Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindmätare
-
Du tänker på växelspänning som växlar 50 gånger sekunden i ett vanligt 230v system hemma och så kraftiga byar är ju rätt ovanliga.
Enklast är nog att ha en lite lathund med olika spänningar och vindstyrkor på ett papper om man nu måste veta hur många m/s det blåser. -
Ja du smurf, det var ju några årsen man gick på teknisk
kommer inte håg om jag ska vara ärlig men det är nog som
brickan sa, har själv ingen aning faktiskt.Egentligen är bara medeltalet bra att ha om någon frågar vad det blåser, annars kan svaret lätt bli följande:
-15 nej 8 nej 13…nä 15 eee 10 nu 7 nej
Mäta momentant är grejen, då ser man verkligen hur det blåser
//Glenn
-
He he
jotack! gick faktist på Polhem i Götlaborg vid vasagatan. för typ 10 år sedan…..Gick elteknik sista året, men kommer f-n inte ihåg mycket av det. -
Vilken cykeldator var det du hade, hittar ingen op biltema som mäter m/s.
-
nä men du får ju km/h, då vet du ju m/s oxå bara att dividera med 3.6
-
Man kan justera omkretsen på ljulet ganska flexibelt (inställning i cykeldatorn). Jag testade mig helt enkelt fram och justerade omkretstalet tills det visade ok m/s. Sen att det står km/h på displayen kan man ju ignorera…eller skriva över med en penna..hahaha.
Jag kalibrerade genom att cykla en vindstilla kväll (då med en annan cykeldator på cykeln) Justerade omkrets på vindmätaren tills den visade runt 10 när jag cyklade i 36.
-
Mste vara en jobbig kalibrering att hålla 36 kmh och pilla på vindmätaren.
-
Öhh…man kan stanna för att justera också ..men lite svettig blev man…jobbigare än man tror att cykla fort med en hand uppsträckt i luften…stirrande ömsom på cykeldatorn/ömsom på vindmätaren…
Uppmärksamhet och bromssträcka är nog inte förenligt med vägvärkets nollvision, men bara man undviker alltför trafikerade områden samt fasta föremål..stolpar/hus/parkerade bilar eller att vägen helt enkelt tar slut, så går det utmärkt. -
AAHAA!! ditt geni! tack som fan. JAg byggde å byggde på en vindmätare som jag knåpade ihop av en voltmeter och en cykeldynamo för många år sen men ruttnade ihop på problemed att få till en shysst propeller att få den att snurra med. Datafläkt är hur hur självklart som helst!!
På den tiden hade man iof inte 100 gamla datorer skräpandes hemma att plocka från..
Tack för tipset!! -
Glöm inte att ta bort/kortsluta backspänningsdioden och tänk på att den kan vara ytmonterad och mycket liten och dessutom ha tre ben fast endast två som används.
-
kunde du inte cyklat i 18 km/h och mätt 5 m/s… känns mycket behagligare (och säkrare)
/P
-
Vem (vindsurfare) är intresserad av att den visar rätt i 5 m/s-området???
Skulle helst kalibrera upp till 20m/s …men gav upp tanken på att göra det på cykel…av olika anledningar. -
öhh varför det? Hittade du ingen bra backe att bränna ner för?
-
Jag håller nu på att bygga en vindmätare, mest på skoj, men det är rätt kul…
jag har lite problem med axeln som skall snurra så att säga. Tidigare beskrevs att man hade använt ett lager från en Floppy, men när jag provar detta så blir det för stort motstånd eftersom det liksom är en Motor. Är det någon som har ett bar förslag på en konstruktion som har mindre friktion?
-
Tja, varför inte ta en datafläkt som jag nämt ovan
lägg den ner så får du nog ett perfekt lager med kant & allt//Glenn
Logga in för att svara.