Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vind Kapellskär
-
Vind Kapellskär
Publicerad av sunkan_ på 7 juli, 2003 vid 11:38Om man kikar på SMHI’s observationer så är det allt för ofta blåsigt på Söderarm’s mätaren fast det knappt rör sig i träden här hemma. Är den mätaren nära Kapellskär, eller det jag vill veta är om jag kan lita på den mätaren och åka 10 mil för att få lite vind?
jaz svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Söderarms fyr ligger en bit öster ut från Kapellskär, och det blåser oftast alltid mer där ute än kapellskär, fyren ligger längst ut i skärgården med fri vind från alla vindriktningar och därför mer vind, blåser det 10s/m på fyren så är det bara att åka, då är det garanterat surfbart , ost till sydväst, sen påverkar öar o sund, sjöbris, Finlads färjor och annat mojs så det kan både vara mer än 10m/s och det kan vara mindre. helt klart är det att sjö rapporten slår in bättre ju längre ut mot havet du kommer, och kapellskär är så långt ut öster ut du kan komma med bil. Viktigt innan man åker är att kolla lågtrycken och var det har sitt centrum, det skiljer mycket på sträckan örskör- söderarm och söderarm landsort. idag kom sjöbrisen igång ordentligt på nordlig riktning, fortfarande svinkallt i vattnet. Nordligt som inte är optimalt där ute, men det funkar om man går ut på udden, och kör prylar med lite mer flytkraft.
Sen beror det på vad man vill ha för vatten att segla på, direkt utanför klubbstugan och i farleden så är det studsigt med crabb sjö och vågor från alla håll ockh kanter, men det går att söka upp platt vatten eller fina vågor om man är berädd att segla ut en bit. Blåser gör det alltid i KapellskärLycka till och hoppas det inte blir allt för många bomkörningar
-
Tjenare du Boman!
Vad menar du egentligen med “kom sjöbrisen igång ordentligt”? Hur mycket är det? Är det 5-6m/s som är bra för formula eller menar du uppåt tio meter per sekund?
Vänliga hälsningar,
Niklas -
Nä ingen formula alà 5-6m/s.
Grund vinden i morse låg på nordligt ca 5-6m/s och när brisen kom runt 12-13 tiden ökade det säkert till stadiga 9-10m/s och vred mot ost, fina termikmoln låg innåt land och sög varmluft….
jag vet ej hur det var upp mot väddö men det borde brisat där också
hur var det i Sthlm blir det seabrajs på norlig vind ?Torsdag ser ut att bli lite mer grundvind upp mot 10-11m/s Nordligt….
-
Är det bättre brisverkan vid Kappelskär än vid Väddö?
Kanske det blir riktigt bra torsdag med sol och grundvind 7-10 m/s? Är brisen pålitlig vid värme och sol? Om det fortfarande är kallt i vattnet där uppe kanske det funkar?Kan annars Fitunas pålitliga bris funka vid nordligt då det är varmt och soligt?
Hörde ryktas om att brisen vänder nordlig grundvind till sydligt stark brisvind, men det gäller kanske bara vid svagare nordlig grundvind?Något tips på annat ställe som annars kan funka imorgon vid Nord till Nordväst utan att behöva segla till Åland?
-
Tjaba
Vid NV åker man till Öregrund där är det klockrent vid NV även N fungerar men då blir det lite byigare vind. Så i morgon stickar man till Öregrund. Precis nedanför KYRKAN finns det en liten plats att rigga på -
Ja jag tror att det är bättre bris runt Kapellskär än väddö men är inte säker, Verkar som att vinden i morgon ligger långt ut…
Två andra ställen som funkar på nord runt Kapellskär är Rävsnesbrygga och Gräddö. Rävsnes, nere till vänster om betong bryggan, problemet där är att dom har satt in ett parkeringsvakt bolag så det gäller att parkera rätt, annars ett bra ställe med fin sjö om det brallar i.
Gräddö är där brisen är som bäst kan jag tänka, fina vatten uppe på Lidö fjärden! men strul med parkering och att kliva i och ur, mycket båtar mm.Är brisen pålitlig vid värme och sol?
Det är mycket som påverkar brisen, kalla nätter, kallt vatten stark soluppvärmning på land, och lufttryck, idag var brisen igång igen, medans igår lika med noll,,,, ändå kan man tycka att det är lika vädersituation, Tv1text sid408 skrev “lokal sjöris” måndag och idag och dom har haft rätt, man varför inte igår? lufttrycket kanske….vad vet jag..?brisen vänder nordlig grundvind till sydligt stark brisvind
Alla som seglade Sthlm Björkvik Formula Sm vet att brisen kan ta ut den vanliga grundvinden, Vinden då vred 180 grader på några minuter, pang så var det 10m/s sydligt, men det var tidig vår. ett bra knep är att titta på molnen, börjar det bli små tussar innåt land så är termiken igång. och brisen sätter fart i bästa fall. Det är mycket små lokala saker som kan påverkar sjöbrisen stort.Hoppas på vind i morgon!
-
Tack för infon om dessa för mig mer okända jaktmarker.
Väddö borde väl funka vid nord till nordväst, även om sandviken är lite skymd borde väl udden söder om vid den där ålefiskarn vara bra. Annars borde det finnas fler fina ställen längre norrut på Väddö vid denna vindriktning?Öregrund blir för långt bort och dessutom verkar vinden avta längre norrut enligt både Foreca och Theyr.
Är det någon som brukar segla på Singö vid Svartklubbens fyr? Har för mig att det brukar bli bra vågor där? Vart går man i?
Logga in för att svara.