Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindriktning vid Dalarö?

• Vindriktning vid Dalarö?

Publicerad av argulander på 24 oktober, 2008 vid 17:44

Nån som har någon uppfattning var gränsen går för bra surf, Dalarö Askfatshamnen? SV är ju bra men i morgon verkar det bli VSV vilket ju kanske är mer tveksamt? Vilka gradtal funkar? 200-250 grader ?? Enligt Windguru ska Dalarö i morgon ha 9,5 m/s på em medans Fituna under samma tid bara ska få 8,5 m/s vilket om det stämmer är ganska stor skillnad. (Fituna är ju inte bra vid för mycket väst, gränsen ska enligt de som forskat i saken ligga på 237 grader, Farstanäs är då ett alternativ, men det ligger mycket längre in än Dalarö och borde ge mindre vind, ordentligt byigt brukar det också bli.)

Klas

jocla svarade 16 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bjornen

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 19:05

@argulander 511188 wrote:

Nån som har någon uppfattning var gränsen går för bra surf, Dalarö Askfatshamnen? SV är ju bra men i morgon verkar det bli VSV vilket ju kanske är mer tveksamt? Vilka gradtal funkar? 200-250 grader ?? Enligt Windguru ska Dalarö i morgon ha 9,5 m/s på em medans Fituna under samma tid bara ska få 8,5 m/s vilket om det stämmer är ganska stor skillnad. (Fituna är ju inte bra vid för mycket väst, gränsen ska enligt de som forskat i saken ligga på 237 grader, Farstanäs är då ett alternativ, men det ligger mycket längre in än Dalarö och borde ge mindre vind, ordentligt byigt brukar det också bli.)

Klas

Vi kanske skulle testa Frönäs i morgon ?

//Björn

• argulander

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 20:22

@Bjornen 511234 wrote:

Vi kanske skulle testa Frönäs i morgon ?

//Björn

Kanske det, verkar som det skulle komma igång fram på sen fm, vi kan väl höras.

Klas

• argulander

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 07:52

Enligt ” Bjornen” tål Dalarö mer VSV än Fituna vilket nog kan stämma. Dessutom har Windguru ändrat till SV på em idag. Om man tittar på tex Theyr så ser det ut som den mesta vinden ligger mer norrut vilket syns även på Windguru som har minst 1 m/s mindre på Fituna samma tid. Chansar alltså på Dalarö Askfatshamnen på em idag.

Klas

• phu

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 08:58

Jag drar strax till Dalarö, är vid 13-tiden skulle jag gissa.
    /Peter

• bjornen

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 09:03

Det verkar blåsa rätt bra i alla fall här i Huddinge. Jag ska packa prylarna sedan åker jag.

//Björn

• argulander

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 16:50

Blev ju en bra dag vid Dalarö, började med 8,3 vid 13-tiden sen ökade det betydligt och det blev 7,1 tillslut närmast överriggat. (De flesta som ju är lättare än jag körde en kvadrat mindre med bra tryck.) Sol och fint, körde tills det blev mörkt.

Klas

• p-malmkvist

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 16:55
    Bjornen;511367 wrote:
    Det verkar blåsa rätt bra i alla fall här i Huddinge. Jag ska packa prylarna sedan åker jag.

//Björn

Häng med till vacum istället.. Lär bli åka av där tidigt imorgon, ska hetsa dig om du kommer till en 35 knop avarage..

• bjornen

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:06

@P Malmkvist 511513 wrote:

Häng med till vacum istället.. Lär bli åka av där tidigt imorgon, ska hetsa dig om du kommer till en 35 knop avarage..

Det ska ju blåsa SV, det är väl ingen höjdare ?

//Björn

• p-malmkvist

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 17:22
    Bjornen;511519 wrote:
    Det ska ju blåsa SV, det är väl ingen höjdare ?

//Björn

Tror att väst är den absolut bästa riktningen men sv kan vara väldigt snabb också.. Det gäller väl att falla av kraftigt vid revkanten så man får en 10 sec där det fortfarande är platt när det är sv vindriktning. Kom igeeen nu Björnen och ladda när säsongen börjar lida mot sitt slut..:wink:

När jag var där senast var det nv och då blåste det rakt ut från stranden så sv-v är nog perfekt..

• jazzare

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 18:38

Är det några som kör vid Dalarö i morgon

• argulander

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:40

Kommer försöka vara där hyggligt tidigt, medförandes i stort sett hela utrustningen frå 4,5- 8,3. Verkar ju som det kommer att minska kontinuerligt.

Klas

• jps

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:49

Blir nog Dalarö rätt så tidigt ( och sedan så länge som jag orkar 😉 ) för min del också.

• trimmarn

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 20:02

Det var en bra dag på dalarö idag första dan jag körde med handskar utan att få kramp. 6.0 i en timme+ på vattnet.
    I morrn kör vi igen 🙂

• jocla

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:55

Det blir dalarö för mig också imorgon, dagen gav mersmak.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindriktning vid Dalarö?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.