Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinande bräda

• Vinande bräda

Publicerad av sunkan_ på 4 september, 2003 vid 22:18

Jag tror jag äntligen har förstått vad det är som tjuter när det börjar gå fort. Först trodde jag det var seglet eller bommen, men efter att jag har kört med både olika segel och bommar så är det uteslutet. Folk har också föreslagit mastförlängare, men jag kör NP’s som inte har några hål i sig så det är inte troligt. Så idag så slog det mig att jag har typ 15-20 hål som man kan sätta stropparna i, det är nog dem som spelar sån fin musik för mig, när jag tänkte på det så är det ganska många olika toner som låter vilket antagligen beror på att det är flera hål som låter och som är lite olika djupa.

Någon som har en bra idé på vad man kan testa att fylla dem med? Några hål vet jag att jag aldrig kommer använda (mittenstropp t.ex.) men det är ju trevligt om man kan ta bort fyllningen om man skulle vilja.

Jag har tänkt på genomskinligt silicon, men jag vet inte riktigt hur lätt det är att få ur det om man det skulle behövas.

Alla _bra_ idéer är välkomna, skicka dem dåliga till /dev/null cool.gif

/Sunkan

sunkan_ svarade 21 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • watertouch

Medlem
    4 september, 2003 vid 22:22

du behöver ju inte bottenfylla dom, sätt tejp eller nåt över bara.

• sunkan_

Medlem
    4 september, 2003 vid 22:33

Jag funderar på det, för att testa.. men tror du verkligen att det sitter permanent? Jag vill ju bli av med oljudet wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2003 vid 22:33

den spelar väl till haaaavs till havs med Jussi

• watertouch

Medlem
    4 september, 2003 vid 22:37

Tänkte mest som tillfällig lösning för att ta reda på om det verkligen var stropphålen som tjöt. Trist med gips i hålen om det visar sig att det fortfarande låter..

• sunkan_

Medlem
    4 september, 2003 vid 22:39

Jo, det är klart. Ska väl kolla att det är dem först. Men om någon har någon superidé gällande vad man ska fylla permanent med (men inte för permanent) så är jag fortfarande intresserad. (Det är stropp-hålen jag känner det på mig wink.gif )

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2003 vid 22:53

kan du inte skära ut små pluggar av nåt gummi? och sätta som en liten kork i varje hål?

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2003 vid 23:07

Fattar inte riktigt hur det kan uppstå ljud i stropphålen??
    Måste vara din fena som låter???

• sunkan_

Medlem
    4 september, 2003 vid 23:12

Glömde skriva att jag har 2 fenor och det verkar inte vara någon skillnad vilken jag än kör med.

• lasse_kna

Medlem
    5 september, 2003 vid 00:11

Kan du inte med tårna täppa till hålen, så kanske du kan spela en fin melodi. Blinka lilla stjärna brukar ju vara en bra början =)

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 05:13

Svar till:

[/ QUOTE ]
    Håller med, vad har du för fen-box? min trimbox brukar oxå kunna ge ifrån sig lite skön musik.
    //Roy

• surfen

Medlem
    5 september, 2003 vid 06:07

Svar till:

[/ QUOTE ]
    Är du säker på att du har en bräda och står på!? Så du inte har en lergök? NEJ jag håller med ovanstående det är nog fenan som tjuter när det börjar bli lite fart i sakerna. Själv har jag en MFC fena som tjuter när den kommer upp i 28knp och över, och det för att den släpper vattnet runt sig på ett bra sätt helt OK.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 06:11

Låter som fenen, pröva med att slipa bakdeln platt på fenan. Så den blir lite mer platt än avrundad.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:03

Jag tror ändå att det är din rigg som viner när det går undan pga trycket i segel och mast. Stropphålen verkar ju jäkligt osannolikt va.
    Peder

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:03

Sunkan…det är inget problem med stropparna. Det är inget farligt heller. Det är fenan laugh.gif

När det börjar gå fort så tjuter det om fenan. Prova att segla Hobie Cat i 10m/s så ska du höra på tjutande..det tjuter om fan om rodret då. Även på stora tävlingsbåtar som i volvo ocean race tjuter det om rodret dygnet runt. Samma sak på vindsurfingbrädor…när det går fort viner/tjuter det om fenan/rodret.

Vet inte varför men skulle tro att det är ljud som uppkommer när fenan skär genom luftbubblorna i vattnet riktigt snabbt…eller nått laugh.gif

• the_novice

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:17

Att det skulle vara hålen till fotstropparna som låter tycker jag verkar väldigt osannolikt, dessa blir ju vatten fyllda när man seglar?
    Jag håller med övriga, kommer ljudet från brädan så är det nog fenan som är skyldig. Annars är det väl bara att täppa för lite olika hål med silvertejp och testa.
    Själv har jag två vinande segel (av tre möjliga), ljudet verkar komma från mastfickan i masttoppen…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinande bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.