• mexi_

Medlem
    26 februari, 2004 vid 16:02

Och jag som trodde att 6.3-segling innebar att man körde 6,3 kvm segel, tänkt så fel man kan ha……………:)

• vinta_kestrel

Medlem
    26 februari, 2004 vid 16:17

Svar till:

Det du säger med knopmätare funkar perfa om det är vindstilla.

[/ QUOTE ]

ok, blåser det mycket så visar knopmätaren fler knop? wink.gif

(jag menade att ha den släpande i vattnet, vilket gjorde ditt uttalande ganska kul tyckte jag, men så här efteråt förstår jag att du menar förstås ha den i luften)

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2004 vid 19:51

Hahaha GRYMT Glenn! Berätta gärna artikelnummer på grejorna du har använt dig av.

/m

Svar till:

Jag måste göra ett inlägg här med ett billigt tips cool.gif

De flesta av oss gör nog en samlad bedömning som börjar med att kolla träd, flaggor mm….

När man kommer ner till havet bedömmer man vattnet, känner vindtrycket mot ansiktet, kollar av hur det går för andra seglare, jämför vad de seglar med & på, vikt på seglaren osv…..

Detta brukar räcka för att man ska kunna göra rätt val på segel stolek.

Men ……

Så finns det luriga tillfällen när man har svårt att stämma av vind & vatten (många faktorer kan spöka här), Kanske inte finns nån på vattnet att gämföra med, ny okänd plats osv.

Det är då “vindmätare” kommer in….

Jag ville mäta vinden momentant, inte få ett medeltal utan
    se vindtopparnas hastighet.
    Jag var egentligen inte intresserad av vilken sort (m/s) det var utan främst ha en skala som man kan jämföra seglen i mot,
    Det var så jag fick iden att mäta spänningen (Volt) från en generator

Jag byggde en VINDMÄTARE av en spänningsmätare och en 12v datafläkt

Jag tog bort dioden i fläkten vilket gör att den nu fungerar som en dynamo, när man håller den mot vinden så den snurrar genererar den spänning vilket man enkelt mäter med den digitala voltmätaren

Döm om min förvåning när jag såg att skalan 0 – 20 m/s
    var samma som 0-20 volt!!!! cool.gif
    voltmätaren visar nästan samma som polarens “mkt fina (dyra)” riktiga vindmätare grin.gif

Fläkt & mätare kostar under 100:- på Clas Ohlson smile.gif

Får bli mitt tips till de som lever i ovisshet wink.gif

//Glenn

[/ QUOTE ]

• ian

Medlem
    26 februari, 2004 vid 21:14

har faktiskt funderat på den tidigare, men det ska väl inte vara några problem att kalibrera voltmätarn till m/s? har du digital eller analog? med en analog kan man ju bara skriva upp lite värden o sedan göra om tavlan. jaja annars finns det ju blompinnen med pappersremsan som vart uppe här ett antal gånger =)

• drakglenn

Medlem
    26 februari, 2004 vid 22:10

Och här kommer svaret wink.gif

Har byggt ihop min vindmätare med prylar som jag hade hemma.

Men en digital DC mätare får man för 79:- på biltema (Art 15-133).

En 12 volts datafläkt bör väl kosta från 50:- & upp, finns en dask axialfäktar på Elfa, kolla där.
    Har tyvärr inget nummer på min fläkt då jag fick min från ett kasserat printerskåp så man får helt enkelt testa sig fram här, t.ex. med någon gammal datafläkt.
    Min är i metall, mått 120*120*30mm & märkt 12 volt DC .07 A.

Man ska nog inte hänga upp sig på att det kommer visa m/s utan att man själv får komma fram till vilket spänningsområde ett segel har (t.ex. mellan 10-14 volt = 5.0 segel)

Här kommer en bild på trotjänaren wink.gif

//Glenn

• maglu

Medlem
    27 februari, 2004 vid 12:48

Ett smidigare och kompaktare sätt är att anväda en enkel cykeldator 50-100:- på biltema tex. Denna går då att kalibrera så att den visar motsvarande m/s. Går säkert att montera sensorn på en fläkt typ ovan, men jag gjorde skovlar av lite pet-plast (så man slipper vara noggrann med att rikta rakt mot vinden) och satte på en liten kullagrad axel, med sensor och cykeldator hoplimmade med smältlim smile.gif
    Skrev nåt inlägg om detta tidigare…

• drakglenn

Medlem
    27 februari, 2004 vid 13:53

Svar till:

Ett smidigare och kompaktare sätt

[/ QUOTE ]

Hur då? har du någon bild?

Mycket intressant lösning må jag säga smile.gif
    fick du inte problem med magneten (obalans & storlek magnet kontra fläkt?)

Visst går det att plocka ihop ett mindre paket än mitt, (liten fläkt & biltemas lilla voltmeter), men efter som det fungerar klockret har jag inte gått vidare.

Svar till:

(så man slipper vara noggrann med att rikta rakt mot vinden)

[/ QUOTE ]

Inga problem, då man direkt hör detta, en jäkla skillnad på varven, detta ger i sin tur den exakta vindriktningen
    laugh.gif

/Glenn

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2004 vid 19:27

Svar till:

Ett smidigare och kompaktare sätt är att anväda en enkel cykeldator 50-100:- på biltema tex. Denna går då att kalibrera så att den visar motsvarande m/s. Går säkert att montera sensorn på en fläkt typ ovan, men jag gjorde skovlar av lite pet-plast (så man slipper vara noggrann med att rikta rakt mot vinden) och satte på en liten kullagrad axel, med sensor och cykeldator hoplimmade med smältlim smile.gif

[/ QUOTE ]

Kan du inte ta en bild på den?

/m

• maglu

Medlem
    8 mars, 2004 vid 14:59

Sorry..är inte inne här så ofta. Inte riktigt surfsäsong häruppe ännu (för mycket snö för is-surfing också).

Med här är en bild iaf vind.jpg
    Använde en axel till en floppydiskstation laugh.gif. Tog ur sensor-magneten ur plasthöljet…så väger den mindre. Pet-plast för skovlarna, en liten skruv som motvikt till magneten. Myyycket smältlim.
    /Lycka till Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    8 mars, 2004 vid 20:48

aha! grin.gif jag visste väl att det skulle gå! Men det där med dioden hade jag inte tänkt på. Sen började jag fundera på att digitalt(logiskt) omvandla V till m/s och då tröttnade jag. Inte för att man måste ha det i rena siffror utan man behöver som du säger endast skalan men ändå. Sen läste jag att man kunde köpa en för en 500-lapp och då blev jag lat…. och la ner projektet smirk.gif älskar dina tekno-surf inlägg för då känner jag igen mig själv. fortsätt med det! Så ska jag dela med mig av mina upptäcker (om det blir några vill säga grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 mars, 2004 vid 23:13

Svar till:

[/ QUOTE ]
    Ni e då en riktiga knypplare smirk.gif är imponerad av den uppfinningsrikedom som jäser här på konfen

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2004 vid 01:23

Fan det där med cykeldatorn var smart! Men ett annat alternativ till skovlarna är pingisbollar som man delar i två, kankse man då får mer symmetri i skovlarna?!?!!

G-son

• hellgren

Medlem
    9 mars, 2004 vid 02:34

Jag måsste bara påpeka hur imponerad jag är.. Av alla prylarna ni har lyckats knåpa ihop.. Grymmt grabbar, grymmt!

• drakglenn

Medlem
    9 mars, 2004 vid 10:39

Snyggt jobbat Maglu, skönt å se att det finns fler som skapar cool.gif
    Halva pingis bollar är också en mkt bra ide……

För att komplettera min ide med mäta spänningen ovan slog det mig att det borde bara vara att sätta dit ett variabelt motstånd på kabeln, typ en linjär vridpotentiometer. Då skulle man enkelt kunna justera spänningen till m/s när man jämför mot en riktig mätare
    Borde bli billigt & bra

Kul men enkla tips…..

//Glenn – Teknik surfare grin.gif

• smurff

Medlem
    9 mars, 2004 vid 15:59

Du Glenn! Brukar det inte finnas funktioner för att mäta medelström/medelspänning på vanliga multimetrar. Då vet man ju vad man har för medelvind oxå… smile.gif Om de nu fungerar så minns inte det var länge sedan jag hade mätteknik i skolan. ca. 10 år sen. det kanske bara var för växelström…. jaja bara en tanke

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.