Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinande bräda

• sunkan_

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:30

Haha, ja.. jag känner mig nedröstad av dem flesta wink.gif Men den sista kommentaren här om att dem säkert är vattenfyllda får mig verkligen att fundera en extra gång. Nästa gång det blåser så ska jag lägga lite tid på att utesluta dem där jäkla hålen. Då är det bara fenan kvar som kan låta.

Men ni som har fenor som tjuter, upplever ni att det är en jämn ton eller är det mera som flera olika toner samtidigt?

• gegga

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:46

Pröva med Bilsons gula öronproppar!
    Jag menar inte i öronen utan i plugghålen!
    Dom är väldigt formbara ,borde kunna pillas in i
    plugghålen sedan sväller dom ut och täcker fint
    dessutom är cellerna slutna som håller ute vattnet.
    när du vill plocka bort dom är det bara att gänga
    in en liten skruv och dra ut!

• surfen

Medlem
    5 september, 2003 vid 09:32

Det beror på hur du seglar om du tar höjd eller kör på halv vind då får du olika anfallsvinklar fena/vatten vågor som då påverkar ljudet olika från fenan. Oftast så får man lite ljud från racefenor som tvistar lite under belastning när det går undan.Åk ut till en segelflygarklubb när det blåser och ställ dig och lysna på planen när dom står på marken så kommer du att höra samma ljud från dom. Fick det förklarat för mig för många år sen att vingarna har ett så fint luftsläpp så ljudet uppstår och att samma fenomen uppstår i vattnet kring fenan när allt är optimalt. Var glad det bevisar att du har 7sst drag i prylarna.. grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 09:50

Jag håller med om att det måste vara fenan/fenorna.
    Har själv hört samma sak med mina racefenor när det går fort, det försvinner dock om jag kör våg/freestyle fena.
    Kolla om du inte har några ojämnheter eller små skavanker i framkant, det kan ju orsaka lite fina vibrationer i högre fart.

/C

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 10:45

för mig är det helt självklart att det är riggen som låter! Antagligen kommer ljudet från området kring bommen. Har samma ljud, men kan inte påstå att jag störs av det. Kan inte vara insertsen i brädan! Enligt mig är dessa för små och har för lite volym för att kunna bilda en ton!

/Mats

• sunkan_

Medlem
    5 september, 2003 vid 12:01

Jag är bara så förvånad över att det låter med båda fenorna, jag hade ställt in mig på att det var fenan men när jag fick den andra att låta också så började jag fundera igen. Störande är det iaf. men jag vänjer mig väl.

• mickez

Medlem
    5 september, 2003 vid 13:16

Tycker det är skönt när det viner…:D bevis på att det går undan lite laugh.gif ger mer känsla av fart! laugh.gif

• sunkan_

Medlem
    5 september, 2003 vid 15:26

Jag är nog rädd för att jag snarare slår av på gasen än tvärtom när det börjar låta, men jag får väl vända på det så det blir positivt istället. Börja gasa mer och låta högst!

• fenan

Medlem
    6 september, 2003 vid 00:26

Du kan lätt köra med badrums silikon, sikaflex eller va de heter, de e bara skruva ner ett eller två var med en skruv sen och dra som följer hela pluppen med. jag vet iofs inte om det finns något ämne som gör så att silikonet smälter fast i hålen men det skulle förvåna mig mkt

• sirjohnirie

Medlem
    6 september, 2003 vid 15:47

Ooh ja! Det där ljudet är för mej en ren njutning för då då vet man att det går undan på riktigt! Bara jag tänker på det så ryser jag.. blush.gif
    /Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2003 vid 20:30

Använd silikon – det inga problem att ta bort; bara att peta med nåt verktyg (typ smal skruvmejsel) eller helt enkelt dra i skruv utan att peta bort. Silikonen pressas ut av skruven helt enkelt.
    (PS: Jag tror inte det är hålen som viner – det är nog fenan (fenorna). Jag har själv fenor som riktigt “tjuter” vid planingsfart. Bara kul … DS).
    /Lars

• sunkan_

Medlem
    8 september, 2003 vid 08:47

Det kan säkert stämma, men jag tror fortfarande inte det är fenan som låter… Jag skulle nog behöva prova en bräda med en fena som låter för att kunna veta.. Men det låter oftare när jag kör på halv-vind/kryss än när jag ligger på slör så därför tror jag det är något ovanför vattenytan som låter. På slören så har man ju inte lika mycket relativ vind som på halv-vind/kryss.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinande bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.