Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vind på Wave Classic
-
Vind på Wave Classic
Posted by anonym-anvandare on 4 september, 2000 at 13:385 dygnsprognos, utfärdad 4 september 2000 kl
En högtrycksrygg drar bort österut från Östersjön på onsdag och följs av ett mindre lågtryck över södra Sverige på torsdag. Fredag-lördag rör sig ett omfattande lågtryck in över mellersta Skandinavien västerifrån. Onsdag: Syd till sydost 4-9 m/s. Något regn. Torsdag: Sydost till syd, 6-10 m/s. Måttlig sikt i regn. Fredag och lördag: Först syd, senare byig sydväst till väst, 13 till kuling 18 m/s. Måttlig sikt i regnskurar.anonym-anvandare replied 24 years, 3 months ago 4 Members · 10 Replies -
10 Replies
-
Japp, i år åker även jag ner:
Hallands Väderö – Nidingen
5 dygnsprognos, utfärdad 4 september 2000 kl
En högtrycksrygg drar bort österut från Östersjön på onsdag och följs av ett mindre lågtryck över södra Sverige på torsdag. Fredag-lördag rör sig ett omfattande lågtryck in över mellersta Skandinavien västerifrån. Onsdag: Syd till sydost 4-9 m/s. Något regn. Torsdag: Sydost till syd, 6-10 m/s. Måttlig sikt i regn. Fredag och lördag: Först syd, senare byig sydväst till väst, 13 till kuling 18 m/s. Måttlig sikt i regnskurar.Ser hyfsat lovande ut…
Surfa På!
-
Vad missar man om man inte kommer ner förrän fredag kväll?
-
lita alldrig på 5 dyngs prognåsen ni blir bara besvikna , den stämmer sällan.
-
Du talar sanning! Kollade just på Halo och nu undrar jag om det inte blir gamla hederliga Östkusten i helgen ändå…
Även om jag VET att femdygnsprognoser är mumbo-jumbo så slutar jag aldrig hoppas, obotlig optimist. Jag tillhör den där hopplösa skaran vindsmurfare som riggar femhalv “eftersom det ser ut att öka” och väl på vattnet önskar att jag hade en åttanolla i nävarna…. Jag lär mig aldrig, men va f-n…
Surfa På!
-
Jag förstår mig inte på Halo. Jag tycker att det är en rätt kass sida. De kanske inte har fel i prognoserna men det tar rejält mycket klickande innan man får fram det man vill ha.
Jag tycker faktiskt att DMI och framförallt SMHI med sin båtwebb går åt rätt håll. Mer text & mindre bilder, snabbare fram dit man vill med enkel länkning. Inte skall man behöva gå omvägar för att nå fram dit man vill.
Båtwebben finns dessutom på WAP.
Sen kanske de har fel, vad vet jag, men jag får i alla reda på vad de tror snabbt.
DMIs bilder är faktiskt ruskigt säkra i sina prognoser, i alla fall på västkusten.S..
-
Håller med helt om att Halo är onödigt plottrig och klickig. Dock sitter jag på fast lina (på jobbet…) varför det går rätt fort ändå. Animationerna är trevliga, då ser man hur lågtrycken rör sig å så. DMI är oxå bra och WetterOnline skulle vara finemang med lite tydligare “vindpilar”.
Det faktum att båtwebben finns på WAP har faktiskt gjort att jag för första gången skulle vilja ha en sån telefån.
Nåja, det brukar ändå alltid bli som blir, oavsett prognoser…
Surfa På!
-
Jag antar att halo är samma som theyr.is som är en grymt bra sida för att titta på vindprognoser närmaste dygnen timme för timme – betydligt säkrare än SMHI. DMI är bra vad gäller vind och vågor närmaste dygnet, femdygnsprognoserna är betydligt mer osäkra och går inte att lita på (vilket givetvis beror på att det inte går att göra en femdygnsprognos med någon större säkerhet när det kommer lågtryck som kan ta olika riktningar och påverkas av var andra lågtryck och högtryck håller hus).
Theyr.is rockar fett som kidsen säger! -
ser ut som smhi (miss) lyckats ännu en gång……….. jag stannar hemma.
-
Båtwebben är bra på WAP, prognoserna är samma som på nätet. Även Wetteronline, de har alla svenska flygplatser med observationer.
Och snart finns det ännu ett argument att skaffa WAP.
Inom kort (jag hoppas på en vecka) så kommer Varbergs Vindsurfingklubbs sida finnas på WAP med alla väder data som ni kan få idag, utom bilder.Håll utkik på http://www.turist.varberg.se/vvk
Där kommer länken att läggas ut så fort den fungerar kontinuerligt, testverksamhet pågår.S..
Log in to reply.