Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vind vs kite

• adde

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 14:33

Du kollar inte noga nog smile.gif. tre-sexti kan väl närmast liknas med en grubby eller ev. plattvattensbakåt. När det gäller vågsegling så bedrivs den MED vågen, dvs det handlar inte bara om draget i seglet utan även om vågens kraft (dvs som surfing) – det tvivlar jag på att man kan uppnå med en Kite. När det gäller down the line, bottomturns och cutbacks så kika t.ex. calle nybergs filmer som länkades här ovan. Eller varför inte ett klipp från Jaws?

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:02

hmm. ska prova vägsurfa om jag kommer till hawaii nån gång, eller vindsurfa.

vad innebär att segla/surfa Jaws förresten?

hur stora vågor kan man segla?

finns det nån som tubat med en windsurf?

varför vågsegla när det är så stora vågor så man kan surfa?
    snabbare bara?

• adde

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:11

Jaws är största vågen på Hawaii. Några ggr per år blir det sinnessjukt stort. Vänta tills nya bondfilmen… där lär det vara ett fett stunt (Laird Hamiliton droppar in från en helikopter…). Där är det Tow-in surf (liten surfbräda som en stor wakeboard eller en direktional kite faktiskt) och vindsurf som gäller.

vindsurfingen började faktiskt som ett sätt att segla ut till vågorna och inte behöva paddla…

Sök lite på Jaws, Hawaii, Laird osv…

/adde

• tomtenissen

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:16

Bättre kontroll med segel. Att surfa Jaws innebär att man helt enkelt surfar/wsurfar på dom upp till 20 meter höga vågor som rullar in på några stränder några ggr om året. Ganska patetiskt, speciellt med tanke på att man ju som jag kan SURFA TSUNAMIS MOAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHA

• borje

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:21

Klicka på Jaws och imponeras av bilderna på http://www.jonoknight.com

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:26

åh herrejävlar

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:30

kolla på kite-surfing-bilderna där är en snubbe som kitar Jaws.

• ola_p

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:36

Ett par kommentarer ang. disskusionen…

1. Man kan rida vågor med kite, även tuba, vilket är lite småfräckt…

2. Ang. loopa efter en säsong så är det nog inte helt omöjligt, david swift har väl surfat i tre år och han är väl rätt hygglig…

3. Är inte kit vs w-surf lite som skidor vs snowboard, jag föredrar att bränna utför med skidor.

4. W-surf är snabbare än kite på vatten, dock är förmodligen en kite och en kitebuggy snabbare än både w-surf och kite.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 15:40

vad är en kitebuggy?

debatten är inte menad som att kite skulle vara coolare eller så, jag vill bara veta eventuella fördelar med vindsurfing.mankanske ska hålla på med båda.

tuba med kite, var har du sett det? det kräver nog sin tajming. skärmen kan ju aldrig vara i tuben gärna får då lär den ju dö och sen blir det tradigt.

• getwet

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 16:45

Som mångårig w-surfare och nybörjare på kite, men sett väldigt mycket kite och då också väldigt duktiga sådana (sug åt dig Ingo), både utomlands och här i Sverige, ska jag försöka ge MIN bild av de olika sporterna.

Kiten är, åtminstone än så länge en mer spektakulär sport än w-surfing. Radikalare lyft och mer snurr i hoppen. Freestyle segling (menar w.s) och dess radikala trick förmodar jag har en betydligt högre “svårighetsfaktor” eftersom man inte har någon “hangtime” på sig att reparera eller fullborda tricket, den måste sitta där klockrent från början! Och det är svårt att förstå för ett otränat öga.
    Sen vill jag nog säga att den som påstår att en kite är snabbare än en w.s vet nog inte mycket om varken det ena eller andra. En kite är helt chanslös mot en w.s, under förutsättning att det är en kapten som vågar gasa vill säga! (raceboards och downwindsslalom kör milt sagt skiten ur en kite)Bör dock påpekas att i de lägre vindregistren är skillnaden inte så stor! Men när det väl tutar i så…..

En annan sak som är neg. för kite är att det krävs stränder av en viss typ, w.s kan i princip kliva i var som helst.
    Men, det som jag anser som mycket positivt med kite är att det även går att att segla i de lägre vindregistrerna (något för oss hårdvindsälskare att tänka på) och det är en sport som är under utveckling och väldigt mycket kommer att hända de kommande åren, både på material utveckling och ännu radikalare trick. Kanske man i framtiden kan gå på en riktig kryss som en upwind eller formula? I vilket fall som helst tänker inte jag stå bredvid och vänta på den där dagen när egenskaperna sporterna sinsemmellan närmar sig varandra, därför har jag redan börjat och rek. fler surfers att göra det, för det är kul…. dj….. kul!
    Att det sedan är betydligt lättare att lära sig kitea ser jag bara som postivt, eller som någon sa: Att bli en duktig kiteare tar 1-3 år, att bli en duktig windsurfare ett helt liv, och vem tusan vill segla ett helt liv för att bli duktig…..?

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 17:43

Undrar när alla vindsurfare köpt en kite, alla formula surfare borde i alla fall överväga tanken, det är ju inte så särskillt svårt att komma upp på en kitebräda om man har vindsurfat i nått år eller två. Och man har ju bra mycke roligare med en kite i 6-7 sekund än vad man har med en formula pråm. (vind)Freestyle på plattvatten är väl kanske inte så väldans upphetsande det heller om man jämför. Okej att lite vågridning på Hawaii kan vara gött, men fan ut o harva på Vombsjön kan man vara utan.

Okej om man gillar fart så är väl vindsurfing bra, men krafterna du har o göra med i kitesurfing är aningen mer respektingivande. Bra point det där med att man blir jävligt duktig på kite jävligt snabbt se bara på Micke som kör slingshot för “La Surf”, han är i klass med Martin (SM ettan 2001) och har bara kört i en och en halv säsong nu, det gäller bara o ha bra grejer och lite järnceller och en o annan bra kiterulle så fixar man det här rätt snabbt(inget personligt micke wink.gif!)

Förresten det var en snubbe i Sydafrika som hade bränt i 75 knyck (41,2 knop) med kite, han körde en 3kvm i 28m/s, rätt skadat.

• getwet

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 17:59

Hej Hugo!
    Vad vet du om att segla en en formula i 6-7 ms, vad vet du om att göra radikala manövrar på plattvatten…..????
    Nä du Hugo….jag tror inte du vet riktigt vad det handlar om. Se det på ett mer nyanserat sätt, kanske även du ska bli en duktig vindsurfare och uppskatta bägge delarna!?

De två sporterna har två saker gemensamt, vind och vatten, där slutar likheterna men är lika förtjusande bägge två!
    Och som en god representant för sporten du utövar tycker jag att dina inlägg “harva på Vombsjön” känns en hel del onödiga.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 18:06

men varför skulle den ena vara snabbare än den andra. problemet är väl isåfall för kitare att de kan lyfta med för stor drake men om man kör mden väldigt nära vattnet så är väl inte det direkt det ett problem å då gäller väl störst drake/segel mest fart.

vindsurfseglet får ju vinden horisontellt/i åkriktningen, inte dirket riktiningen men samma öh plan medan kitens kraft är riktad snett uppåt så det är fördelen(nackdelen i andra fall) med vindsurf då?

fan måste vågsurfa/segla nån gång, verkar sjukt kul det med.

hur stora vågor kan man få i Sveruge?

var i apelviken och vindsurfade lite i år och det var typ 1m vågor. men det ska ju 1m till för att det verkligen ska vara nåt känns det som.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 18:09

vad är roligast?

att tricka i luften eller på vattnet?

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 18:13

ursäkta, men jag har faktiskt vindsurfat en gång i tiden, och så där kul var det, jävligt svårt respect där för alla som vindsurfar, men ärligt det finns bättre grejer att göra på sjön fråga vilken ex vindsurfare som helst?. Tack gode gud att jag fick börjat med kitesurfing, absolut bästa som finns. (Vågridning med kite är nått av det roligare inom kitesurfing, höga hopp med hangtime kan bli lite långtråkigt) Har många vänner som har övergivit även vågbrädan i vindsurfing för att köpa mindre kite.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vind vs kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.