka i grenen än vågsurfare. Upplever du att dina överarmar inte kan leka fritt i vågsurfdräkten?
-
Kort fråga:
Väst med huva: Innanför eller utanför dräkten? -
@smaskens 531985 wrote:
Kort fråga:
Väst med huva: Innanför eller utanför dräkten?Det där är ett ämne för religionskrig. Jag säger innanför dräkten. GUD VILL DET!
Mer seriöst: Min huvaväst har dubbelnylon i västen, därför har jag den innanför dräkten. Vore det enkelnylon så skulle jag kanske ha den utanför.
-
@dr Masse 531914 wrote:
Jag skulle inte välja en dräkt med inbyggd huva. Bättre att ha det separat eller i ett förstärkningsplagg under. Är det riktigt kallt kan man slå till med dubbla huvor (en som sitter fast i väst + en lös).
Om vi talar vindsurfing, alltså. När man badar mycket är det ändå alltid händerna som är problemet nr 1.
Det finns flera som gör bra våtdräkter, men passform är grymt viktigt.
Jag själv har en Neil Pryde dräkt. Kanske inte den hållbaraste, men otroligt varm och smidig är den. O’neill har fina dräkter då oxå.Instämmer i allt!
-En tjej jag känner har haft flera NP Drysuit som hon varit nöjd med men dom skiljer i storlek mellan åren! (Jo, dräkten inte kroppen!)
-Passformen är väldigt viktig kolla extra noga låna hem o prova i lugn o ro om du kan.
-Om du ska ha dräkten i många år ska man kanske vara lite skeptisk mot stor flex i materialet som inte funkar lika bra efter några år. Risk för dålig flex o skador.
-Huva i dräkten ger mig för mycket dykkänsla men det är ju också kul…
-
@Rasmus_W 531988 wrote:
Det där är ett ämne för religionskrig. Jag säger innanför dräkten. GUD VILL DET!
Mer seriöst: Min huvaväst har dubbelnylon i västen, därför har jag den innanför dräkten. Vore det enkelnylon så skulle jag kanske ha den utanför.
Ööh :confused2: antar att du menar dubbel neopren?
-
@smaskens 532115 wrote:
Ööh :confused2: antar att du menar dubbel neopren?
Det är nylon som sitter utanpå gummit så Rasmus har rätt. På engelska heter det single lined eller double lined dvs enkel- eller dubbelfodrat. men man kan lika gärna säga enkelneopren men det är ju inte neoprenet som är enkelt eller dubbelt utan nylonfodret.
-
Andar att den röda “dräkten” inte är tänkt att användas med sittsele?
-
Den är tänkt till de som inte vill ha just shorts utanpå dräkten. Selen är ju integrerad som du ser.
-
Köp Doc´s Proplugs om du har problem med öronen. Finns i två varianter, en tät och en med ett pytthål i. Jag kör altid med dessa under huva/hjälm efter ett par örongångsinflammationer. Helt suveräna. Men AniMar kanske har andra öronproblem?
/Magnus
-
Ytterligare en anledning, kanske den avgörande, till att vågsurfdräkterna funkar bra numera är att neoprenet är myyyyycket mer flexibelt nu. Även de med mer muskler kan numera kör dubbelneo surfdräkt. Givetvis har flexet en gräns men men.
/Magnus
-
Inte nog med det!
Brädorna planar mycket mycket tidigare än förra året.
Logga in för att svara.