Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vind, värme och jobb, var finns det?
-
Jag har alltid vart sugen på at åka till japan. Och ska man jobba svart e det ju mindre problem med visum också. Känner du någon som testat eller är det hörsägen?
-
Samma här, har haft vänner och släktingar som vart där men ingen som jobbat, så jo hörsägen är det.
Tydligen är nigerianer otroligt populära att ha som inkastare på deras hak 😉 -
Men kom ingen nu juniorer, ställ undan ciderburken en stund.
Vad är prion med er resa, ska ni knega er runt jorden eller surfa??
Går säkert att få ett jobb o försörja sej på i både Japan o Australien, de går t o m o fixa ett kneg som ger betydligt mkt mer slantar än här hemma te x i arabien.
Men, de blir fan INGEN surf!!
De är ingen skillnad mot här hemma, me ett 8-17 kneg utan riktigt generös flextid blir de jävligt få möjligheter till surf. Och dom här “välbetalda” jobben ni snackar om i Australien o Japan lär knappast va lokaliserade på stranden i Gnaranaloo, Margaret River eller motsvarande spots i Japan. Enda stället ja hört om där man i stort sett bor, knegar och surfar på samma ställe, dvs inte behöver bil e Pozo, där kan man prylarna riggade o köra en session på lunchrasten. -
Du har säkert helt rätt men allternativet är att jobba här hemma. Förutom att man sällan är ledig så är det nästan aldrig någon vind och desssutom svinkallt. Så det borde ändå bli mer surf än här hemma tänker jag, och bättre.
Jag kom just på att en kompis är i australien och jobbar på diverse ekologiska gårdar. Där jobbar hon fyra timmar om dagen mot mat och husrum. tydligen väldigt enkelt att få också. Då skulle man bara behöva tillräckligt med pengar för att köpa och tanka en bil, och sedan kunna surfa halva dagen. Hon kommer hem om några veckor och då blir det förhör!
-
Okej, åk ner o jobba på div trädkramagårdar mot säng + krubb. Blir nog inga problem o tajcka bil o sladda förbi Gnaranaloo för en eftermidda session. På helgerna kan du köra upp till Japan o testa spotsen där.
Skulle kassan tryta kan du ju alltid blogga ihop nån mille, släppa en skiva, ta jobb som kändis eller nåt annat som ni 90-talister ska jobba me. Och skulle de, mot all förmodan, skita sej så e de dina föräldrars förbannade skylldighet o finansiera ditt slackande!!! -
surfslusken;639500 wrote:Okej, åk ner o jobba på div trädkramagårdar mot säng + krubb. Blir nog inga problem o tajcka bil o sladda förbi Gnaranaloo för en eftermidda session. På helgerna kan du köra upp till Japan o testa spotsen där.
Skulle kassan tryta kan du ju alltid blogga ihop nån mille, släppa en skiva, ta jobb som kändis eller nåt annat som ni 90-talister ska jobba me. Och skulle de, mot all förmodan, skita sej så e de dina föräldrars förbannade skylldighet o finansiera ditt slackande!!!hahah du e fin
-
Jag åker hellre till aussie och jobbar lite i perth och har man bil, då är det inte för långt till närmaste bra surfstrand och eftersom man ändå måste ha 3000 dollar på kontot för att få komma in i landet med visum så behöver man ju inte jobba röven av sig. Inget svårt där inte.
-
Nu tycker jag surfslusken går på lite hårt men ngr saker kan man tänka och fundera på. Det man gör är att leva. Leva skall man göra tills man dör och ha kul fram tills dess. Alltså behöver man göra vissa saker nu som inte är roliga nu men som man har användning för senare.
Tex utbildning.
Nedan gjorde jag, jag säger inte det var bästa vägen, men en ide om vad man kan göra.
Jag tyckte allt var tråkigt och kallt i Sverige och stack därför till Florida. Där utbildade jag mig till civ.ing. Jag surfade kanske 3 ggr/vecka under studierna. När jag kom tillbaka till Sverige startade jag som konsult. Mkt bra kompromiss då jag kunde ta uppdrag och mellan uppdragen var jag ledig/semester samt tjänstledig. Då kunde jag åka på surfresor flera veckor. Jag hamnade även på uppdrag i England för konsultbyråns räkning och kunde där surfa flera ggr per vecka. När lågkonjukturen kom så tog jag tjänstledigt och reste runt jorden med sparade pengar. När det åter blev högkonjuktur i Sverige kom jag tillbaka och tog nytt uppdrag.
Summa summarum:
Utbildning+projektanställning= bra lön= lätt att spara pengar= långa semestrar = mkt surf på många platser på jorden
Det är bara en väg. -
Jag har jobbat på Surfcenter på kanarieholmarna, kan berätta lite hur det funkar. Man jobbar 6 dar i veckan 10 tim per dag. Det går att surfa lite på jobbet men tro inte att nåt center skickar sin utrustning till Pozo, utan det blir plattvatten i Arinaga som gäller isåfall. Lönen är ok där men man tröttnar rätt snabbt på turister, surfsnack och till viss del på att surfa åxå vilket är det som är det mest ironiska (och tråkiga eftersom det ju är huvudsyftet med att vara där) Det är bara att konstatera, en del av det som är magin med surfing är ju att det är riktigt bra ibland här i sverige men det går några veckor/mån mellan gångerna, och man får köra några veckor under utlandsresor i riktigt bra förhållanden, men suget hinner aldrig mättas så länge man lever så. Men magin försvinner när man jobbar varje dag med det, och det kan vara lite svårt att tänka sig kanske.
När det gäller jobba i australien har jag klasskompisar som varit ned dit, dom har aldrig tjänat så dåligt i hela sitt liv. stiga upp 3 på natten för att vara 04 på nån plantage och slita häcken av sig bland stora spindlar 12 tim per dag och sen få urusel lön som tack…
Slutsatsen är väl att kan man få några mån jobb på surfcenter kan det vara rätt kul ändå, men inte alltför länge så man hinner tröttna på det. Bästa kanske vore att jobba först och sen ha semester sista månaderna på utlandsvistelsen. Sen är det nog inte världens enklaste att få jobb på surfcentren tyvärr då det finns gott om villig arbetskraft.
-
Ingen ide DrX. Dom har läst om en kille på nätet som åkte till ett soligt, varmt land o jobba på ett surfcenter på nåt bra vågställe. Dom kommer inte ihåg namnet på varken killen , stället eller landet. Men man jobbade 4tim/dag me flex,(dvs om man ville jobba, för de va frivilligt) tjäna jävligt bra slantar o fick surfa hur mkt man ville.
Sen har den ena av juniorerna en polare vars syrras killes kusin va i austarlien en gång o fick jobb o tjänade bra som fan, o han tyckte de va kul.
O föresten så e de SÅ mkt billigar me boende, käk, bil o allt annat utomlands än här i sverige så man behöver inte dra in nå pengar alls. ALLT e SÅ mkt roligare o enklare bara man kommer utanför sverige!Fan, ja orkar inte!!:(
-
Äh, du har haft en jobbig upplevelse utomlands med skitet kneg och kass surf, alla måste inte ha det.
-
m3lk3r;639652 wrote:Äh, du har haft en jobbig upplevelse utomlands med skitet kneg och kass surf, alla måste inte ha det.
Näe, ja har haft de helt jävla underbart på mina utlandsvistelser! Och de JUST för att ja sett till att INTE va beroende av en inkomst där, utan bara behöva tänka på att roa mej på bästa sätt. Skulle inte varit en 10del så kul om ja haft de som många andra på plats som va tvungna o slava för kaffe pengar. Du kan ge dej på att företagarna på såna ställen lärt sej rövknulla lycko sökande europeiska slackerwannabees under många decenier!
Så se till o tänj upp rökan o ta me den stora burken Klick så ska du se att de inte blir så jävligt för dej! -
Då är ju australien perfekt eftersom man ändå måste ha 3000$ på kontot. Jag hade faktiskt tänkt att jobba ihop _lite_ stålar innan, om jag nu skulle åka.
Jag har aldrig sagt att det är en dröm att åka ner och surfa och jobba röven av sig utomlands. Eller få stock i den. -
m3lk3r;639659 wrote:Jag har aldrig sagt att det är en dröm att åka ner och surfa och jobba röven av sig utomlands. Eller få stock i den.
Har själv aldrig testat de där me stocken, men tack för tipset. Nu kan ja lägga ner den drömen. Kul att vi kan byta erfareheter o lära av varandra!
-
Varför väljer du att feltolka hela tiden?
Jag har aldrig sagt att det är en dröm att få stock, men fan de e riktigt gött och bra cash.
Logga in för att svara.