Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Vindsäkert spot med plattvatten?
-
Vindsäkert spot med plattvatten?
Publicerad av nikke på 9 juni, 2007 vid 22:21Letar efter ett vindsäkert spot att windsurfa på i juli, aug. eller sep månad med plattvatten. Funderade på grekland eller kanarieöarna, någon som har något tips? Och om ni säger grekland, är rhodos bäst då eller?
knodden svarade 16 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Prova Karpathos i grekiska ö-världen, finns massor skrivet om det på konfen så det är bara att söka!
-
Vindsäkrare plattvattenställe (iaf juni-aug) än Sotavento på Fuerte lär va svårt o hitta.
-
Jag skulle vilja rekommendera Vassiliki på Lefkas sydkust (i Grekland).
Pga termiska effekter har Du side-shore-vindar (v – nv) på mellan 8-13 m/s mellan kl 14 och 20 (+/- någon timme) – varje dag!!!!!!!!!
Maken till spot har jag aldrig tidigare besökt. Vill Du ha totalt plattvatten kör Du längs berget på den västra sidan av viken. Det går att köra
bara några meter från land, så helt utan vågor blir effekten! Vill man ha mer vågor går man bara längre österut ner mot mitten av stranden.Det är konstant mellan 100-300 surfare ute på vattnet, och det är relativt långgrunt med sandbotten.
Det finns oxå flera riktigt seriösa uthyrare/skolor, varav den bästa heter Club Vass ([url]http://www.clubvass.com)[/url].
-
@NIKKE 389324 wrote:
Letar efter ett vindsäkert spot att windsurfa på i juli, aug. eller sep månad med plattvatten. Funderade på grekland eller kanarieöarna, någon som har något tips? Och om ni säger grekland, är rhodos bäst då eller?
Kan lägga till att jag håller på att lära mig att surfa på liten bräda dvs. vattenstarta m.m. och får nog anpassa förhållanderna efter det. Så mina krav är platt vatten, gärna långgrunt m.m. Hur går resonemanget om man skadar windsurfingutrustning vid uthyrning? Lutar åt att jag sticker i augusti eller september månad. Några tips?
-
Arinaga på gran canaria blåser oxå rätt fint på sommarn. Så kan du dra till pozo eller vargas när du tröttnat på plattvattnet.
-
@Knodden 390800 wrote:
Pga termiska effekter har Du side-shore-vindar (v – nv) på mellan 8-13 m/s ……. Vill Du ha totalt plattvatten kör Du längs berget på den västra sidan av viken. Det går att köra bara några meter från land, så helt utan vågor blir effekten!
Hur blir vinden i Vassiliki-viken? Är det en jämn vind? Känns som att den skulle kunna bli byigt när den kommer uppifrån berget. Lägger med en karta på Lefkas.
Antar att man flyger till Korfu om man ska ta sig dit. Apollo verkar inte ha flygstolar till Lefkas.
-
Nja – eftersom vi talar om termisk vind, så spelar närheten till de höga bergen ingen större roll för byigheten – däremot är denna närhet en förutsättning för vindstyrkan!!! Det handlar mer om att sluttningen från bergskammen ner mot vattnet skall vara slät som en barnrumpa och brant – vilket den är på detta ställe (som man kan ana på min bild ovan)!
Visst är det byar som kommer och går, men sådär byigt som det kan vara på andra ställen när det är frånlandsvind är det definitivt inte.
Om man kollar in Club Vass hemsida (se mitt förra inlägg ovan) och läser mer om Vassiliki, så förstår man vad det handlar om – en surfverksamhet som byggts upp här baserat på de idealiska förhållandena – ett av Medelhavets allra bästa surfspots!
Till Lefkas flyger man flygstol till Preveza (Aktio Airport). Ving, Apollo och AirTours kör direktflyg maj-september. Kostar c:a 3.500 SEK ToR.
Avstånd till Vassiliki från flygplatsen är c:a 5 mil.
-
Hur ser det ut vid vassilikiviken? Kan man hyra nåt boende nära spoten så att man kan ha brädan på rummet?
-
Är inte säker på det, men det finns en hel del hotell, bungalows mm alldeles bakom strandremsan. Googla lite så får Du se!
Tips: Boka tidigt om Du vill hitta bra priser på bra boenden – detta är ett riktigt Surf-mecka, så det är bra tryck på rumssidan maj-september.
Om Du pratar med gänget på Club Vass och bjussar på en Coca Cola eller två, så får Du kanske förvara grejerna inlåsta i deras jättebur över natten!
Logga in för att svara.