Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindbojkott i Sthlm?

• claes6

Medlem
    12 juni, 2009 vid 06:44
    getwet;552698 wrote:
    Eftersom det finns MÄNGDER av otroligt bra spots på Gotland så är man jämnt fördelade över ön, därför ser du dom inte. Och det finns betydligt bättre ställen än Eke, och dessa är mångfalt bättre än den du besökte. Betydligt bättre än de som västkusten har att erbjuda…….

Du får GÄRNA komma med några tips! 🙂 Har bestämt mig för att dra ner på semestern och våldgästa polare i Garda, så att man får någon kvalitetssurf i Sverige i år.

F ö verkar Guru’n vaknat på den goda sidan idag: 8-10 på söndag! (men det vet man ju inte förrän man ser det med egna ögon. Blir nog Erstan för mig som bor söder om stan. Någon annan som ska dit?

• vindsokaren

Medlem
    12 juni, 2009 vid 08:03
    Claes6;552712 wrote:
    Du får GÄRNA komma med några tips! 🙂 Har bestämt mig för att dra ner på semestern och våldgästa polare i Garda, så att man får någon kvalitetssurf i Sverige i år.

F ö verkar Guru’n vaknat på den goda sidan idag: 8-10 på söndag! (men det vet man ju inte förrän man ser det med egna ögon. Blir nog Erstan för mig som bor söder om stan. Någon annan som ska dit?

Håller tummarna för sönd! kanske blir vid klubben då(TWC)

• dr-masse

Medlem
    12 juni, 2009 vid 08:14
    andersbq;552578 wrote:
    Denna rubrik får mig att återigen reflektera, varför väljer vuxna människor som uppenbarligen lever för vindsurfing att bo i Stockholmsområdet?
    (jag har postat en poll om detta för nästan 2 år sedan, men jag tycker fortfarande att det är en märklig prio om man inte har budget att åka utomlands till Maui, SA eller WA varje år.

Äh, så jävla illa är det faktiskt inte. Vi pratar ju inte om Moskva eller Berlin, liksom. Det finns ställen på alla vindriktningar, vatten är nära nästan överallt (visst, det är ofta byigt), man kan lätt ta färjan till Gotland, Torö är ingenting annat än fantastiskt kul att segla på, Väddö och Rullsand är klart bra.

Och så en resa på det.

Livet är betydligt mer än vindsurfing. Även för mig. Ur surfsynpunkt ser jag det såhär – på hemmaplan så håller jag igång seglingen när tillfälle bjuds, med lite tur så blir det även lite vågåka några gånger. Därefter så läggs några helger om året på lite bilresor – Gotland, Danmark eller västkusten och gärna en längre utomlands om det går. Förra året seglade jag enbart i Sverige, och det var faktiskt min kanske allra roligaste säsong någonsin.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen – de sanna vindsurfingentusiasterna bor i Stockholm. Glädjen över att vara ute på vattnet är rentav större här än någon annanstans i Sverige. Varje Stockholmare som blivit någorlunda hygglig på att vindsurfa bör tilldelas högsta respekt och beundran, för det är en bedrift. Folk runtom i landet gillar ju att beundra Stockholmare, så det är ju bara att fortsätta med det… ha, ha! För en sak kan man säga – bortskämda med bra förhållanden och lättillgänglig segling blir vi inte.

Att bli bra på att segla vågor eller över 35 knop när man bor på Västkusten är väl lite som att lära sig fickparkera om man är bilägare på Kungsholmen. Inte så märkvärdigt. (ah, den där meningen vill jag läsa svaren på… 😀 ). Men på ett lite allvarligare plan så tycker jag mig ibland se att de som faktiskt bor på ställen där seglingen är grym dessvärre inte alltid verkar har vett att uppskatta det. Emellanåt tycker jag mig se att mer energi läggs på att tala om hur dåligt det är på andra ställen i landet (läs: Stockholm) än att uppskatta och ta tillvara på de egna förutsättningarna… För mig som 08-man att komma ner till Apel och få rigga på konstgräset framför surfcentret blir man ju så glad av att det nästan är larvigt. Att då höra om det knöliga i att välja mellan Apel eller Lejjet eller norra eller mittenparkeringen…, ja, vad skall jag säga… kanske är det därför som inflyttade stockholmare ofta är de största entusiasterna även på andra ställen rutom i landet, ah? 😉

Men visst – vore det inte för jobb, vänner, familj och en hel del annat som jag uppskattar mycket i livet skulle jag gladeligen flytta väster eller söderöver. Men jag har valt att stanna och trivs fint med det. Men längre fram i livet skulle en flytt till exempevis Halland eller Skåne inte sitta fel, måste jag medge. Men då måste bra många fler pusselbitar än “vindsurfing” hamna rätt, även för en, och det vågar jag väl skriva här?, entusiast som jag.

Och till sist – om nu seglingen här är så j-a dålig, varför har jag vindsurfat här i över 20 år och tycker fortfarande att det är det roligaste som finns?

Nu blev det visst lite försvarstal här, men ibland så framstår det liiiite som att vi i 08-land bor och lever i vindsurfingens sibiriska saltgruva. Fullt så illa är det inte. Det är nog i stort sett samma regel som gäller över hela landet – ta tillvara på den vind och de vågor som bjuds pöjkar o flickor!

Till sist avslutar jag med lite vindstatistik 1961 – 2004

Nr Station jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec år
    6226 Hallands Väderö 7.5 6.8 6.8 5.9 6.0 5.9 6.1 6.0 7.1 7.2 8.3 7.9 6.8
    8745 Landsort 8.9 7.9 7.6 6.8 6.3 6.0 5.9 6.2 7.6 8.1 8.9 9.2 7.4
    6855 Hoburg 7.3 6.8 5.9 5.3 5.1 4.9 4.7 4.8 5.6 6.3 6.4 6.9 5.8
    9945 Söderarm 8.9 7.8 7.3 6.6 6.1 6.1 5.9 6.4 7.7 8.4 9.1 9.3 7.5

(att väderstationen på Landsorts fyr är närmast ökänd för att visa för mycket vind talar vi såklart väldigt tyst om i sådana här sammanhang…)

• jon-ass

Medlem
    12 juni, 2009 vid 08:45

ska åka upp till Stockholm med brädan om en timme. skulle behöva tips på bra spots söder om Stockholm…

kommer spendera mycket tid på fiversättraön hur brukar vindarna va längre ur från dalarö ?

• andersbq

Medlem
    12 juni, 2009 vid 09:20
    dr Masse;552743 wrote:
    Till sist avslutar jag med lite vindstatistik 1961 – 2004

Nr Station jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec år
    6226 Hallands Väderö 7.5 6.8 6.8 5.9 6.0 5.9 6.1 6.0 7.1 7.2 8.3 7.9 6.8
    8745 Landsort 8.9 7.9 7.6 6.8 6.3 6.0 5.9 6.2 7.6 8.1 8.9 9.2 7.4
    6855 Hoburg 7.3 6.8 5.9 5.3 5.1 4.9 4.7 4.8 5.6 6.3 6.4 6.9 5.8
    9945 Söderarm 8.9 7.8 7.3 6.6 6.1 6.1 5.9 6.4 7.7 8.4 9.1 9.3 7.5

(att väderstationen på Landsorts fyr är närmast ökänd för att visa för mycket vind talar vi såklart väldigt tyst om i sådana här sammanhang…)

Ja, det är väl bara att börja övertala frugan och ungarna om att vi bör flytta österut snarast 😉

• claes6

Medlem
    12 juni, 2009 vid 11:35

Välkommen!

Här hittar du (som vanligt) allt du behöver veta:

spotguide.kicks-ass.net/

och

ytspanning.se/spotviewer.asp

Har dessvärre ingen koll på spots längre ut från Dalarö. Har bara varit vid Schweizerbadet en enda gång, men det var ok.

• mfagerlund

Medlem
    12 juni, 2009 vid 12:11

obs det blåster visst kulling nu i stan…opppps nu slutare…

• getwet

Medlem
    12 juni, 2009 vid 14:33

Tänkte bara påpeka att det ska blåsa 14-17ms på söndag, vardå, jo i Sthlm med omnejd!

• lukasw

Medlem
    12 juni, 2009 vid 14:40

Ok, och var ska det blåsa så i sthlm ???? NV?

• bjornen

Medlem
    12 juni, 2009 vid 15:11
    lukasw;552840 wrote:
    Ok, och var ska det blåsa så i sthlm ???? NV?

Jag o Micke har lyckats beställa vind till rangsta och det kommer att kosta 250:- /person. Det är väl OK ? För dom som inte anser sig ha råd så finns möjligheten att jobba av skulden. Rigga, bära prylarna till vattnet och sedan vise versa. Väl mött på rangsta 🙂

//Björn

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindbojkott i Sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.