Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › VInd i morgon, norröver västksuten
-
Hej
Försöker med en vägbeskrivning till Jörlanda spot.
Från GBG.
Sväng av motorvägen vid Jörlanda. Kör mot “centrum” och vidare mot Hakefjordens pensionat. Nu kommer lite grusvägar. Se karta. Kör mot långekärr längs ut på udden./Peter
-
Knatte
Gäst27 juli, 2005 vid 07:55Sundhammar
Kanonspot? Men stället har definitivt anor sedan långt tillbaka. Mitt gamla hemmaspot som jag lärde mig surfa på. det var tider det
Vi hade klubb och surfbod i SSS (Sundhammar Surf Socity) Bild från mitten av 80-talet
-
Svar till:
VSV -> Sundhammar! Kör förbi Kärna väster ut och sväng av vid skylten. Passera trafikförbudsskylten och stanna vid den lilla båthamnen. Kanonspot med anor!
[/ QUOTE ]
Det där ser riktigt intressant ut! Jag gjorde en kartsök på Lantmäteriet och viken ser bra ut och det är öppen vind på VSV. Frågan är om det är platt vid sidorna så man kan freestyla? Platt är bra, långrunt och platt är ännu bättre! Vet någon?
/Staffan
-
Tänkte också prova norr om Gbg idag.
Jörlanda, Tjuvkil, eller Getskär, beroende på vindriktning när jag kommer fram.Har aldrig varit i Tjuvkil, om man ska åka dit, vart surfar man då? Är det ute vid Tjuvkils huvud? Eller längre in i viken, typ vid badplatsen i närheten av Lindhamn på kartan?
-
Hej
Du surfar vid Tjuvkils huvud! Riggar på parkeringen till höger om båthamnen.
//Peter
-
Svar till:
Hej
Försöker med en vägbeskrivning till Jörlanda spot.
Från GBG.
Sväng av motorvägen vid Jörlanda. Kör mot “centrum” och vidare mot Hakefjordens pensionat. Nu kommer lite grusvägar. Se karta. Kör mot långekärr längs ut på udden./Peter
[/ QUOTE ]
Om ni skall till Jörlanda så kolla efter bageriet, där skall ni svänga in på grusvägen. Sedan är det bara att följa den till dess man ser lilla vägen till hamnen på höger sida. Har ni kommit till badplatsen har ni kört för långt. Gå ut mellan bryggorna. Parkera upe i skogen för lokalbefolkningen är ilsken
Gör inte som jag…Själv kollar jag in Getskär (Stora Höga) först. Det är bättre freestyle! Men om vinden är tveksam i Getskär så kommer jag till Jörlanda för där är det öppnare och friare vind, men choppigt och mer svårtrickat.
/Staffan
-
Svar till:
Ok kollar getskär först jag med då!
[/ QUOTE ]
Gött! Jag är där om ca 1,5 timma.
Söder om hamnen är det platt och långgrunt men kan vara lite ostadig vind pga ett par öar.
Norr om hamnen är det friare vind, djupt men plattvatten vid kanterna./Staffan
-
Jag kommer förmodligen ner till getskär, har inte riktigt bestämt mig.. kan bli rätt ok freestyle bakom stenudden på ulvön här hemma…
-
jag har fått med mig linda också hon har låvat att grilla korv medans vi tröttar ut oss he he!
packar bilen nu så en ca: timme e vi där! -
Knatte
Gäst27 juli, 2005 vid 14:34Nu var det ett tag (några år) sedan jag surfade i Sundhammar.
Men det finns definitivt plattvatten om du surfar i sundet/viken mellan vedhall och fjällsholmen. Där finns det en relativt stor yta för freestyle
Vill du ha bra vågor ( Bättre jämnfört med Björlanda i alla fall) så har du Sundhammarsviken och hela ytan utanför viken och området utanför Sundhammar/Kovikshamn/Myggstaviken och hela området utanför och farleden ut mot Högö Tornsholmarna och farleden som leder mot Långö och instö ränna.
Vill du bränna lite längre sträckor så kan du surfa ut mot Brunnskär också.Det är lite bökigt att få i prylarna bara, då du får gå ner på hala berg vid gamla trampolinfästet eller vid den gjutna “betong riggytan”
Logga in för att svara.