Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vind vs kite
-
vind vs kite
Publicerad av anonym-anvandare på 19 augusti, 2002 vid 21:48varför vindsurfa när man kan kita?
vad är idealet för perfekt vindusrfing? stora vågor. men då kan man kita också och man har en mindre bräda = mer känsla.
plus att man kan dra iväg ett hopp på 10m rakt upp i luften bara så där.
walle svarade 20 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 75 Svar -
75 Svar
-
Hmmmm…
Ingen brädkänsla Kraften kommer i kroppen= helt kört!
Hoppa? Åka hiss menar du! När man hoppar ska man hoppa inte bli dragen upp i luften och dingla som ett löv ner!Men du verkar ju ha stenkoll, så jag tycker du ska kita på någon skabbig strand så vi vindsurfare slipper dig.
-
Stora vågor är helt OK men det är rätt go känsla med platt vatten och fullt tryck i seglet också…
En fråga, bara nyfiken: Hur fort går det med kite, tänker närmast på om det finns nåt speedrekord??
-
jag har hört något 100km/h men det kan vara dubbelt så mycket eller bara hälften, ingen aning faktiskt.
drar man ut i storm med stor drake kan man nog åka hur snabbt som helst, om man inte lyfter bara.vad är rekordet för vindsurfing då?
å vad är hoppa-högt-rekordet? -
Att bli ‘bra’ i windsurfing är svårare än i kite. Vilket iofs till viss del beror på att det är ny sport, dvs inget vet vad/vilka trick som är aktuella om 3-4 år. Men steget från att dra rigg till att loopa, spocka eller ens dra ett högt hopp är rätt långt på en vindsurfingbräda. Man ser ju rätt många ‘duktiga’ kitare som bara kört en eller två säsonger…
Som gammal skatare så drar man genast en parallell till inlines vs skate. Alla som en gång åkt bräda vet hur svårt det är att dra en vanlig air i en ramp (eller vi kan tänka oss hur svårt det är/var…) men samma trick med inlines ter sig ganska enkelt i jämförelse.
Coolast av allt är väl ändå BMX i vartramp, fyfan.Det är INTE meningen att dissa Kite, och jag har inte sagt att det är lätt!
/adde
-
anledningen till att jag frågade egentligen var att jag själv valde mellan att börja kita eller vinda och valde kite och nu känns det bara rätt, speciellt när man ser vindsurfarna puttra fram nere i habo och man själv kommer susande.
jag tycker det är en helt annan känsla att köra på en liten kiteboard än en stor fet surfbräda.
och angående inlines vs skate så håller jag helt klart med, men iochmed att det är en ny sport och inte så många hållt på mer än två år så de e väl inte så konstigt om man blir bra efter 1 år.
man kör väl för känslan först och främst?
men visst, en loop bå en vindsurfbräda är fanimig stenhårt.
men sen vet jag inte om det skulle ta så lång tid att lära sig det heller. det handlar först och främst om inställning.
en vilding skulle nog kunna loopa efter en (ordentlig) säsong. -
visst har det med inställning att göra men jag tror nog att det är till 100% omöjligt att loopa efter en säsong. Har någon lyckats så låt mig gärna veta!!
Har tävlat i snowboard och försöker nu lära mig WS och jag vill påstå att det är helt ojämförbart. Känner en kille som inte kunde svänga eller hoppa förutom framåtloop som han gjorde i varje hopp. I windsurfing är det så många fler faktorer som spelar in och moment man måste kunna för att kunna gå vidare…hmmm, detta hade inget med Kite och göra men va fan.. -
han kunde alltså bara åka rakt fram och sen slänga en framåtvolt på ett hopp. isåfall kunde han säkert lärt sig det på ws med för är man så galen/dum att man börjar volta innan man kan åka så kan det ju sluta hur illa som helst.
men kan hålla med om att snowboard är lätt.
windusrf är säkert svårare än kitesurf men i det gör ju att man kan pressa sporten hårdare.
rivalitet är glöttigt, vi gör väl vad vi gör för samma sak.å man kan hoppa högre och köra snabbare med kite, har jag fel?
sen gillar jag inte direkt ricken man kan göra med en windsurfbräda.
det ela bara loopar so ser coolt ut.
såna där plattavttentrick nä tack. kanman göra en 360 i luften på windsurf egentligen, har aldrig sett det.
vad gör man för svåra aerial trick egentligen. coolt med mistyflip.man kan ju skata med en kiteboard, men det är nog inte så lätt. ska fan prova sätta en pop-shuvit.
kom inte å säg att en varial 900 eller 1080mute eler heart-attack 10m upp i luften är en söndagsutflykt.
-
Hoppen i all ära men det är trots allt vågridning som all form av
surfing handlar om!!!Ser vi till våra svenska förhållanden, med allt för lite vind och vågor,
framhäver jag vindsurfingens enkelhet, känsla, fart, frihet och närhet
framför kite men visst är hoppen spektakulära! -
som skrivit
man kan ju surfa vågor med kite också…
och mindre bräda = mer känslaär det inte så? windsurfare strävar ju trots allt efter så små brädor som möjligt…
jag körde ett isflak till ws-bräda en gång och det var ju inte mycket jämfört med att sväva fram på vattnet och ändå ha en otroligt skön vattenkontakt där man känner alla rörelser pga att man har en sån liten, TUNN och skön liten kitebräda.
-
Jag tog upp windsurfingen för 3 år sedan, innan har det varit mycket snowboard. Man kan lungt säga att vindsurfing är en svår sport att lära. Dessutom förstår jag att kite kan tyckas överlägset eftersom man är upp och kör 2:a dagen, om man har viss brädvana dvs. Speciellt om ens erfarenheter med vindsurf begränsar sig till att ploga fram på en stor pråm medan man försöker haka i selen.
Nu vill jag inte göra några anspråk på att dra almänngiltiga slutsatser men min erfarenhet är att vindsurfing har en överlägsen känsla av kontakt med vind hav och vågor. Men det krävs att man kommer ner i brädstorlek i närheten av sin vikt, vilket tar tid. Ett hopp är ett hopp av egen kraft.
Kite surfing känns mer som drakflygning på vattnet. Du är inte speciellt beroende av vattnet eftersom allt bestäms av drakens hantering, du är ju halvägs uppe ur vattnet även när du ramlar. Sk “Hopp” på 10m är ju egentligen drag.
Inget ont om kite, jag skulle gärna fortsätta lära mig om jag hade råd med dubbla utrustningar. Men jag tror aldrig det kan ersätta känslan av vindsurfing i bra förhållanden.
-
Har ännu aldrig sett en kite:are surfa “down the line” och göra
ordentliga cutbacks och bottom turns…Har ännu inte sett en kite:are segla snabbare än en windsurfare
med fullt tryck.Har ännu inte sett en kite:are som kan segla exakt dit de vill.
Det jag HAR sett är kite:are som gör GRYMT spektakulära hopp och
det är väl trots allt det som är kite:ens främsta egenskap?Kite verkar grymt men hopp är inte allt och för mig erbjuder
windsurfing så mycket mer. men egentligen, vem bryr sig?
allt är ju bara olika sätt att nå samma kickar… Allt som
spelar någon roll är att få ut mesta möjliga av sin tid på
vattnet och sedan spelar det mindre roll om man får sina
kickar genom formula, wave, slalom, freestyle, kite eller
något helt annat. Att ha ROLIGT är svaret!!! -
vad är down the line, cutbvacks och bottomturms för nått då?
jag har då aldrig sett en vinsurfare komma i närheten av en kitares hastighet.
fast dåkanske de har haft fel segel. -
ta en halvtimme och kika runt på dessa sidor (eller länkar därifrån)
trix
http://www.steffo.nu/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Board=freewave&Number=73559&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=och kolla lite juste vågsegling på
http://medlem.spray.se/callenyberg/corpfilms.htm/adde
-
sorry. jag gillar inte tricken helt enkelt.
framförallt vill jag tricka i luften. snurra å invertera å annat gött.
-
Windsurf är snabbare än kite. Nu är jag inte helt uppdaterad hur det gar med Dunkerbecks världsrekordförsök men rekorden för windsurf ligger väl pa runt 43-44 knop och dom hastigheterna nar man inte med kite. Även hobbysurfare kan komma upp i dryga 30 knop bara man pressar lite. Fast rekorden för kite ligger väl nära 40 knop tror jag (?)
Logga in för att svara.